לפני יותר ממאה פוסטים כתבתי כאן על האדם-הקדמון שהיה כאן פעם וסיפרתי על אוסף העתיקות שלנו. ציינתי שם שהוא נמצא בחדר אחד סגור במקום מרכזי בכפר, ולמרות זאת אף אחד לא ראה אותו בערך מאז התקופה הביזנטית (שזאת בערך התקופה של המורים המיתולוגיים לידיעת הארץ – מ"ז וד"ג).
לפעמים כדאי לפתוח בלוג. זה גורם לך לעשות דברים ולהגיע למקומות שנשכחו ממך במהלך השנים. כך קרה שערב אחד ביקשנו מרינה, הסופרת שכתבה עשרות ספרים לילדים וגם למבוגרים – והיא גם הארכיאולוגית המקומית שריכזה וערכה את האוסף המרתק – לפתוח לפנינו את הדלת אל ההיסטוריה והפרה-היסטוריה של המקום הזה.
הבנו מדבריה שאין היום הרבה ביקוש לצפות בממצאים האלה שפעם בילדותנו כל-כך הסעירו אותנו. נדמה לי שהרייטינג הנמוך שלהם הוא תוצאה של חוסר ההתעניינות העכשווי בשום דבר שלא קשור ל"כאן ועכשיו" ושאין לו דף פייסבוק או תוכנית ריאליטי. והרי אם רק היינו עושים לאוסף המעניין הזה קצת קידום מכירות אפשר שהמוני בני נוער וילדים וגם מבוגרים מהגיל השלישי (ואולי אפילו מהגיל הראשון והשני) היו באים לראות אותו לפחות פעם בשנה (במושגים ארכיאולוגיים שנה זה הרף עין).
אוסף עתיקות האיזור: מטבעות עתיקים (מימין) וצלמית בעל חיים מקרין מתקופת הברונזה המאוחרת
מה יש שם באוסף אתם שואלים? טוב, אני יודע שאתם לא שואלים, אבל אחרי קריאת הפוסט הזה ודאי תרוצו לשם לראות את הכדים השלמים של הביזנטים ואת אבני הצור של האדם הקדמון מלפני מיליון שנה! והמטבעות הרבים מלפני אלפי שנים ואת הפסיפס מחירבת גררית ששוחזר ומוצג במלוא הדרו במרכז האוסף.
כלי העבודה המגוונים של ההומו-סאפיינס שישב כאן לפנינו (לפני מיליון שנה), ונשארו כדי לספר שלא הכל התחיל בקבוצת הנוער העובד-הצופים ב'-החלוץ מבבל (מתצוגת אוסף העתיקות בבארי)
החבר'ה מוואדי פילים משתמשים באש של תל גֶ'מֶה להכין את ארוחת הצהריים לפני 400,000 שנה. "The Epic of Man", הוצאת Life – מהדורת 1962
אני אישית נמשכתי לאוסף אבני הצור, כליו של האדם הקדמון. כשצילמתי אותם עלה בי שוב ההרהור ההיסטוריוסופי על החבר'ה האלה שישבו כאן אצלנו בוואדי לפני בערך 500,000 שנה, במה שהיה אולי חדר-אוכל שלהם ואכלו בעזרת כלים די משוכללים את ארוחת הצהריים שלהם. אני לא יודע אם אז היו שמות לפרטים השונים של ההומו-סאפיינסים האלה (כפי שנהוג לכנות את בעלי-החיים והמינים שאינם אנחנו). לא ביררתי את זה אצל רינה והררי, אבל בטח א' הקדמונית שאלה את צ' הקדמון: "יודעים כבר מי עשה את זה?", וצ' הקדמון הנהן ואמר: "תעבירי את המלח, בבקשה" או שהוא אמר שהאבן שלו לא מספיק חדה ומתי כבר יתקנו את הסכין החסרה במכונת הלחם.
ואז הם ניגבו את הפה במפית נייר (או עור צבי), שלא שרדה את כל השנים שעברו, ופתאום הגיעה נ' ושאלה "מי לא קיבל ורוצה עוד?"
ממצאים מתל ג'מה ומחירבת גררית המעידים שהיה כאן שמח הרבה לפני שנולדנו
ואולי החבר'ה האלה, א' וצ' וגם ג', היו מודעים לחבר'ה מקבוצת ההומו-סאפיינס-הצופים-ו' שישבו בתל גֶ'מֶה (כמו שאומרת רינה, לא תל ג'אמה, כמו שאנחנו רגילים להגיד) ליד רעים. ויתכן אפילו שהם התכתבו עם החבר'ה מרעים בסימנים מיוחדים של לפידי אש או עשן. ואולי גם קפצו לבקר אותם (זה לא רחוק, כמה קילומטרים לא היה צריך לקחת שום רכב) ועשו להם "לייק" על הציור היפה שהראו להם במערה. מי יודע? זה מה שיפה בארכיאולוגיה. כל מה שנשאר זה כמה כלים מאבן או מחרס, ואת הסיפור שמסתתר מאחוריהם כל אחד יכול לדמיין ולכתוב בעצמו.
חט של פיל שמצא חנן במקום המסומן במפה,
והסיפור המרתק על פילי בארי כפי שסיפרה רינה ביומון המקומי
ואחרי שביקרו את הקרובים ברעים הם הלכו לשחק עם המסטודון (הפיל הקדמון), שהחט שלו וגם כמה שיניים טוחנות מוצגות באוסף (ושחברים שלו נמצאו גם ליד קיבוץ רבדים), ואחר-כך הם נכנסו למערה שליד האמפי והדליקו מדורה ואמרו: "אוף, משעמם פה, אין מה לראות. הלוואי שהיה לנו אוסף ארכיאולוגי של העתיד, מעניין מי יישב פה בעוד 500,000 שנים ויבוא לצלם באייפון את הכלים שלנו ולרוץ לספר לחבר'ה שקוראים את הבלוג שלו מה היה כאן".
הבאר התלויה בחירבת גררית (אפילו שלוש כלניות נכנסו לתמונה מלפני שבוע 8.2.2013 לספה"נ)
אז הנה, סיפרתי לכם. ותדעו שיש עוד המון כדים וכלי אבן למצוא כאן באדמה שלנו. למשל בחירבת גררית שהגשמים האחרונים גרמו לקירות הוואדי שעל ידה להתמוטט וחשפו עוד שכבות שלמות של היסטוריה. אמנם אנחנו בביקורנו שם לפני שבוע העלנו רק חרס, אבל מי שיבוא יותר נחוש, עם יותר זמן – ודאי עוד ימצא ממצאים רבים שיתווספו לאוסף העתיקות שאף פעם לא ראיתם אותו. אולי עכשיו, אחרי שתמצאו עוד כד בוואדי, פתאום תרצו לבקש מרינה להראות לכם את האוסף המעניין הזה.
__________
לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס.
יופי !
באופן מוזר למדי אבל לא מפתיע, הגבעות ליד מקום מציאת החט של הפיל מזכירות בצורתן פיל שלם.
אף פעם לא מאוחר לעשות קמפיין שיווקי, אפילו אחרי 500,000 שנה, וחשוב מאוד שהוא ילווה בפתיחת דף פייסבוק, אחרת לא עשית כלום. כי אם אתה לא שם – אתה לא קיים, ויכול להמשיך להיות טמון בוואדי ובאוסף עתיקות האיזור גם עוד מיליון שנה, ואיש לא ידע דבר על מקום הימצאך. לא תמיד אפשר לסמוך רק על השיטפון, שיבוא לחשוף אותך בדיוק בזמן שאתה רוצה לפרוץ אל התודעה. זה עלול לקחת יותר מדי שנים, ובינתיים יש סכנה שתיכחד בכלל.
אבל גם זה עוד לא מספיק. אם כבר, אז לעשות את זה ברצינות וכמו שצריך:
להכריז על פסטיבל "דרום קדמון", או "אדום עתיק" או מה, שיתקיים במהלך כל פברואר, בו יתקיימו אטרקציות ארכיאולוגיה ואירועי קדומים, עם הכוונה מתחנת המידע בצומת יד מרדכי. לנרשמים מראש יערכו טיולים וסיורים (רצוי בטרקטור, או עם החמורים האקולוגיים משטחי החוביזות), דמויות מאגדות-האחים-סאפיינס יסתובבו בשטחי החפירות וימשכו את תשומת לב התינוקות שנמאס להם, וג'אגלרים ילהטטו עם אבני צור באוויר, להנאת הילדים היותר גדולים. כמובן שברחבת לה-מדווש ייפתח שוק איכרים (רק בסופ"ש) ובו יוצבו דוכני מזון-איטי של מיטב היצרנים המקומיים מלפני הספירה, כי העם צועד על קיבתו ואין-אין-אין כמו הגבינות של דגן.
אייטם אחד בחדשות ערוץ 2, כתבה בודדת ב-ynet – והומו-סאפיינס נהיה סלב כפי שראוי לו, חוזר בגדול לתודעה, ולא יכול לצאת ממנה כבר לעולמים.
את האפקטיביות של המיתוג-מחדש נרגיש כולנו היטב בכביש 232, שיהיה פקוק כבר מאשקלון, מרוב תאוות ידע-הארכיאולוגיה של עמישראל.
ואם רוצים לבקר ב'מוזיאון' בשבת? יש עם מי לדבר?
סליחה על האיחור בתגובה. הכתובת לפתיחת חדר האוסף היא הסופרת רינה הברון, מוותיקי המייסדים של בארי ויוזמת האוסף מראשיתו.
מי אמר ואיפה:הזורעים בדמעה ברנה יקצורו,?
כנראה שצדקו. גם מי שאמר אם גרעין זרעת -בטח צדק.
עובדה-הצלחתי. אחרי אין סוף ניסיונות שלא צלחו,הגעתי. ועכשו שלא תמוג ההצלחה הזו לאותו תוהו וירטואלי לשם פרחו כל מלותי הטובות. וכל הנ"ל אינם אלא אימונים של לקראת… ואתה בפרוש יכול למחוק את נסיונות ההגעה שלי.ראה אותם כניסוי כלים בלבד. ואת שיש לי לומר על הבלוג שלך,עליך,על חבריך -מגיביך, עוד אומר. ובינתיים דע שאני קוראת נאמנה ונרגשת,שלך ושל מגיביך. ואתה יכול לצרפני לחרוזי ענק ה"ליקים"ההולכים ונצברים ככתר לראשך.
שרי
סוף סוף פוצחה הטכנולוגיה לכתיבת תגובה. שרי, תודה על תגובתך ועכשיו, כשכל הכלים בידייך – את מוזמנת להגיב מתי שמתאים לך.
תגובה אחרי 3.5 שנים..
תיקון קטן, לפני חצי מיליון שנה הומו סאפיינס לא היה קיים. אבני הצור והיד הן מהתרבות האשלית ששייכת לסוג האדם הנכחד שנקרא הומו ארקטוס שהתקיים במשך כמיליון שנה (לעומת הומו סאפיינס מודרני שקיים כ 70 אלף שנה)
יניב, תודה על התיקון.
לפי ויקיפדיה (ואני לא יודע אם זה מקור ממש מוסמך, אבל כיום כמעט כולם מתיישרים לפיה), ההומו סאפיינס (סאפיינס) הופיע לפני 200 אלף שנה.
לא חצי מיליון שנה, אבל גם לא 70,000 שנה.
תקן אותי (ואת ויקיפדיה) אם אני טועה.