הילדים והדוכיפת ||| מי הילדים שצועדים מתחת לארון? והאם הציפור הלאומית מתאימה לנו?

לילה טובבשבוע שעבר כשהוספתי את "מדף הילדים" לבלוג, ניסיתי בפעולת בילוש רטרואקטיבית לזהות מאיפה לקחנו כל איור המופיע ב"פוסטר-המקרא" הישן ששמתי בדף. את רוב גיבורי ספרי הילדים לא היה קשה לזהות. את הישראלים: עליקמא (16), פלוטו (24), שמוליקיפוד (6), הדוד שמחה (10) ויונתן (והשפן) הקטן (2, 28). ואת המתורגמים: אהרון והעפרון (3), הנסיך הקטן (13) ובייגלה (19). כל אלה היו קלים מאוד לזיהוי וכמעט כל ילד שגדל בארץ יכול להצביע עליהם.
אבל למטה למטה, בין רגלי ארון-הספרים הילדותי-הצהוב, הסתובבו כמה ילדים "בלתי-מזוהים". הקשים ביותר לזיהוי היו הילדים שיצאו בשיירה (31) מהמסתור שבין רגלי הארון וצעדו בשורה ארוכה אחרי יונתן הקטן.

אחרי "מחקר" שטחי זיהיתי שהילדים האלה הם הילדים המאוירים של מיכל אפרת שנלקחו מתוך ספרו של ע. הלל "בוקר טוב" (שיצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד, במהדורות רבות מ-1961 ועד ימינו). הילדים המאוירים יצאו מתוך השיר הראשון הנושא את שם הספר. "בוקר טוב" הוא עוד ספר ילדים קלאסי ישראלי שהיינו קוראים לילדים כמעט בכל יום: "בוקר טוב / צוהל הרחוב / לאן, לאן? לגן". הנה השיר המלא עם האיור המלא (בגירסה קצת שונה מהמהדורה הראשונה שראתה אור ב-1961, שם קווי האיור מסוגננים קצת אחרת, כמופיע בפוסטר).
כדי להקל על הקוראים הסקרנים ניסיתי לתייג את הילדים בציור לפי הסימנים שנתן בהם המשורר. אני לא משוכנע שדייקתי אחד לאחד. עם הבנים זה היה יחסית קל ("ליואש יש כובע קש" "ולנסים חולצת פסים"), אבל עם הבנות קצת הסתבכתי עם התיאורים של צבע השמלה (הכחולה של ענולה) ושל הסרט והסנדלים (שיש רק לילדה השלישית מימין – שהחלטתי כבר שהיא ענולה, בגלל השמלה). אז ערכתי משחק ניחושים: מי יכולה להיות כל דמות. וכרגיל, יכול להיות שטעיתי בדמות אחת או שתיים. ואולי גם לא היה צורך בתיוג המודרני הזה של איור לספר קלאסי כל-כך, אבל לא התאפקתי. כפי שהיינו עושים כשקראנו את השיר לילדים.

בוקר טוב ע_הלל

והנה העטיפה של הספר שבידי במהדורת 1976, ולידה הספר מהמהדורה הראשונה (כנראה מ-1961), עם האיורים המקוריים. היום ניתן להשיג את הספר במהדורה צבעונית מלאה. ראוי לציין שלמרות שהספר ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד והמשורר ע. הלל הוא בן קיבוץ משמר העמק, ניכר כבר ממילות הפתיחה של השיר: "בוקר טוב, צוהל הרחוב" שהילדים בשיר אינם ילדי-קיבוץ (כמו הילדים של "בוא אלי פרפר נחמד" או של "ניסע אל השדה"). ילדי הקיבוץ, באותה תקופה, לא צעדו לגן בבוקר, עד כמה שזה מצער להיזכר. כי הם ממש גרו שם בגן. ואף ילד לא חבש ביום-יום כובע קש ושום ילדה לא לבשה שמלה כחולה, חוץ מבאירועים מיוחדים ובפורים.

בוקר טוב_עטיפה    Boker_Tov

דפדפתי שוב, אחרי שנים שלא עשיתי את זה, בספרו של ע. הלל ועברתי כמה דפים קדימה, שם מצאתי שיר נוסף שזכה לפופולאריות רבה: השיר על "הדוכיפת". שיר שגם הוא בעל חרוזים קליטים והומור שמדברים גם לילדים קטנים וגם לגדולים: "מה שלומך, מה שלומך דוכיפת? / לא איכפת, לא איכפת, – אמרה הדוכיפת… / ומה נשמע בבית, כולם ביחד, וכל אחד לבד? / לא איכפת / אמרה הדוכיפת… / ואיפה הונולולו בסין או בצרפת? / לא איכפת, – אמרה הדוכיפת".

בוקר טוב_דוכיפת

והסיום:
"אז מה בסופו של דבר אכפת לך ואכפת?
– אני לעצמי
אני הדוכיפת
מאד
מאד
אכפת!
אמרה הדוכיפת.
וכמו שאמרה
פרחה בבת אחת.
ולמה?
כי חתול רעב מאוד הציץ בה מהצד."

תגידו אתם, האם תכונות האלה של הדוכיפת הן לא אלה שהפכו אותה ל"ציפור הלאומית של ישראל"
כשקוראים את מילות השיר, אפשר לחשוב שהמשורר ראה את הנולד:
"לאן פניך, ומנין באת? / לא אכפת / לא אכפת / אמרה הדוכיפת".
ממש הציפור הלאומית האידיאלית?

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה איורים, טבע ונוף, ישראל, ספרי ילדים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על הילדים והדוכיפת ||| מי הילדים שצועדים מתחת לארון? והאם הציפור הלאומית מתאימה לנו?

  1. סמדר הגיב:

    LIKE!
    זה נשמע כמו חידה מילולית: 9 ילדים הלכו לגן. ענולה לובשת שמלה כחולה (הכחול אינו נראה בתמונה). לובשות השמלות הן השלישית והרביעית משמאל והשנייה והשלישית מימין. לגילה יש סרט, לכן היא יכולה להיות השלישית מימין או השלישית משמאל. לשנייה מימין יש בקבוק וסל, אבל אין לה סנדל, אז היא לא יכולה להיות טל. סנדל יש רק לשלישית מימין, אבל יש לה גם סרט, אז…
    והשאלה היא: מדוע הדוכיפת כל כך סוציופת?
    התשובה במהופך: "סוציופת הוא אחד שסובל מהפרעת אישיות המאופיינת בדפוסי התנהגות של הפרת זכויות אחרים, מחסור באמפתיה ומוסריות, אימפולסיביות והתנהגות תוקפנית." (ויקיפדיה, סוציופת) = ציפור לאומית בהחלט. ככה זה, בתמונת סלפי תמיד המשתתפים יוצאים מכוערים רצח.

    • igalz הגיב:

      זה באמת נראה כמו חידת היגיון כזאת. מה שפעם קראו ״של מי הזברה?״ ובמקרה הזה ברור שגם הזברה היא של ע. הלל.

  2. שרי אלדן הגיב:

    שני like גדולים וחמודים: גם לבלוג גם לתגובה שלפני. גם חביב גם שנון.

  3. השיר על הדוכיפת מאוד מזכיר את השיר על הבולבול. ע. הלל ממש ידע לאפיין ציפורים.

    • igalz הגיב:

      נדמה לי שהוא יותר התמקד בהאנשה של הציפורים. גם בנוגע לדוכיפת, שהיא קרוב לוודאי לא כל-כך אנטיפתית ואגוצנטרית, וגם בנוגע לבולבול ש״שמח לי כל-ככה / שהשמש עוד מעט זורחת!״

  4. רחל הגיב:

    קראתי והתחברתי מיד לספר ילדות אחר: "גן גורים" שכתב רפאל ספורטה

    "אבא פיל! אבא פיל!
    אבא פיל אותם מוביל!
    אי לאן? אי לאן?
    כמובן, לגן!
    אבא פיל –
    לכבודו כל הגורים
    שיר במקהלה קוראים:
    אבא פיל ! אבא פיל!
    אבא פיל אוטומוביל! "

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s