עיצוב טוטאלי ||| על ההולנדים שידעו לצאת מהריבוע בספר עיצוב יוצא דופן, ועל מורה לעיצוב מיוחד במינו בבצלאל

פעם אחת מזמן כשהייתי בהולנד, נזדמן לי לרכוש, בחנות ספרי אמנות ועיצוב, ספר מיוחד שעד היום אני מתייחס אליו כמופת של עיצוב שיודע "לצאת מן הקופסה". בספר הזה מופיעות עבודות העיצוב של "טוטאל דיזיין" (Total Design), שהיה, כשמו כן הוא, סטודיו לעיצוב חדשני וטוטאלי, שפעל בהולנד משנות ה-60 של המאה שעברה ועד שנות ה-80 והלאה. בסטודיו עבדו כמה מעצבים בכירים שהבולט שבהם היה ווים קרול (Wim Crouwel). גם היום יש ממשיכים לחברת העיצוב הזאת בשם "טוטאל איידנטיטי" (Total Identity) הממשיכים את הקו העיצובי הנקי של החברה.

Total Design Cover 1   Total Design Cover 2עטיפת הספר של עבודות "טוטאל דיזיין". בכריכה האחורית משמאל, בשורה השמינית מלמעלה מופיע גם שמו של אלי גרוס, המורה לעיצוב המיוחד מבצלאל

הספר הזה הוא יוצא דופן כבר בצורתו החיצונית, זו שמשכה אותי לקנות דווקא אותו מכל שפע ספרי האמנות בחנות באמסטרדם. זהו ספר שובר מוסכמות, שבעיני הוא תמצית העיצוב הנקי והפונקציונאלי, אבל עם חוכמה והעזה גרפית שלא ראיתי רבות כמותה. הספר איננו ריבועי וגם לא מלבני. כלומר הוא מעוצב וחתוך במין מרובע שצלעותיו אינן מקבילות והוא אינו מבוסס על זוויות ישרות בלבד.

בתוך הספר מופיעות שפע עבודות עיצוב בתחומי הטיפוגרפיה, השילוט, האריזה, כרזות ובולים, סמלים ולוגואים – עיצוב הולנדי במיטבו. זהו ספר שאני אוהב לעיין בו מדי פעם, כדי לקבל תזכורת והשראה לסוג של עיצוב פשוט, חכם ונועז. עיצוב שאצלנו לא תמיד יודעים לעכל אותו. ישראל היא לא אמריקה, וגם לא הולנד, ולא הרבה נקלט מדרך החשיבה העיצובית הפשוטה והפונקציונאלית של אסכולת העיצוב הזה.

Total Design Cover 18-19

Total Design Cover 20-21

Total Design Cover 22-23

אחד המורים המעניינים ביותר שזכיתי ללמוד אצלם בבצלאל היה אלי גרוס ז"ל, שלמד עיצוב בהולנד והיה לזמן מה, בראשית שנות ה-70, חלק מהצוות של טוטאל דיזיין. שמו אפילו נזכר בספר הזה, בין המשתתפים, ובקרדיט על הלוגו המרשים של העיר רוטרדאם שעיצב הסטודיו. אלי גרוס, שזכה ב-1978 בפרס סנדברג לעיצוב, היה מורה יוצא דופן בסגל ההוראה של בצלאל ובעל דרך לימוד ייחודית שלא כל התלמידים הסתדרו איתה (אני דווקא, משום מה, התחברתי מאד לתפיסת העיצוב שלו ולסגנון ההוראה, לא ברור מדוע). היו לו חיים לא קלים, כפי שתוכלו לקרוא בפוסט המרגש שכתב להב הלוי, מעצב בוגר בצלאל. אני מביא קטע מהפוסט וממליץ מאד להיכנס לקישור ולקרוא את הפוסט כולו.

…"אחר כך, בארץ, הוא פעל כמו מודרניסט אירופאי, הוא עשה את הסמל המקורי של קופת חולים כללית, כשזה היה עדיין באדום-שחור, ואת השילוט בהר הצופים, ואת הסמל המקורי של התחנה המרכזית החדשה, עוד כשרק התחילה לעמוד סגורה לעשרים שנה כמו פיל ענק ואפור וחסר תכלית. גם הלוגו הזה של המרכזית, אותם ארבעה פסים מקבילים – ישר ואלכסון מטפס ושוב ישר – היה עשוי אדום בלבד עם כיתוב שחור מתחת, אבל 20 שנה אחר כך, כשהחלו ההכנות לפתיחתה סוף סוף של התחנה, לקח עליו איזה מישהו שלא אגיד את שמו להמשיך את העבודה, וצבע את הפסים האלה, האדומים, של גרוס, בצבעים שמחים – סגול, תכלת, כתום וירוק אמרלד.
"הרסו לי את הלוגו, הברברים", גרוס אמר."

עוד תזכורת יפה על סגנון ההוראה של גרוס אפשר לקרוא כאן בהקדמה לקטלוג (בעמוד 3) התערוכה "זמן 02" מ-2010, שכתב מישל קישקה, מאייר נפלא ומרצה בכיר במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל.

בנק לאומי מדריך עיצוב סימן היכר

אלי גרוס ניסה להביא לארץ את קו העיצוב ההולנדי – הפונקציונאלי, מבוסס הגריד והנועז במושגים של שנות ה-80. למשל בעיצוב הלוגו הנקי והחדשני (ב-1983!) של בנק לאומי (הלוגו הקודם, לפני ששונה ונוספה לו "הזריחה הלבנה" על הפסים הכחולים). אביא כאן רק תזכורת קטנה ובקרוב אייחד לעיצוב ולספר "מדריך עיצוב" (Design Manual) של הבנק, ולפועלו של אלי גרוס פוסט מיוחד. אצטט כאן מן ההקדמה שכתב גרוס קטע קצר ואת רוב הדברים אביא בהמשך:

בנק לאומי מדריך עיצוב הקדמה אלי גרוס

נחזור לספר של "טוטאל דיזיין". סרקתי כמה מהעמודים מתוכו, כדי שתוכלו להתרשם ולראות שלמרות ההעזה (ובוודאי גם הקושי הטכנולוגי) לייצר ספר כל-כך לא קונוונציונאלי, יודעים ההולנדים – בתוך כל ה"בלגן" היצירתי הזה – לארגן את העיצוב והטיפוגרפיה כך שהם נראים מסודרים והגיוניים.
והעבודות עצמן: השילוט לנמל התעופה סחיפול, הטיפוגרפיה הייחודית, כולל כתב האלף-בית הניסויי המעניין של ווים קרול – הם מופת של פשטות פונקציונלית ואסתטית. עיצוב טוטלי מבוסס על גריד ובעל נוכחות. כזה שעושה את הסביבה יפה, מעניינת ומסודרת יותר. תראו בעצמכם אם תגדילו את דפי הספר שהבאתי ותתבוננו בפרטים.

Total Design Cover 40-41

Total Design Cover 42-43

Total Design Cover 54-55טוטאל דיזיין: עיצוב השילוט בנמל התעופה סחיפול באמסטרדם

Total DesignSigns 93
סמלים של עיריות בהולנד בעיצוב טוטאל דיזיין. הסמל מס' 1 לעיר רוטרדם בעיצובם של ווים קרול ואלי גרוס

כנראה ככה זה כשאתה הולנדי, ויש לך מסורת אמנותית של מאות שנים. ומה אצלנו? קודם כדאי שנדע ליישר ולסדר דברים (ואני מתכוון בעיקר לטיפוגרפיה, אבל אולי גם לתחומים אחרים) בתוך ריבוע רגיל (וראו לעניין זה את גלוית "הבלטה הישראלית" שהבאתי פעם בבלוג) ואחר-כך נתפנה להיות יצירתיים כמו ההולנדים המעופפים האלה.

____

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפוגרפיה, ספרים, שילוט, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על עיצוב טוטאלי ||| על ההולנדים שידעו לצאת מהריבוע בספר עיצוב יוצא דופן, ועל מורה לעיצוב מיוחד במינו בבצלאל

  1. הבחור הזעצער הגיב:

    כמה יפה, כמה פשוט, וכמה אחרת ממה שאנו רואים כאן….
    לפני מספר שנים ביקרתי בהולנד בבית חולים לחולי נפש – פארק ירוק, אגם וברבורים, נוף פסטוראלי והכל פתוח לקהל הרחב… ולחולים.
    כמה אחרת כבר אמרתי ?

  2. igalz הגיב:

    נכון מאד! כוחם בפשטותם ובניקיון העיצוב. אצלנו (ממש אצלנו כאן!) זה אחרת (וראה תמונות שער הכפר ושער הנגב).
    מה לעשות, אנחנו עוד בשלב הגיבוש, עוד לא הגענו לטירונות אפילו.

    שער הכפר

    שער הנגב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s