פסח בריבוע, בפנורמה ובאלכסון ||| על תמונות החג בכל הפורמטים ובכל הזמנים

ידוע לכל שפסח הוא חג הצפיפות. משנכנס ניסן מרבין להצטופף. תחילה בסדר פסח עצמו, ולמחרת ובמשך כל שבוע החג – בפארקים של הקרן הקיימת ובכבישים ובחופי הכנרת ובספארי, ובכל מקום בו עברו בני-ישראל ביציאה המפורסמת ההיא ממצרים. ואם כבר מצטופפין כהלכה, הרי גם מצלמין ללא הפסקה בכל דור ודור על פי הטכנולוגיות שלו: בשחור-לבן, בצבע, בתמונה, בשקופית ובווידאו, בפייסבוק ובוואטס-אפ. והמהדרין – אפילו ביוטיוב. כי מצווה היא לבני-ישראל לספר ביציאת מצרים ולתעד את טקס הסדר שערכו, ואת הטיול שטיילו אחרי החג. ולשתף את כל עדת בני-יעקב, למען יקנאו למה הם לא בילו כל-כך יפה (או שייאנחו אנחת רווחה על החלטתם הנכונה להישאר בבית ולתת לעם-ישראל ללכת במים ובמדבר, בחול ובמועד, בדרכים ובפקקים).

תהלוכת פסח   רקדנים בעומר ריקוד ברינה יקצורו   פסח מאלמות צילומים ריבועיים של טקס העומר בשנות החמישים

בארכיון הכפר שרדו תמונות פסח מימי ראשית ההתיישבות – תחילה בשחור-לבן ובפורמט ריבועי, ובהמשך בשקופיות צבעוניות סטנדרטיות. היום בעידן הדיגיטלי כבר הרבה פחות מעניין לצלם, שכן בעידן הזה בו אנו נמצאים, עידן בו כל אדם נהיה צלם אמנותי – מה שחסר הם לא "צלמי-אירועים", אלא דווקא יותר צופים שייצפו בתמונות שצילמתם (ורצוי גם מעניקי-לייקים נדיבים).

צלם בעומר
צלם הכפר אורב לרקדניות טקס העומר הלבושות בבגדי הריקוד המסורתיים (שנות ה-50)

אבל פעם, כמו בכל האגדות וההגדות, הכל היה אחרת: צלם-הכפר היה מצלם את האירועים, ומכיוון שהמצלמה צילמה בימים ההם רק בפורמט ריבועי – הוא היה מנסה, ככל יכולתו הדלה, להכניס את רוב המסובין והמרקדין – בחדר-אוכל הישן, ובחדר-אוכל העוד-יותר-ישן – לתוך הפריים. ומכיוון שקשה הייתה מלאכה זו כקריעת ים סוף – היו מקרים שהצלם פתר את הבעיה על-ידי צילומי אלכסון. וכך יצא שחלק לא קטן מהתמונות ההמוניות של אירועי החגים של פעם צולמו באלכסון, כדי שניתן יהיה להכניס עוד מסובין או מטיילין, או משחקין למסגרת התמונה.

ריקוד אלכסון   עומר אלכסון
צילומי אלכסון של ריקודי העומר איפשרו להכניס יותר רקדנים לפורמט הריבועי

אחר-כך בשקופיות הצבעוניות המלבניות העניין לכאורה נפתר. הפורמט איפשר צילום עם זווית רחבה יותר, ורוב הקוצרים והמאלמות בטקס העומר, וגם שאר החוגגים בדרך אל החג, נכנסו לתוך התמונה בקלות יחסית. ועדיין נותרו מרחבים שלמים מיותרים, של שמיים וארץ – בצילומי החוץ, או תקרה ורצפה – בצילומי הפנים של הסדר (שנערך כהלכתו וכצפיפותו) שאינם מוסיפים אינפורמציה הכרחית לאווירת החג המצולמת. לכן בחרתי מתוך הארכיון כמה תמונות ו"גזרתי" אותן בצורה פנורמית, וכך תוכלו להתרשם מקרוב יותר מהטקסים החקלאיים של חג האביב וגם משולחנות החג, בהם כל צלחת ממוספרת לפי רשימת האורחים אותה נוהגים לתלות ערב החג (כלומר בט"ו בשבט) על לוח המודעות של חדר-אוכל.

עומר ודגלים קציר העומרריקוד העומר 2פסח בחדר אוכל הישן סדר פסח בחדר אוכל הישן מקהלה בפסח בחדר אוכל

סדר פסח בבית העם 1982סדר פסח בחדר אוכל החדש 1984טקס הסדר הקיבוצי בשנות ה-60 ועד ה-80: בחדר-אוכל "הישן", בבית העם ובחדר אוכל "החדש"

פסח מקהלה  57   לילי ג
מקהלת הילדים עם איזי המנצח האגדי, בחדר-אוכל הישן בשנות החמישים. למעלה, מעל החלונות: איורי יציאת מצרים הסינימסקופיים של המורה לציור לילי ג' (בתמונה משמאל)

והיום כל בעל סמארטפון מצלם את כל הסדר באיכות שלא תאומן ושולח אותם באופן אוטומטי לקבוצת הוואטס-אפ שלו. והאינסטגרם מכניס (שוב) את כל חוגגי הסדר לפורמט ריבועי כמו-פעם, וגם נותן בהם פילטרים רבים ומסגרות "כמו-עתיקות". ונדמה שמה שצריך לשאול היום כל מי שאיננו יודע לשאול הוא: "מהן התמונות האלה לכם?" ו"מי צריך כל-כך הרבה תיעוד?" ורשע מה הוא אומר? "אם לא היה מצלם – לא היה נגאל". את פתח לו, את הדלת של חדר-אוכל. תם סדר הפסח (וצילומיו) כהלכתו, נוסעים להצטלם בפארק ובחוף הכנרת.

מועדים לשמחה להמוני בית-ישראל – בים, בפארקים ובוואטס-אפ.

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה איורים, בשדה ובניר, היסטוריה, חגים ומועדים, קיבוץ, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על פסח בריבוע, בפנורמה ובאלכסון ||| על תמונות החג בכל הפורמטים ובכל הזמנים

  1. ofer הגיב:

    הרשע מה הוא אומר תפסיק לצלם אתה מסתיר לי עוף מפה והנה העונש אין תמונות לפסח 2014

    • igalz הגיב:

      והשאלה הנשאלת, עופר, היא: "עד מתי רשעים יעלוזו?"
      והתשובה היא: "עד יום העצמאות!"
      ואתה – אל תיקח ללב ופרסם את התמונות בזמן שייראה לך.

      • שרי אלדן הגיב:

        ושאלה נוספת נשאלת: למה אין תמונות גם מעומר 2014?
        הרי אף אחד לא הסתיר.

  2. סמדר הגיב:

    (אוה, עכשיו הבנתי למה התמונות ההן צולמו באלכסון! פתרת לי חידה עתיקה. נו, אתה רואה כמה חשוב לתעד בתמונות? וגם, כמה חשוב לתעד את התיעוד-בתמונות – במילים?)
    זר כי יראה זאת ודאי יחשוב שמדובר בתיעוד מנהגיו המסורתיים של איזה שבט נידח באמזונאס, אבל לחברי השבט עצמם – זהו תיעוד נאמן של ערש התרבות. מרגש.

    • igalz הגיב:

      ברור כשמש בערב-החג-השני ש"הצילום האלכסוני" נועד להכניס חמישה זוגות מרקדים בטקס העומר 1957, ללא הטכניקה הזאת היו נכנסים רק ארבעה זוגות. וכידוע: "גם אחרים רוצים".

  3. אסתר הגיב:

    צילומי הקמה מזכירים לי את השיר "הכל זהב". חג שמח!

    • igalz הגיב:

      ונאמר גם:
      "עורו הוי עורו
      שורו בני כפרים
      קמה הן בשלה כבר
      על פני הכרים
      קיצרו שילחו מגל
      עת ראשית הקציר"
      (מילים ולחן: מתתיהו שלם)

      חג שמח!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s