נהפוך הוא ||| תופעה מטרידה: מרכאות וגרשיים הפוכים גורמים לכאב עיניים

הרבה בעיות יש בעולם: התחממות גלובלית, ניצול עובדים, קפיטליזם חזירי, אי-שוויון כלכלי ואי-שוויון בחלוקת הנטל, הטרדות מיניות, חוסר תרבות ועודף משקל ועוד כמה תופעות מקומיות וגלובליות. אבל התופעה המטרידה ביותר (לדעתי) היא תופעת המרכאות (או הגרשיים) ההפוכים. זוהי תופעה אופטית חמורה שיכולה לגרום לכאב עיניים חזק, ובמקרים קשים גם לפזילה מסוימת.

הפוך גוטה הפוךכידוע (או לא-ידוע) בלועזית יש הרבה מרכאות וגרשיים: מרכאות כפולות, מרכאות הפוכות, מרכאות שהראשונה למטה והשנייה למעלה, מרכאות (או שזה גרשיים כפולים) לראשי תיבות (ר"ת). ויש גרשיים לציטוט, גרש לקיצור (גב', פרופ' וכו'), גרש לאותיות לועזיות שלא נמצאו להן מקבילות בעברית (ג', ז', צ'). בקיצור, עולם מלא של סימנים קטנים עם תפקידים חשובים שקשה להסתדר בלעדיהם.
כל מי שהסתכל פעם בקרביים של פונט כלשהו (בתוכנת עריכת פונטים או אפילו ב"הוספת סימן" ב"וורד") וראה את כל הסמטוחה שבאה לפני ואחרי האותיות הלועזיות – יצא מבולבל משפע האפשרויות. מה הם צריכים כל-כך הרבה סוגי מרכאות וגרשיים, הגויים האלה? [ובסוגריים מרובעים אוסיף שבספרדית יש גם סימני-שאלה וסימני-קריאה הפוכים. דבר די חכם כשלעצמו, שממשיך את התפיסה הלשונית של המרכאות והסוגריים, ומאפשר לקורא לדעת כבר בתחילת המשפט, אם מדובר בשאלה או קריאה או במשפט נייטרלי. ¿הבנתם את זה?, ¡הרי זה כל-כך פשוט!].

מירכאות וגרשיים   מרכאות

מירכאותנהוג בעברית של ימינו (עד כמה שאני יודע, וכמה שהצלחתי לברר אצל גוגל ובאקדמיה ללשון עברית) שיש מרכאות בודדות ומרכאות כפולות, כשהראשונות באות כ"ציטוט בתוך ציטוט". מצאתי כמה מקומות שמסבירים את הכללים הפשוטים האלה בצורה יותר מסודרת – תוכלו להציץ כאן (במגזין "אנטייטלד") וכאן – בנושא "דיני הקיצור", באתר האקדמיה ללשון העברית (שמחתי לראות שהם יודעים מה זה צמ"פ).
והגרש הוא אותו גרש גם כשצריך אותו לאותיות שאין להן מקבילה בעברית – כמו בפינת ז'בוטינסקי-המלך ג'ורג' (¡ ואם אין פינה כזאת – תבנו !) או בלהקת הצ'רצ'ילים. אם יש הטיה בגרש או במרכאה – בעברית תמיד היא הטייה אחורה, בצורה הזו: צ′ או צ' אבל אף פעם לא צ`. ודבר נוסף: החלק העבה של המרכאה או הגרש (בפונטים שיש חלק כזה) בעברית יהיה תמיד למעלה ולא למטה!

Quotesאבל מסתבר שפרט כזה פעוט, שכל-כך פשוט ליישם אותו (לכאורה) כמו העניין הזה של המרכאות והגרשיים ההפוכים – הוא לא כזה פשוט. בתוכנות הגרפיות המתקדמות – אלה שבאמצעותן מפיקים את רוב החומרים הגרפיים – מסתתרת אי-שם פונקציה נעלמת של  "Use Typographer's Quotes" ומי שלא זוכר להיכנס להעדפות של התוכנה ולשנות את ההעדפות המקוריות (כמודגם בתמונה למעלה), קורה שהוא מייצר עבודות גרפיות נאות, אבל עם מרכאות הפוכות.

שלט בצלאל 8.2012

בצלאל 8.2012כשזה קורה בכל מיני מודעות ופליירים חצי-חובבניים הדבר עוד יכול להיות נסלח (אם כי בקושי רב, אנחנו  – דקדקני המרכאות וקטנוני-הטיפוגרפיה – לא כאלה סלחניים), אבל כשראיתי בבצלאל, אקדמיה(!) לאמנות ועיצוב(¡¡) ירושלים(!!!), באחד הביקורים שעשיתי באקדמיה (שאת הערכתי אליה כבר הבעתי כאן הרבה פעמים) את השלט המוטבע ישירות על הקיר, בפונט הדסה ובגודל אות של עשרות ס"מ: "פרופ` בוריס שץ מייסד בצלאל", באולם הכניסה מול מדרגות הקפטריה! – הייתי "המום" ו"מוטרד". ¿איך קורה דבר כזה? ואם כבר קרה – איך זה לא מפריע למנוחת הסטודנטים והמורים? תמהני, כנראה שכמו תמיד יש להם "הגשה חשובה" מחר ולא היה להם זמן (במשך 20 שנה) להסתכל למעלה. ויכול גם להיות שמאז שצולמה התמונה באוגוסט 2012 – השלט כבר תוקן ואני מתפרץ לדלת פתוחה ומתוקנת. וכרגיל – יכול להיות שאני טועה (ילש"ט).

ועוד לא אמרתי שום דבר על מקומם של הפסיקים והנקודות (והקווים). על כך נדבר בשיחה הבאה, אחרי שיתהפכו כל המרכאות והגרשיים וישובו למקומם הנכון.


עוד פוסטים בנושא "קטנוניות גרפית" ו"סימני קריאה":
8 הפוך ||| על התעללות טיפוגרפית בלתי-מכוונת ועל תיסכולי הטיפוגרף בבואו לקחת רכב
גובה אות וגובה דשא ||| על הרגל של ה-ק' והדגל של ה-ל' (וגם על התוספת הקטנה)
קוצו של יוד ||| כוחה של האות הקטנה באלף-בית העברי
בתוך הסוגריים ||| על אפשרות השליטה בסוגר(י)ים
גם לפונטים יש רגשות ||| מה הם עשו לדויד שלי?!
סימני דרך ||| זוטות טיפוגרפיות מהשטח: 6 תמונות של שלטים, כתובות וגרפיטי
"אז מה אתה מציע?!" ||| למה כל הזמן להתלונן?: קווי עזר ונקודות-משען לטיפוגרפיית-שטח

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה גרפיקה ממוחשבת, טיפוגרפיה, שילוט, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על נהפוך הוא ||| תופעה מטרידה: מרכאות וגרשיים הפוכים גורמים לכאב עיניים

  1. סמדר הגיב:

    פוסט חשוב ואמת מטרידה עד מאוד. וטוב שאתה מקפיד על קלה כחמורה, כי מי שמתעלם מבעיות קטנות כמרכאות הפוכות – סופו שיתעלם מבעיות שברומו של עולם, כמו אלה שמנית בפתיח.
    בקרוב סימני הפיסוק ייכחדו לגמרי, ולו רק מכיוון שהם נמצאים במסך אחר ממסך האותיות במקלדת הסמארטפון, ולכן נעשים פחות ופחות שימושיים. תכלס, למי יש כוח להחליף מסך בימינו, ובשביל מה בכלל?! פיענוח האינטונציה של מה שאתה כותב ממילא מוטלת על הקורא, שמצידו מסתדר יפה מאוד בלעדיה. וסימני פיסוק שנועדו לאפשר נשימה באמצע המשפט – הם מיותרים לגמרי. למי יש זמן לנשום? תנשום אחר כך, בינך לבינך ובזמנך החופשי, ורצוי רדוד, מהר ובלי מרכאות, הפוכות או תקינות.

  2. נמרוד הגיב:

    אם צמ"פ יודעים, השאלה לגבי "תג בצצת" ו"פזצטא" גם

  3. שרי אלדן הגיב:

    איזה עונג לעסוק בגרשיים בימים של גרוש ועוד גרוש (או פחות גרוש), בימים של התמרכולית.(יותר או פחות, או פחות או יותר).

  4. פנדה הגיב:

    מפינת הזוטות לזוטולוגים מסורים נמסר: מֵירְכָה-מֵירְכָאוֹת.
    תגובה מנוקדת־חלקית זו נכתבה במקלדת לאנדרואיד, שבה אפשר להוסיף גרש בכיוון הנכון בלחיצה ממושכת מעט על האות ב'.

    • igalz הגיב:

      תודה. פנדה על התיקון. אשתדל להשתמש מעכשיו במירכאות ולא מרכאות. באייפון שלי לא הצלחתי לשחזר את הב׳ שסיפרת עליה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s