ישראל מתמתגת ||| "אומת הסטארט-אפ" בוחרת לוגו ב"חוכמת המונים"

בין כל הבלוגים של חבריי-שכניי לבלוגוספירה הישראלית, יש בלוג אחד שתמיד מעניין להציץ אליו – "מיתוג ערים ומדינות". בבלוג המומלץ הזה מביא איל צאום, מומחה למיתוג ערים, באופן שוטף (אפילו יותר שוטף מהבלוג רב-המלל ומרובה-הפוסטים שלי) חידושים מעניינים מעולם המיתוג של הערים והמדינות בעולם.
מכל המיתוגים של ערי וארצות העולם – טבעי שמיתוג ישראל יהיה המעניין ביותר, ואולי גם השנוי במחלוקת מכולם (כדברי האמרה השחוקה: "אלף יהודים, אלף ואחת דעות"). ובאמת עלו בי הרהורים לגבי יישום המיתוג שנבחר כבר לפני שנה והוצג עכשיו שוב בבלוג המיתוג, על-ידי רן נתנזון, ראש ענף מיתוג ישראל באגף תקשורת והסברה במשרד החוץ (יש דבר כזה).
נתנזון מביא שם ניתוח מעניין של האופי הישראלי: "היצירתיות והחדשנות המתמדת מלוות את ישראל בכל שנות קיומה, ומחברות עבר ושורשים יחד עם קידמה ומבט אל העתיד. חדשנות זו, היא חדשנות בעלת אופי ייחודי, הנובע, בין היתר, מהמנטאליות הישראלית שהיא שילוב של חוצפה, יזמות יצירתיות ועקשנות. בישראל גדל דור של יזמים סדרתיים, שצמחו מתוך תרבות בה הכישלון לגיטימי ומהווה צעד בדרך אל ההצלחה" (ההדגשות שלי).

logos

israel Branding appאולי אתם לא זוכרים, כי מי מתעסק במיתוג בארץ המייצרת כל יום חדשות עוקפות-מיתוג, אבל לפני כשנה הוחלט בוועדת המיתוג על לוגו גמיש עם שפת עיצוב צבעונית וצורנית עליזה וגמישה (יחסית). והתברר לי שלמרות התעניינותי בנושא ולמרות שכבר עסקתי בו, לא הקפדתי על מעקב צמוד אחרי ההתפתחויות בשטח (מזל שיש את הבלוג של איל). במשרד החוץ פועל אגף מיוחד למיתוג והוא מציע עכשיו ליצור לוגו לישראל בשיטת "חוכמת ההמונים". לוגו שיתבסס על הצעות האזרחים כולם. ממש דמוקרטיה גרפית מלאה. הציבור יציע והציבור ישפוט והציבור יבחר! את האפליקציה המובטחת של עיצוב הלוגו האישי ל"ארץ המובטחת" לא מצאתי לצערי בחנות האפליקציות של אפל, למרות שחלפה בדיוק שנה מהפוסט הקודם בנושא. כנראה שבאופן קצת אירוני, "אומת ההייטק" לא כזאת זריזה בפיתוח אפליקציות (או שאני מצויד במנוע חיפושים קצת מיושן).
נכון שהשיטה הזו הרבה יותר דמוקרטית מאופן בחירת דגל המדינה והסמל שלה, בראשית ימיה – אבל הדבר דומה לבחירת צבע החולצה הצבאית, שיכול להיות איזה צבע שתרצה, בתנאי שיהיה חאקי. או הדוגמא היותר מוכרת – בחירת מכונית של "פורד" באיזה גוון שתבקש, בתנאי שיהיה שחור!

כי כשנותנים לך את "אבני הלגו" המסוימות שכבר נקבעו – מה שלא תרכיב, תמיד זה יראה כמו לגו. לא ש"לגו" זה לא עיצוב מצוין. השאלה היא אם ישראל היא באמת "ארץ הלגו", או "אומת הסטארט-אפ והחדשנות", כפי שמנסים למכור לעולם בסרטון היפה שקשה לראות את "הישראליות" והייחודיות שבו (חוץ מבר רפאלי, המופיעה בסוף הסרטון, במין הומור עצמי שובבני ואולי קצת שובינסטי, כעוד מוצר הייטק שהוא "Created in Israel").

קטונתי מלתת עצות לחברות המיתוג העולמיות והישראליות, וגם אין לי יומרות לבקר את המיתוג הנבחר, אבל כאחד מ-8 מיליון אזרחי המדינה, וכמי שגם הוא "תוצרת הארץ", אפילו משנת ייצור שהקדימה את בר ר', וגם כמי שהעיצוב הגרפי והטיפוגרפיה העברית קרובים לליבו – קשה לי להתחבר למותג הצבעוני של משרד החוץ. ברור לי שהפנייה היא לא אליי ואל אנשים שכמותי – אלא היא מופנה כלפי חוץ. אבל עדיין נשאלות לפחות שתי שאלות עיקריות: האחת – האם כבר מיושן בימינו לספר ולהדגיש שבארץ-ישראל נמצאים האתרים החשובים ביותר לשלושת הדתות הגדולות. או שכאן נכנס אולי השיקול שהיפנים, הסינים וההודים, שהם תיירי העתיד, לא יתרשמו מאתרי המורשת היהודית, המוסלמית והנוצרית. איך אנחנו מוותרים (רק בגרפיקה, לא בעולם הממשי, חס וחלילה!) על המקומות הקדושים וההיסטוריים שבכל ההצהרות של ממשלות ישראל לעולם לא נוותר עליהם? (למטה מימין: "ארץ זבת חלב ודבש", עבודת קרמיקה של זאב רבן, מתוך "זאב רבן, סימבוליסט עברי", הוצאת מוזיאון תל אביב לאמנות, 2001. למטה: לבני לגו, תוצרת דנמרק, מאז 1949).

Raban Logoותהייה נוספת היא: האם משרד החוץ והשר העומד בראשו, וגם אלה העומדים מאחוריו ומכל צדדיו – לא ערים לכך שעד שישראל לא תמותג כ"ארץ השלום" (ואולי עוד לפני המיתוג – פשוט תחתור ב"אובססיביות" ואולי אפילו ב"משיחיות", לדבר החמקמק הזה המתקרא "שלום"), לא יבואו לכאן תיירים רבים. כי עם כל הכבוד לאומת הסטארט-אפ הצבעונית, את כל הסטארט-אפיסטים הישראליים הצעירים מהסרטון של משרד החוץ וגם את בר רפאלי, התיירים הפוטנציאליים יכולים לפגוש גם בכנסים ובתערוכות בחו"ל. את הכותל, הירדן, הכנרת, כנסיות המולד והבשורה (וגם מסגד אל-אקצה), ואת אברהם, יצחק וג'ייקוב (וגם את ישמעאל) – אפשר לראות רק אצלנו, כאן בישראל.
בואו לארץ השלום, ארץ האבות (והאמהות) הארץ המובטחת, ארץ זבת חלב ודבש (וגם צ'קפוינט ו-waze), ארץ התנ"ך. ארץ אשר מרדפים קורותיה אבל עצביה (וכיפתה) ברזל. ואולי בהזדמנות תוכלו לראות גם את בר רפאלי (אם היא לא תהיה בדיוק בחו"ל).
ויתכן מאוד שנכשלתי בכל הניתוח ההיסטוריוגרפי הזה, אבל אל תשכחו שגם אני צמחתי מתוך תרבות בה הכישלון לגיטימי.

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפוגרפיה, ישראל, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על ישראל מתמתגת ||| "אומת הסטארט-אפ" בוחרת לוגו ב"חוכמת המונים"

  1. אהוד הגיב:

    מכיוון שבאופן מוזר לגבי הייתי מעורב בנסיון לעצב את ספר מדינת ישראל החדש של משרד החוץ – באתי במגע עם נסיון המיתוג של "לוגו מדינת ישראל" המוצג גם פה. קיבלתי את המידע בזמנו על הנסיון ואת הספר שהוצא בעניין. צר לי לאמר למרות שלא הכל זכור לי שהנסיון בעיניי – (יש לי נסיון של 30 שנה ומעלה בדי הרבה נושאים בתחום העיצוב בכלל והעיצוב הגרפי בפרט). -הוא בלתי רלוונטי ועקר מטרתו – כמו שהקבוצה שלנו הבינה או תפסה היא להביא נחת לכיס מעצביו – תבדוק איתם את עומק הכיסים שהם תפרו בגללו – ותועלת מרובה אין בו. קהל המטרה של הרעיון הזה מוחק לדעתי לפחות 70 אחוז או למעלה מזה מאוכלוסית ישראל והקונספט- נו, מתוחכם או בעצם יותר נכון מתחכם ושבע נחת מעצמו אבל לא ממש רלוונטי ולא בגלל שהמילים לא נכונות אלא שמשמעותן לא קולעת לקהל המטרה שלו בכלל. ישראל בלי כל המילים כבר משדרת את הדמוי הזה – בתוספת עוד כמה דמויים פחות מחמיאים ועל זה היה צריך לעבוד – לא על הברור מעליו.

    • igalz הגיב:

      אהוד, תודה על התגובה המקצועית. עדיין לא כל-כך ברור לי מה הם מתכוונים לעשות עם ה"שפה החזותית השלמה, אשר יוצרת נראות אחידה" ו"האסטרטגיה הנכונה הממצה את ה-DNA של המדינה". איך זה אמור לשרת את המטרה? אבל ימים יגידו, יכול להיות שאני טועה ו"הכשלון (אם יהיה) לגיטימי". כחלק מאופיה ה"חוצפני" אבל "יצירתי ועקשני".

  2. סמדר הגיב:

    לא יודעת בקשר ללוגו ולשפה החזותית, אבל אלמנט ה-Created in Israel (בסרטון התדמית עם ברפאלי), אותה דמות-עין כדורית-טורדנית-חודרנית-היפראקטיבית-שוויצרית, שנדחפת לכל מקום ותובעת תשומי מתמיד – דווקא בהחלט עושה את העבודה!
    הדמותג הזה מבטא באופן נאמן למקור ומשכנע למדי את ה"שילוב של חוצפה, יזמות, יצירתיות ועקשנות", שלא לומר ניג'וסיות-שבא-למות. ישראליוּת, נו.
    לחילופין – גם התינוק של במבה די מתאים, לאותה מטרה.

    • igalz הגיב:

      אז אולי כדאי באמת למנות את הכדורית הטורדנית הזאת לפרזנטורית שלנו, במקום בר ר׳ שנמצאת במילא בכל מקום.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s