הפונט האוניברסאלי ||| חברת העטים שמנסה לפתח את הפונט הכי ממוצע בעולם

A_Bic2גם את הנושא לפוסט הזה קיבלתי בקישור מאורי ב"צ (מאיפה הוא מוצא את כל הדברים המעניינים האלה, שחומקים מהמשקפת הטיפוגרפית שלי?). וזה סיפור המעשה: חברת BIC מצרפת היא יצרנית העטים הכדוריים המובילה בעולם. החברה חשבה כיצד אפשר, בעולם שפחות ופחות משתמשים בו בעטים כדוריים ובכלי כתיבה בכלל, ליצור באזז מעניין ברשת. ובהזדמנות גם לקדם קצת את עסקי העטים המדשדשים. הרי בימינו – 5,000 שנה אחרי מהפכת הכתב ששינתה את המין האנושי – רבים מבני האדם כבר כיתתו עטיהם למקלדות, וגם את זה כבר זנחו רבים לטובת האצבע המטקבקת והמסמסת. אפשר היה לחשוב שתם העידן של הכתב האישי. אבל לא חברה כמו BIC שמכרה כבר יותר מ-100 מיליארד עטים כדוריים תוותר כל-כך בקלות. החברה פיתחה מיזם יפהפה theuniversaltypeface.

UniversaTypefacel_Bic_1  UniversaTypefacel_Bic_2

מי שבמקרה עוד לא ראה מוזמן להיכנס כאן, ולהתנסות בסוג של אפליקציית רשת, המאפשרת לכל אדם, בכל ארץ, לכתוב את האלפבית (ה-ABC ליתר דיוק) האישי שלו, כאילו הוא כותב אותו בעט של BIC.
434,763 אנשים מ-99 ארצות כבר הכניסו את כתב ידם למאגר הגדול. והכתבים האישיים האלה מונחים באתר זה על גבי זה בצורה גרפית מעניינת כשאזורי החפיפה של כל האותיות אמורים לייצר את הפונט האוניברסאלי – הפונט שהוא הממוצע של כל כתבי היד בעולם, תמצית הכתב האנושי של ימינו.

bic-typeface

הדפדפוף באתר מאפשר לראות את כל האותיות וגם את כל התורמים (חלקם ביקשו לשמור על אנונימיות), כולל פרטים אלמנטריים כמו גיל, מין, מקצוע וארץ מוצא. ביחד מתקבל תיעוד מרתק וגם אסתטי מאוד, מעין חתך מייצג של הכתב האנושי, כפי שהוא נראה ב-2014.

ABC_Bic_Israel

אפשר לעשות מיונים לפי ארצות ולגלות שיש מדינות בהן יש חופש וחריגה גדולה יותר מהממוצע. צילמתי לכם את התוצאות מישראל, כי שיערתי שזה מה שיעניין אתכם במיוחד, אבל אתם יכולים לבחור איזו מדינה שתרצו ולהסיק מסקנות בעצמכם. אפשר למיין לפי מינים ולראות שמשום מה יותר גברים מאשר נשים טרחו לנדב את כתב ידם (האם הנשים חשדניות יותר? או שהגברים גאוותנים יותר ורוצים להראות לכולם שה-H שלהם יותר ישר או יותר חזק?).


תיעוד הפרויקט מתוך אתר DIGIDAY

אפשר לעשות אלף הבחנות והשערות, והרבה מחקרים עוד בטח ייכתבו בהקשר לניסוי המעניין הזה. אני אישית לא נידבתי (בינתיים) את האלפבית הלועזי שלי, מכמה סיבות: האחת – בגלל שהוא לא נראה לי כל כך "זורם בצורותיו", כפי שהיה פעם האלפבית העברי שלי. והסיבה השנייה היא שמסגרות הגיל המובאות במחקר משייכות אותי לקטגוריה האחרונה – שם במילא יש מעט מאוד נציגים, וחששתי להיות שם לבד. אז ויתרתי.

ועדיין עולה שאלה גדולה מכל המחקר היפה הזה – בשביל מה כל זה טוב? למה צריך למצוא כתב אוניברסאלי ממוצע? האם לא לימדו אותנו שהיופי האנושי טמון בכך שלכל אדם יש מראה ונפש ייחודיים, וכל כתב הוא ראי של נפשו של האדם. האם לחברה המתיימרת להיות פלורליסטית, לא מתאימה האמרה ש"אלף פרחים יפרחו", ומיליארד כתבי-יד יתפתחו? גם אם התשובה לשאלה האחרונה היא חיובית, עדיין ראויה חברת העטים הצרפתית לכל שבח על המיזם התרבותי החובק עולם והאסתטי כל כך.

ואת הזווית שלי לנושא עשיתי בניסוי דומה ששואב את ההשראה מהפונט של BIC. הנחתי 12 פונטים מתוך הקלאסיקה העברית של המאה ה-20 (הפונטים העיקריים שהשתמשו בהם לפני מהפכת הפונטים שחולל המחשב. אלה הפונטים שמופיעים ב"קטלוג מולכו" המפורסם של בצלאל שערך ועיצב ידידי אילן מולכו).

Fonts Overlay_S12 פונטים עבריים קלאסיים מונחים זה על זה בשקיפות מלאה

וכך יוכל כל מי שתרגל את העניין בפוסט הקודם על הפיקסלים, לצמצם את עיניו ולראות שלוש אותיות ייצוגיות של 12 הפונטים: חיים, הדסה, הצבי, נרקיס קלאסי, עדה, מרים, אהרוני, דוד, קורן, שוקן, דרוגולין ופרנקריהל – כשהן מונחות זו על גבי זו בשקיפות מלאה. אולי תוכלו לראות כאן רמז לפונט העברי האוניברסאלי. לי הייתה הפתעה גדולה כשהצצתי בתוצאה. משום מה נראה שלי שהפרנקריהל הוותיק והטוב (בן יותר ממאה שנים!) משתלט על הצורה הסופית. לכן עשיתי נסיון נוסף והסרתי את שכבת הפרנקריהל. ועדיין התוצאה הסופית דומה מאוד לאות שעיצב רפאל פרנק ב-1910 ומשמשת עדיין לסידור רוב הטקסטים בעיתונות ובספרים המודפסים. אולי רפאל פרנק עלה על משהו ממהות האות העברית, ואולי הסיבות הן אחרות. אתם מוזמנים להוסיף השערות משלכם.

Fonts Overlay_S_NoFH
11 פונטים עבריים קלאסיים (בלי פרנקריהל) מונחים זה על זה בשקיפות מלאה

עד כאן פונטים, אבל סביר שראיתם כבר גם את המחקר שהעקרון שלו דומה והוא מסתובב ברשת בהרבה מקומות – המחקר על פניה של האישה הממוצעת, על פי ארצות. הנושא הזה כבר סוקר לא מעט, אבל חשבתי שמן הראוי להזכיר אותו גם כאן (בסוגריים יש לציין שכמובן שהאישה הישראלית הממוצעת – יצאה היפה מכולן. אבל את זה ידענו גם בלי ה"מחקר" הויזואלי). אני מקוה שלא אואשם בשוביניזם על כך שהשוויתי פונטים יפים ואוניברסליים לנשים יפות וממוצעות. מה לעשות שהמחקרים הם דומים.

האישה הממוצעת,

סיכומו של דבר: האדם הממוצע בוחר בחירות ממוצעות, ואפשר גם לומר שחוכמת ההמונים תניב בסופו של דבר אלפבית סביר ויפה. אבל עדיין מה שהכי יפה אלה דווקא החריגים שיוצאים מהגריד ושוברים את השורות. וגם האישה הישראלית (הממוצעת וגם הלא ממוצעת).

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפוגרפיה, עיצוב גרפי, שעשועים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על הפונט האוניברסאלי ||| חברת העטים שמנסה לפתח את הפונט הכי ממוצע בעולם

  1. אלי הגיב:

    סוף-כל-סוף אילן מולכו זכה לאיזכור.הידד!!!

    • igalz הגיב:

      הוא כבר הוזכר, ועוד יוזכר. הקטלוג המפורסם שלו (וגם העבודות שלו) לא צריכים את בלוג השוליים שלי בשביל להתפרסם. אבל אולי, אם הוא ירשה אכתוב פוסט מיוחד על הקטלוג שלו.

  2. הגשש החיוור הגיב:

    יפות יפות כל יפות שבא לבכות

  3. סמדר הגיב:

    פרויקט באמת יפה, למרות שלא לגמרי ברור לי המניע לתאוות המיצוע הזו שתקפה כולם בזמן האחרון, בכל התחומים.
    אם הכתב הוא ראי הנפש – אז כנראה שהנפש בנסיגה, בימינו. כמו מרקורי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s