"נא לא להפריע" ||| נפתרה תעלומת הירח עם השיחות האבודות באייפון

iPhone earהסיפור הזה עשוי אולי לצייר אותי באור קצת מגוחך, אבל בתור שירות לציבור אני מוכן לחשוף מידה מסוימת של טכנופוביה, או לפחות אי-התמצאות אייפונית אלמנטרית. וכל זה לא מבטל כמובן את הכישורים הטכניים המפותחים שאני מייחס לעצמי (הפעלת פטיש לנעיצת מסמרים בקיר, שימוש במקדחה לברגים מזדמנים, ואפילו עבודה עם משור חשמלי קטן לגיזום קל אחרי סופות וסערות. גם בתחום המחשבים היו לי פעם יכולות לא מבוטלות של התקנת פונט חדש בפי. סי, או איתחול מיוחד של מק).
גם עלילותיו וסגולותיו (ובעיקר צילומיו) של האייפון 5 שלי כבר זכו להופיע כאן מדי פעם, ואפשר להגיד שאחרי שנה במחיצתו של הטלפון החכם והחתיך הזה כבר פחות או יותר הבנתי מה הוא מסוגל לעשות (כמעט הכל!), ואפשר לומר שלמדתי את רוב הפיצ'רים המשוכללים שלו. אפילו רכשתי והורדתי כמה אפליקציות. ולמרות זאת לא הייתי ערוך לתקלה החמורה שפקדה החודש את המכשיר המדהים של אפל ושלי.
לפתע בשבוע האחרון הפסקתי לשמוע את הצלצול המוכר ("מרימבה" הסטנדרטי, אם אתם מעוניינים לדעת בדיוק) של אנשים שחיפשו אותי לאורך היום בנייד, ו
לאט-לאט הבנתי שיש כאן בעיה טכנית אמיתית. כל פעם שהסתכלתי במסך ראיתי שחיפשו אותי בשעה האחרונה אנשים ולא זכרתי ששמעתי שום צלצול. ולכן גם לא עניתי (אני מתנצל, ומודיע שלא סיננתי אף אחד!). בהתחלה טענו יועצי התקשורת שלי שאני נוהג להחליש או להשתיק את הצלצול, ושוכח להחזיר את הווליום או שאני סוגר את התג המשתיק המיוחד שכל אחד מכיר. כשנשללו ההנחות המופרכות האלה הועלתה השערה שבתוך הכיס – הווליום של המכשיר נסגר אוטומטית בפיתוח חדשני שאיש לא שמע עליו. טענה זו נסתרה גם היא בעקבות בדיקות שטח מקיפות. אחרי שעברתי בדיקות שמיעה ואפילו כיבוי מוחלט של המכשיר והדלקתו אחרי דקה שלמה של מנוחה לא עזרו, הייתי אומר שעמדתי לפני שוקת שבורה, אם הייתי זוכר מתי ראיתי שוקת בפעם האחרונה.
לא אלאה אתכם יותר מדי, קוראי בעלי הסמארטפונים (ומי לא כזה בימינו?), "אנדרואידים עממיים" ו"אייפוניסטים מתנשאים" – הפתרון (שאתם ודאי הייתם עולים עליו תוך שנייה, אם הייתי משתף אתכם קודם בתקלה החמורה) נמצא כשבבדיקה מדוקדקת של מסך האייפון נתגלה אייקון קטנטן של חצי ירח ליד סימון מצב הסוללה, בקצה הצפוני, מימין למעלה במסך האיכותי של המכשיר המדהים (בצילומים שמצאתי בגוגל – הירח נראה דווקא באמצע, אבל כרגע "אין לי זמן" להמשיך לחקור מה זה אומר ועל מה זה משפיע). החיפוש המהיר בגוגל גילה שהתכונה הזאת ישנה מאוד, והוצגה כבר מזמן בראש חוצות כפיתוח מהפכני, ויש אפילו לא מעטים שרואים בה את התכונה החשובה ביותר במערכת ההפעלה. ורק לי לא סיפרו (אולי בגלל שהאייפון שלי היה כל הזמן במצב של "אל תפריעו לי").

ios_6_do_not_disturb-6גוגל יודע-הכל גם מסביר בפרטי-פרטים, אם רק שואלים אותו, את הפיצ'ר המופלא שנקרא ב"הגדרות" (Setting): "נא לא להפריע" ("Do  Not Disturb" בשפת אימו של הצעצוע). מסתבר שגאוני התכנון והעיצוב של מערכת ההפעלה באפל פיתחו, כשירות למיליארדי המשתמשים, את הפיצ'ר החיוני "נא לא להפריע" שבעזרתו יכול בעל המכשיר לכוון אותו לכך שהוא לא ישמע צלצול בשעה שאינה מתאימה לו, ובעיקר בשעות הלילה (ומכאן הסמל של הירח, למרות שהתופעה התגלתה אצלי גם בשעות הצהריים בשעה שלא נראה אפילו קצה זנבו של הירח). מומחי סלולר וטלפוניה שהתיעצתי איתם טוענים שגם באנדרואיד יש פיצ'ר דומה או אולי אפליקציה, אבל בלי סמל של ירח.
וכל הסיפור הטכנופובי המשמים-למדי הזה העלה לי שתי תהיות, זיכרון משפחתי אחד ושני רעיונות לפיתוח. התהייה הראשונה היא: למה שבן-אדם (אני, למשל) יקנה מכשיר כל-כך משוכלל (ויקר!) אם כל מה שהוא רוצה זה לא לשמוע שמישהו מתקשר אליו? את התכונה הזאת של "לא לשמוע" יכולתי לקבל גם ב"נוקיה" הישן, או אפילו לפני שהיה לי סלולרי בכלל (מתי זה היה? בעידן הקרח אולי).
הזיכרון המשפחתי הוא הסיפור על הסבא החלוץ מנהריים, ואחר-כך הרב-קבלן מגבעתיים (שכונת בורוכוב, אם לדייק יותר). המסורת המשפחתית מספרת עליו שהוא התעקש לא להתקין בביתו/משרדו מכשיר טלפון. "מי שבאמת צריך אותי – יודע איפה אפשר למצוא אותי!" הוא נהג להסביר לתוהים על החריגות שהייתה מוזרה אפילו אז בשנות החמישים והשישים.

ios_6_do_not_disturbוהתהייה השניה היא: האם חברות הטכנולוגיה המתקדמות של ימינו, ו"אפל" בראשן, מיצו כבר את ארסנל הפיצ'רים שאפשר למכור במכשירים החכמים שלהם? האם בדגמים הבאים ובמערכות ההפעלה המתקדמות הצפויות, נמצא רק תכונות מיותרות ומסובכות שיבלבלו את המשתמשים הפשוטים (כמו שקרה לי)? וכל זה רק כדי למכור דגמים חדשים. אם כך הוא המצב, אני מציע ל"אפל" ולמתחרות ההולכות אחריה בעיניים עצומות לאור הירח הקטן שבקצה המסך, עוד שני פיצ'רים. הראשון הוא לחצן "נא לא לצלם!". זה יהיה לחצן מיוחד שיזהה מתי התמונה שאתה עומד לצלם מיותרת ו/או כבר צולמה והועלתה מיליוני פעמים לרשת, ורק תתפוס מקום בזיכרון המכשיר ובשרתי אינסטגרם. בקיצור הלחצן החדשני ימנע ממך לצלם תמונות מיותרות, עד שתמצא את ההגדרות איפה ניתן לכבות אותו.

WhatsApp_Dont Disturbה"המצאה" השנייה היא כפתור "Don't WhatsApp Me", אפליקציה שסוגרת את הוואטסאפ (שבדיוק היום נמכרה לפייסבוק במחיר אסטרונומי) ומונעת את ה"קשקשת ברשת" כשהיא מבחינה שכמות הדיבורים והקשקושים עוברת את הטעם הטוב (של מי?).

ופיצ'ר אחרון, חשוב לא פחות, הוא "אל תחשב מסלול מחדש". זוהי בעצם אפליקציה משלימה ל-Waze. בכל מקרה שוויז מודיעה לך שסטית מהדרך, והמכשיר "מחשב מסלול מחדש" בשעה שאתה יודע בבירור שהמכשיר טועה (כי אתה הרי מכיר את הדרך היטב, וסתם הפעלת את האפליקציה כדי להיות כמו כולם). התוכנה החדשנית תזהה את הטעות של וויז, על פי זיכרון מהנסיעות הקודמות. וכשהסמארטפון ירצה להכריז: "מחשב מסלול מחדש" תופיע באופן אוטומטי ההודעה: "אם אתה יודע את הדרך, למה הפעלת אותי?"

waze-Berale

Dont Disturbבקיצור: "יא ירח, יא ירח, מה עשית? בלבלת בת ובן", וגם אני בלבלתי לכם את היוצרות ואת המוח. הכל בגלל הירח הקטן שהופיע פתאום בשמי האייפון הצלולים. ואם חסכתי אפילו רק למשתמש אחד את עוגמת הנפש הכרוכה בתקלה החמורה – יהיה זה שכרי.

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה בית ומשפחה, מדע וטכנולוגיה, מפות, שעשועים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על "נא לא להפריע" ||| נפתרה תעלומת הירח עם השיחות האבודות באייפון

  1. סמדר הגיב:

    הצעותיך היצירתיות ממחישות את גודל הפוטנציאל: על כל הוראת "עשה" שיש במכשיר המשוכלל הזה – יש מן הסתם גם הוראת "אל תעשה" הופכית, אנטידוט ספציפי שמנטרל את הרעל.
    ומכאן קצרה הדרך לפתרון המועיל מכולם, שבעתיד יהיה נתון לבחירתך בתיוג פשוט ב-setting: אפשרות הביטול הגורף – מנגנון השמדה עצמית של המכשיר כולו. בדגמים המתקדמים הבאים אני מניחה שהוראה זו תהיה כל כך יעילה, שהיא לא תזדקק לתיווך המשתמש. היא פשוט תפעיל את עצמה אוטומטית מיד כשמתקבל התשלום האחרון על רכישת הסלולרי: בום אחד קטן, ומכאן והלאה – שקט.
    היה קצת יקר, אבל שווה: ניצלת! ומי שבאמת צריך אותך – כבר ידע איפה אפשר למצוא אותך.

    • igalz הגיב:

      אז את חוזרת לגירסת הסבא. אבל, בינינו, זה לא מעשי. מה שווים חיינו ללא הסמארטפון עם הוויז והמצלמה והוואטסאפ. שעכשיו שמעתי שהרשת שלה קרסה, וזה נשמע כאילו נפלה רשת החשמל הארצית, או נעצר הצבי של דואר ישראל, וכל יוני הדואר שברו כנפיהן ושבתו ממלאכה.

  2. אני אישית מעדיפה גביעי אשל וחוט צמר.

  3. אנונימי הגיב:

    תודה רבה לך. על התוכן וצורת ההגשה
    עזרת לי מאוד, והיא זה שכר!

  4. igalz הגיב:

    לאנונימי, שמחתי שהפוסט מלפני שנתיים יכול עדיין לעזור.

להשאיר תגובה

