פסוקו של יום ||| על פתגמי אהבה של היום ומכתמי חוכמה של פעם

i_like_facebookאני אוהב את פייסבוק. למרות שבדף הפייסבוק ה"פרטי" שלי – אם יש דבר כזה "פרטיות" ברשת החברתית – אין תנועה רבה במיוחד וגם אין הרבה חברים. אבל דרך כמה דפים וקבוצות של פייסבוק שבהם אני מעורב, נשקפת אליי מפת התקשורת האנושית החדשה.
דרך ה"פיד" אפשר לצפות בזרם החיים המודרניים, כפי שהוא מתבטא בתקשורת האנושית המעודכנת והעכשווית. אנשים מעלים שם תמונות של חתולים וילדים, טיולים ובילויים, הרהורים ודעות פוליטיות. איש איש לפי העדפותיו ואופיו, ואפשר לומר שדופק החיים של ימינו מצטייר שם בבהירות ובחדות כמו מסך רטינה-פלוס של האייפד החדש.

סוף פסוק-פרופילבתוך כל הזרם הזה, השוצף והגועש, הבלתי מסונן והלא ממוין, יש גם את הז'אנר של "הפתגמים והמכתמים". אתם ודאי מכירים את זה: הטקסטים חדורי-הרצון-הטוב לשפר את עולמנו ואת חיי בני האנוש, סטטוסים הכוללים גם גרפיקה מבית מדרשן של ווינדוס-אופיס ו-וורד-ארט. מין מכתמים של אמונה באדם-באשר-הוא-אדם ובכוונותיו הטובות, או הצעות לשיפור החיים ודברי סיוע רוחני לאנושות. כל אלה עטופים בדרך כלל בעיצוב צבעוני נאה, אבל לא מקצועי לגמרי.
כשראיתי לראשונה את הז'אנר הזה, מייד עלתה לי בזיכרון ההומורסקה הישנה "סוף פסוק" שכתב אפרים קישון והיא מופיעה בספרו "באחד האמשים". קישון הבחין, כבר לפני כחמישים שנה, שמדורי הפתגמים המחכימים שהיו נהוגים בעיתונות של פעם, שואבים את עיקר כוחם מהחתימה בסוף המשפט הבנאלי. בהומורסקה הקצרה הוא מביא דוגמאות איך חתימה של מקיאוולי או ניטשה, או אפילו יוהאן סבסטיאן באך, בסוף משפט סתמי, הופכת אותו לאמירה רבת משמעות. הנה הטקסט המקורי כפי שהוא מופיע בספר במהדורה התשיעית מפברואר 1965:

סוף פסוק_קישון

לפני כשנה ומשהו, כשנחשפתי לראשונה למקבילה הפייסבוקית ל"פתגמיו" של קישון, פתחתי דף בשם "סוף פסוק" שאחר-כך העברתי את תוכנו לדף "חוכמות חיים", ורציתי לבדוק לאיזה קהל גדול יזכה שירות הפתגמים החדשני. בהתחלה שמתי שם את פסוקיו של קישון כלשונם (עם "חתימת" האישיות החשובה בסופה, כמובן).

סוף פסוק-1   סוף פסוק-2

 

סוף פסוק-3   סוף פסוק-6

סוף פסוק-5   סוף פסוק-8

סוף פסוק-15

אחר-כך הוספתי כמה "מכתמים" משלי. כמובן שהשתדלתי לעצב את האמירות הבנאליות ברוח הפוסטים האופנתיים היום, עם הגרפיקה הוורד-ארטית ופונטי אריאל וגוטמן (שאינם חביבים במיוחד על קהילת המעצבים בני ימינו). צירפתי גם, כמקובל, רקעים צבעוניים נאים עם גזרי נייר ומגילות קלף מקופלות, המוסיפים משנה תוקף לאמירה. חברים טובים אפילו הוסיפו קריאות עידוד, שיתופים והערות מחכימות בתגובות. אבל הדף לא צבר תאוצה, לצערי, וזכה למעט מאוד לייקים.

זה היה ניסוי בהעברת מסרים בפייסבוק וגם ניסוי בכוחו של השיווק דרך הרשת של צוקרברג. וכאן, אני חייב להודות שנחלתי כשלון חרוץ. מסתבר שצריך לדעת איך להפיץ מסרים דרך הרשתות החברתיות ולמרות שלפייסבוק, למשל, יש מנגנונים מאוד משוכללים לקידום מסרים ולמעקב אחריהם – לא ניצלתי אותם וכך קרה שהדף של "חוכמות חיים", למרות שהיה לא פחות חכם מהרבה דפים דומים לו, לא זכה לתמיכה מסיבית, כמו שזכו לה הדפים של נתניהו (1,042,885 אוהבים!) ולפיד (351,675), למשל. או דפים דומים לדף שלי ממש, כמו למשל: "סיפורים עם מוסר השכל" (13,267 35,746 אוהבים. עידכון), "אימון יצירתי" (6,194 29,593 עידכון) או "ניתן באהבה" (11,623 19,608 לייקים. עידכון) ועוד הרבה הרבה דפים דומים המסתובבים ברשת ומפיצים את חוכמתם לכל דורש.

סוף פסוק-9   סוף פסוק-10

סוף פסוק-12  סוף פסוק 14

Facebook_likeאבל אולי עוד לא מאוחר. אולי אחרי הפוסט הזה בבלוג שיש לו קהל משלו – גם הדף המיותם יזכה לעדנה ולעוד שניים-שלושה לייקים, וכך אוכל להמשיך במפעל החשוב הזה שהתחיל בו קישון (וניטשה ומקיאוולי). תעשו לו לייק ותשתפו, ונראה איך ממשיכים מכאן.

שיהיה שבוע טוב (של אחרי החגים) לכל מחלקי הלייקים, באשר הם ניצבים על משמרתם.

_______
לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה לשון, עיצוב גרפי, שעשועים, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על פסוקו של יום ||| על פתגמי אהבה של היום ומכתמי חוכמה של פעם

  1. סמדר הגיב:

    קישון צדק!
    (-) מרק צוקרברג

  2. Michael הגיב:

    יודעים כבר מי עשה את זה?
    – צ. דבורי

  3. נמרוד הגיב:

    עיין ערך "קידום" באתר- תמורת סכום קטן אתה יכול לשתול פרסומת/קידום שלא הדף שלך בהקבה מקומות אחרים. אני לא ניסיתי אבל אני מכיר שכן וזה ממש הקפיץ במאות/אלפי לייקים את הדף שלהם . בהצלחה בכל מקרה.

    • igalz הגיב:

      אני מכיר את מנגנון הקידום של פייסבוק. במקרה הזה, של דף ״חוכמות החיים״, שמתי דגש (בעזרת קישון) על ה״תכנים״ המעניינים המופצים לכל דורש. הלייקים הם רק בונוס.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.