"יהיה בסדר" ו"אין בעיות" ||| מורה נבוכים: בזכות הספק ובזכות המבוכה

יהיה בסדרחדי עין וסקרנים מבין קוראי הבלוג הזה ודאי שמו לב שכשפותחים את העמוד למעלה  בסעיף "מי זה?" מופיעה למטה נוסף ל"ביוגרפיה" ה"רשמית" גם חתימת "המחבר" שלצידה החותמת "יהיה בסדר". זאת כמובן מחווה דו-משמעית: מצד אחד מחווה לאנשים הסמכותיים, ההחלטיים והבטוחים-בעצמם המנהלים את חיינו. אלה שיודעים בכל מצב, גם כזה שנראה מייאש וחסר תקווה, להבטיח ש"יהיה בסדר" (בשבוע הבא, בעוד חודש או תוך שנה וחצי).
ומצד שני, כוונת המחבר (אם יורשה לי לפרש את כוונתו) הייתה להגחיך קצת את ההבטחה המוחלטת הזאת. הרי אנחנו יודעים ששום דבר לא "יהיה בסדר". ואם להיתלות באילן גבוה, יצחק רבין – שנפל בדיוק בשל כך שאנשים מסביבו האמינו ש"יהיה בסדר", למרות כל הסימנים המוקדמים שהולך להיות מאוד "לא בסדר" – הרי הוא ביקר, כבר בנאומו המפורסם לפני בוגרי פו"ם ב-1992, את "תרבות הסמוך" הישראלית. באופן אירוני וטרגי המושג הזה – "תרבות הסמוך" – שואב את דימויו מתרבות הפלמ"ח (עם "סמוך הגדול" ו"סמוך הקטן") שרבין היה בין מיצגיה הבולטים (לאו דווקא במובן הזה של החפיפיות הישראלית).

אשכנזי ציטט את רבין

אין-בעיותאבל אנחנו כבר יודעים מזמן שלא כדאי לסמוך על כל אלה שמבטיחים שאפשר לסמוך עליהם וש"יהיה בסדר". העולם שייך כיום לספקנים, למפקפקים, לאלה שלא כל-כך בטוחים בעצמם. יתכן שתגידו שעם ה"פקפקנים" האלה לא היינו מגיעים לשום מקום ושבמקום כל-כך שברירי וכל-כך "מפוקפק" – אין מקום למפקפקים וספקנים. וטוב שיש לנו כאלה הבטוחים בעצמם, אנשי ה"יהיה בסדר" וגם מבטיחי ה"אין בעיות".

אני כשלעצמי נמנה במובהק על המחנה של אלה שלא כל-כך בטוחים בעצמם, אנשי ה-ילש"ט (יכול להיות שאני טועה), ומי שעקב אחרי רוב הפוסטים בבלוג הזה יודע כבר שכמעט לכל מה שכתבתי, הוספתי את הסיומת הזו, ואם לא הוספתי – היו מגיבים טובי-לב שמיהרו לציין ש"יכול להיות שאני טועה". ובאמת – יכול להיות שאני טועה (אפילו בטיעוני הפוסט הזה), ויתכן שבאמת "יהיה בסדר". ואולי גם באמת "אין בעיות". אבל תרשו לי לפקפק בזה.

חותמות ישנות

ילשטליתר ביטחון הזמנתי לפני שנים לא מעטות שתי חותמות: האחת של "יהיה בסדר" והשנייה של "אין בעיות", ואני נוהג פעמים רבות להחתים בעזרתן מסמכים והצעות בנושאים שאני לא בטוח בנכונותם ובסיכוייהם. וזה באמת מוסיף הרבה כוח ותוקף לדברים. בתכנית השנתית של ארגון הספקנים לעצב ולרכוש גם את החותמת "יכול להיות שאני טועה", היא יכולה להיות מאוד שימושית בפעולות ארגוננו.
הייתי מוכן להתחיל לשווק את החותמות האלה לציבור הרחב, אם הייתי בטוח שבאמת "יהיה בסדר" ושלא יהיו "בעיות", אבל אני לא כל-כך בטוח – לכן החתמתי גם את הפוסט הזה בחותמת הכשרות של ההבטחות המופרכות. ואם תשאלו אותי לסיכום: "אז מה אתה מציע?" או "מה אתה אומר, יהיה בסדר?". אשיב לכם שאני לא יודע, אולי כן ואולי לא (אבל יכול להיות שאני טועה).

ועל הביטוי "אני תמיד אוהב לבדוק" וגם על "אנשים שקוראים מנואלים עד הסוף" – נדבר בפעם הבאה.

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה, ישראל, מדע וטכנולוגיה, פוליטיקה, צבא וביטחון, שעשועים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על "יהיה בסדר" ו"אין בעיות" ||| מורה נבוכים: בזכות הספק ובזכות המבוכה

  1. udi הגיב:

    evrery thing gonna be all right

  2. אסתי הגיב:

    ומה עם בע"ה? זה לא מבטיח משהו???

  3. סמדר הגיב:

    "כשרואה אני אדם מתהלך בינינו כמי שתירץ את כל הקושיות והפרכות, או כמי ש"מורה נבוכים" חדש חובר למענו ונתון בחיקו, או כמי שאינו זקוק גם לכך, באשר דעתו הצלולה לא ידעה מבוכה מעולם – הריני מהרהר אחריו שמא הוא חי בעולמות אחרים, מחוץ לעולם הבכא שלנו ולתהפוכותיו וליסוריו ולתקוותיו הגזולות, או שמא הוא משביע את נפשו בלעיסת גירה שהיא היא המיישרת כל הדורים. ואשר לי, טובה לי נפש נבוכה ותועה ובלתי נרגעת, מנפש אשר מום אין בה והיא שוקטת, גם היום, על אמיתותה." ^

    ^ ברל (בארי) כצנלסון, "בזכות המבוכה ובגנות הטיח", ב' בתמוז 1940 – ויקיפדיה, ויקיציטוט, ולוח הנעיצה בשולחן העבודה של הלל

להשאיר תגובה

