חברים טובים שמכירים את חיבתי לזוּטוֹלוגיה גרפית (ראו למעלה) הסבו את תשומת לבי לסיפור המדהים על השינוי המהפכני שעבר לאחרונה הלוגו של גוגל. לא ברור אם יש כאן הלצה או מתיחה על חשבון הקוראים בעלי הנטיה לקטנוניות גרפית (כמוני למשל), או שזה "מקרה קיצון" של הקפדה על חודו של פיקסל וקוצו של l.
בהדמייה של דה מרקר (ומסתבר שהם לא היו הראשונים להבחין בשינוי המהפכני. הנה הכתבה באתר Business Insider) נראה כאילו חבורת המעצבים המוכשרת של גוגל שמה לב שמשהו קטן, ממש קטנטן, בערך פיקסל אחד למטה ואחד ימינה, גורם ללוגו המפורסם בעולם להראות בלתי מאוזן קצת. עכשיו הם החליטו לתקן את הסטיות הקטנות, ובהדגמה רואים בבירור את השינוי המהפכני (עד כמה שתזוזה של פיקסל יכולה להיות ברורה). השינוי הוא כל-כך מיזערי שבעיתון החליטו לעשות הדמייה נוספת באנימציה, אבל מכיוון שגם ההמחשה הזו לא מתארת את גודל השינוי, טרחתי להכין עוד הסבר בעזרת הנחת הלוגו החדש על הישן וסימון ההבדלים.
הדמיית השינוי בדה מרקר (מתוך Business Insider) – למעלה. והדמייה של "קווים ונקודות" (למטה)
הבלוג הזה שחרט על דיגלו את הזוּטוֹלוגיה הגרפית כדרך חיים, עומד נפעם. אם אצלנו בבלוג עוסקים בגרש הפוך, בלמד מקוצצת, או ב-8 הפוך – המעצבים של החברה הקפדנית ממאונטיין ויו קליפורניה, עם המכוניות האוטונומיות ומשקפי המציאות הרבודה (והוורודה?) כנראה קפדניים הרבה יותר.
זוהי הזדמנות מתאימה להעלות את הסוגיה החשובה: האם לוגו טוב עושה את החברה? או שהלוגו, כל לוגו, נטען במוניטין שהחברה צוברת וכך הוא הופך לכל-כך חשוב עד שיש המעריכים את שוויו במיליונים (באתר interbrand המודד את שוויים של מותגים בשנת 2013, נמצאת גוגל במקום השני, מייד אחרי אפל כששווי המותג שלה, לא רק הלוגו, מוערך ב-93,291 מיליון דולר. עלייה של 34% מהשנה החולפת. תארו לעצמכם כמה הוא יהיה שווה אחרי התיקון הנוכחי).
גלגוליו של לוגו גוגל: מ"ילדותיות" "וורדארטית" – ל"שטיחות" "אפלית"
הלוגו הראשון של גוגל, זה עם האותיות הצבעוניות בכחול, אדום, צהוב וירוק ו"אפקט התלת-מימד" והצל, נראה קצת ילדותי וכמעט-חובבני (ראו למעלה את המהפך הראשון כשוויתרו על הצל, והשני מ-2013 כש"הושטח" הלוגו (מתוך אתר Yahoo finance). נדמה לי שהלוגו מקבל את כוחו וחשיבותו מהצלחתה של החברה שהוא מייצג ולא להפך. היום כל חברה שרוצה להיות כמו גוגל (ומי לא רוצה?) מנסה לקחת משהו מסיפור ההצלחה. ניסיתי לבדוק מה היה קורה אם חברות שיש להן לוגו מכובד משל עצמן היו "מגגלות" את הלוגו שלהן? האם הן היו נטענות בערכי החדשנות והשובבנות של גוגל? בחרתי שלוש חברות שיש להן תחומי עיסוק משיקים לגוגל (ולמי אין?): שברולט (רכב), רייבאן (משקפיים) ובריטניקה (מידע אנציקלופדי). את המסקנות אשאיר לכם, רק אומר שההקפדה של גוגל כנראה משתלמת, ושכנראה אמרו את כל זה קודם לפניי, אבל הייתי חייב להיות נאמן לתורת הזוּטוֹלוגיה שחרטתי על דגלי מראשית הבלוג (ואולי אוסיף בהמשך הוספתי את התיקון הקטן ללוגו שלי ).
תוספת של אחרי סגירת הגיליון: עשיתי תחקיר קצת יותר מעמיק על הפונט של גוגל, ומצאתי שקוראים לו Catull. אז תיקנתי את הדמיית הלוגואים המומצאים. עכשיו זה הרבה יותר גוגלי.
והנה השינוי המדוקדק שערכנו בבאנר (לא ממש לוגו) של "קווים ונקודות". האם אתם יכולים להבחין בהבדל? (כדאי להגדיל בלחיצה כדי להבחין בשינוי המהפכני).
לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.
יפה כתבת
תודה, עידן. ממומחה כמוך זאת מחמאה גדולה.
מכירה את גוגל מראשית ימי מנוע החיפוש, בטרם הפך למפלצת ומעולם לא הבחנתי בשינויים. כנראה שחברה צריכה לספק שירות טוב ואילו הלוגו משני בהחלט.
זאת גם הייתה הרגשתי. אבל בכל אופן אי אפשר לטעון שהלוגו לא חשוב בכלל. כשיש חברה טובה עדיף שיהיה לה גם לוגו טוב.
אני יכולה לדמיין איך הוחלט על השינוי הזה: שני מעצבים משועממים בגוגל התערבו בינהם האם הזזה של פיקסל אחד בלוגו של גוגל יכולה לעשות כותרות או לא. אז הם הזיזו בפיקסל ודאגו להדליף לתקשורת על השינוי (כי אין סיכוי שמישהו היה עולה על זה לבד, אפילו חד עין כמוך), והנה, כל עיתוני העסקים בעולם ובלוג צמרת אחד לפחות מצאו לנכון לדווח. עכשיו רק מעניין לדעת על מה הם התערבו.
הלכת רחוק מדי, רוזה. זאת תיאוריית קונספירציה מוגזמת. הרי גוגל לא צריכה להזיז אצבע או פיקסל כדי שכולם ידברו עליה. והיא גם שולטת במאגר הנושאים החשובים המתועדים במילות חיפוש ברשת. קשה לך כנראה לקבל שיש חברות שהן יותר קפדניות מאיתנו הישראלים, המקפידים כידוע על קוצו של יוד (ולמד).
אני גם חושבת כמו ר', שיש פה איזה תרגיל פרסומי. לא יודעת אם הוא כרוך בהתערבות דווקא וגם לא ברורה נחיצותו השיווקית – ובכל זאת נראה לי שעיקר הסיפור פה הוא לא הפיקסל שהוזז, אלא העניין שההזזה הזו יצרה ברשת, כולל אצלך.
מכל מקום, רק מותג חזק בעל לוגו מגה-חזק – יכול להרשות לעצמו גם להעלים את הלוגו בכלל, מפעם לפעם, כפי שעושה גוגל עם ה-Google-Doodle שלה. אבל זה כבר נושא לפוסט אחר, אם תרצה.
נראה לי שהשינוי נכון ומתבקש. האם לדעתך הצורך בשינוי לא אומר שיש טעות בהגדרת קו הבסיס ומרחקי האותיות בגופן הזה?
באמת איתגרת אותי, רוני. אז עשיתי הדמייה עוד יותר מדויקת. עם הפונט Catull (חתול?). מסתבר שכבר בלוגו הקודם היו עיבודים של הפונט (מסומנים בחצים). והתזוזה העיקרית עכשיו הייתה בעיקר באות g.
בעניין קו הבסיס קשה לקבוע מסמרות – כי כל האותיות חוץ מה-l הן עם קשתות, וכידוע הקשתות תמיד לא מיושרות עם קו הבסיס. מסתבר שאפשר לדבר על התזוזה הגוגלית שעות ועדיין לא להבין הכל.
http://wp.me/a2HHrF-4DG