סיפורם של "הבלתי ידועים" ||| המשך עלילותיהם של הכסא והבורג מבצלאל

לגמרי במקרה נחשפתי בפייסבוק לנפלאותיו של ארכיון בצלאל "החדש". מסתבר שבבצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, נבנה קטלוג (דיגיטלי!) שמתעד את כל אוצרות הארכיון הישן. כולל עבודות ותרגילים שנעשו לפני עשרות (ועוד מעט אפשר יהיה להגיד גם מאות) שנים.

בצלאל קטלוג

"אדם קרוב אצל עצמו", אמר צוקרברג (או שלום ח'), לכן מייד אצתי רצתי למנוע החיפוש המתקדם והמורכב של הקטלוג הדיגיטלי, לחפש אולי שם תימצא איזו סריקה טובה של העבודה התלת-ממדית שעשיתי ב-1980(!). אני מדבר כמובן על הכסא "המפורסם" שכבר תיארתי את אובדנו (אני מוסיף מרכאות – כי הוא מפורסם בקרב אוהדיי המועטים ובחוגי המשפחה בלבד). מי שעקב אחרי ימיו הראשונים של הבלוג הזה, אולי זוכר את הפוסט בו ביכיתי את אובדן הכיסא. וגם את רשלנותי הפושעת, בכך שלמרות התראות חוזרות ונשנות על כך שהיצירה בדרך למגרש הגרוטאות – לא מיהרתי ירושלימה להצילה. התירוץ המגוחך שלי היה שבימים ההם לא היה לי בוידעם מספיק גדול כדי לאחסן "כיסא-נוח" ו"ארץ-ישראל" בגודל של 1/1 (הכסא, לא הארץ). וכך ארץ-ישראל הישנה והטובה שלי הלכה לאיבוד בפעם המי יודע כמה. אבל אני בטוח שעוד לא אבדה תקוותנו והארץ היפה והטובה, וגם הכסא-נוח הלא-נוח (כי הוא היה משופע במסמרים) עוד יחזרו אלינו בדרך זו אחרת.

השליתי את עצמי שמכיוון שהעבודה זכתה בשעתו לתגובות די חיוביות, ואף הוצגה בכניסה לתערוכת הבוגרים 1980, "מישהו" טרח לצלם אותה עבור ארכיון המחלקה לעיצוב גרפי (שהפכה מאוחר יותר למחלקה לתקשורת חזותית).
והנה גם חיפוש מתקדם בארכיון החדש העלה רק חרס. ובעצם גם זה לא מדויק. מסתבר שלבצלאל בתקופה ההיא היו קריטריונים שונים איזו עבודה שווה צילום (ומאוחר יותר סריקה), וכך יצא שכשחיפשתי את הכיסא-נוח שלי מצאתי דווקא את הבורג שלי!!! ואפילו קיבלתי הזדמנות לתקן טעות איומה בתולדות האמנות הישראלית. כי על ציור הבורג המיוחד הזה כתבתי פוסט שלם, בו פיתחתי תיאוריה (שבדיעבד היא לא רק מופרכת, אלא אפילו מוטעית לחלוטין). מדבריי בפוסט על הבורג אפשר היה להבין כאילו באקדמיה הירושלמית היה מי שעצר את יכולות האיור הפיגורטיבי המדויקות שהיו לי טרם הלימודים. בפוסט ההוא טענתי שציורים כאלה יכולתי לצייר רק לפני הלימודים באקדמיה. ולא היא!!! הבורג המופתי הזה שתלוי אצלי על הקיר בתוך מסגרת בלתי אופנתית. נעשה, כך מסתבר, בקורס איור בבצלאל, אצל המורה היקר דלי בהט. דלי זכור לי כמורה נהדר שפתח לנו (לפחות לי) את העיניים איך לגשת לעבודה עיצובית, במה שנקרא "המתודולוגיה של העיצוב" (או משהו דומה). הרבה מהדברים שהוא אמר לי אני זוכר עד היום. נדמה לי שהיום הוא לא גר בישראל, אבל ראיתי קטעים מעבודותיו בפייסבוק של חבר לכיתה (מה היינו עושים בלעדי התיעוד והחיבורים שלך, אמנון?).

סטודנטים לא ידועים
סטודנטים "לא ידועים" מסומנים בחץ בקטלוג בצלאל – למעלה.
והבורג של סטודנט ידוע (לפחות לכם) – למטה

בורג בלתי ידוע

הבורג יגאל זורע

אז ככה זה, רבות מהעבודות של שנות לימודינו 1976-1980 מופיעות תחת הכינוי "סטודנט לא ידוע". אני שמח לעדכן את מאות ורבבות המדפדפים בקטלוג הדיגיטלי שתוהים מי צייר את הבורג הזה. שהבורג הזה הוא אני. וגם עוד עבודה מסוימת (כמו כרטיס ביקור משנה א') המופיע ברזולוציה כל-כך נמוכה שקשה לזהות בהן את הפונטים – היא, כנראה עבודה שלי.
ובהזדמנות מצאתי שם עוד חברים טובים ויקרים, שעם חלק מהם נשמר הקשר עד היום, כמו אילן, אבי קטלוג מולכו המפורסם – השווה פוסט נפרד ומיוחד. ורמי אלחנן היקר, שבתיעוד עבודת הגמר שלו רואים רק את צוות מבקרי התערוכה הפוליטית המהפכנית שלו ושל נורית פגי: ורדימון וטרטקובר ומאירקה פעיל. וגם חנן וינדזור (שבעצם הוא קני, עד כמה שזכור לי) שהיה בעצמו ראש המחלקה לעיצוב גרפי מאוחר יותר וגם הוא כבר לא בארץ.

קטלוג מולכו    ורדימון אצל רמי"הקטלוג של מולכו" ששרד (בצדק!) יותר מכל העבודות האחרות וביקורת העבודה הפוליטית של רמי אלחנן ונורית פגי. תערוכת בוגרים 1980 (מתוך קטלוג בצלאל)

קני מיפוי מאפיינים  אלי גרוס"מיפוי מאפייני אות אורון" של חנן (קני) וינדזור (1977) – מימין.
המורה המיוחד אלי גרוס בביקורת עם סטודנטים "כן-ידועים": דוד מיכאלי וניצנה לוין ועוד – משמאל.

אני מקווה מאוד שעבודת הסריקה והעלאת העבודות העתיקות, מהרבע האחרון של המאה שעברה, טרם נסתיימה, ואולי עוד יבואו ימים שגם הכסא היקר שלי, ועוד עבודות קצת יותר חשובות, יועלו אל הרשת. וכך רגשי האשמה הכבדים יתחלפו בשמחת עניים. נפלאות הן דרכי הארכיונים.
אבל מה אני עוסק בזוטות של 1980. בארכיון הדיגיטלי (הקטלוג) תוכלו למצוא, אם תחפשו לפי תאריכים, מציאות של ממש. למשל כמו המודעות האלה (מ-1910-1911), ועוד הרבה דברים אחרים מרתקים.

מחלקה חדש בבצלאל 1911  בצלאל מחלקת מסגרות 1910

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה איורים, טיפוגרפיה, עיצוב גרפי, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על סיפורם של "הבלתי ידועים" ||| המשך עלילותיהם של הכסא והבורג מבצלאל

  1. גם אני רוצה ללמוד במחלקת הסריגין! (מה זה?) למה רק בנות?

    • igalz הגיב:

      אבל את צריכה לבחור בין מגמת שפיצען לדאנטילה, מה את מעדיפה? מצד שני, תנאי העבודה והשכר הם בדיוק כמו במחלקת השטיחים, אז תבדקי אם זה מתאים לך. ומצד שלישי – את הבנים תוכלי למצוא במחלקת מסגרוּת (ראי בתמונה משמאל). ההרשמה התחילה מיד אחרי חג השבועות.

  2. סמדר הגיב:

    חיפוש לפי שם היוצר "זורע, יגאל" – מציג 2 תוצאות, אחת משנה 1977: "שנה א – טיפוגרפיה – מאפייני האות", ואחת משנה 1985 (!): "לילה טוב".

    • igalz הגיב:

      כן, ראיתי. זה מה שהם מצאו לסרוק ולהציג. תרגיל ראשוני במאפייני אות ופוסטר שעוצב 5 שנים אחרי סיום הלימודים. לפחות יש ייצוג ואין מה להתלונן. וגם פרשת "הכסא הנעלם" היא מחדל שלי, לא של האקדמיה.

  3. yaronimus הגיב:

    פוסטים מרתקים – שיתפתי ופרסמתי באהבה.

  4. אמנון גרוף הגיב:

    תודה יגאל

כתיבת תגובה

