להתחיל לכתוב בלוג זה פשוט. אתה מפרסם פוסט אחד, ואז מוסיף עוד אחד, ודבר גורר דבר והנה כבר בלוג עם ארבע-מאות-ומשהו פוסטים ועם כמה עוקבים ועוד כמה חברים של הבלוג. ואז כשמפסיקים, מגלים שגם זה נורא פשוט. אתה פשוט לא כותב בלוג והכל נשאר אותו דבר. עכשיו לך תתחיל מחדש. ואם כבר לנסות להתחיל מחדש, במה להתחיל? כל כך הרבה אירועים ויזואליים-גרפים (כהגדרת תחום עיסוקו של הבלוג הזה) קרו ובמה אפשר להתחיל?
אז כדאי להתחיל את ניסיון החייאת הבלוג בזוטי-זוטות ולא בדברים כבדים מדי (אמצע אוגוסט, אתם יודעים). לפרויקט שינוי הדגל של ניו זילנד ולפרשת המיתוג מחדש של העיר נתניה נתייחס אולי בהמשך. גם החלפת השם של גוגל עברה בלי שמישהו טרח לשאול אותנו ולא נשתוק על זה בהמשך (אולי…).
אבל לשינויי האייקונים של החברים בפייסבוק אי אפשר שלא להתייחס. אמנם כבר עבר יותר מחודש מאז האירוע המינורי והדרמטי, אבל כמפעילי בלוג המתייחס לזוטולוגיה בכובד ראש (ראו בכותרות העמודים, במדור השלישי משמאל) נראה שפרשייה כל כך מהותית מחייבת אותנו להתייחס אליה בכמה מילים.
ובכן, לפי סיפור המעשה המתואר ברשת, הבחינה קייטלין ויינר, מנהלת העיצוב של פייסבוק, שהאייקון הישן המסמל את החברים (ראו בדוגמא למעלה בצד ימין) כבר לא מעודכן מבחינת התקינות הפוליטית של ימינו. האשה מופיעה בו מאחורי גבו של הגבר, ונוסף לכל עם "תסרוקת קסדה" בלתי מעודכנת. אחרי ניסיונות עיצוב רבים נבחרו שתי דמויות חדשות עם תסרוקות מעודכנות (גם לגבר וגם לאשה). המהפך העיקרי הוא שבאייקון החדש האשה הוקפצה קדימה וצויירה בגובה זהה לגובה הגבר. אמנם, אחרי התייעצויות נוספות, הוגבה בסוף הגבר בארבעה פיקסלים (כמצולם ממסך המחשב למעלה משמאל) – אבל גם כך יש כאן בהחלט מהפך מגדרי חשוב ומתבקש.
ההצעות השונות של קייטלין ווינר לעיצוב דמות האשה בפייסבוק. הימנית ביותר נבחרה
באותו מהלך עודכן גם האייקון של הקבוצות בפייסבוק, כשדמות האישה מופיעה במרכז ומאחוריה שני גברים. גם כאן לא הלכו עד הסוף ולא החליפו לשתי נשים וגבר כמהפך לאייקון הקודם שכלל שני גברים ואשה. כנראה יש גבול להעזה גם אצל חברה חדשנית ושיוויונית כמו פייסבוק.
חיפשתי בפייסבוק שלי אם כל הנשים קודמו קדימה בכל האייקונים ומסתבר שמהלך כזה מהפכני הוא לא כל כך פשוט. ברשימת החברים, למשל (ראו בצילום משמאל)הגבר עדיין מופיע בחזית – כך שיש עוד דרך לעבור עד שיושלם השיוויון המגדרי. אגב, אל תתרשמו יותר מדי ממספר החברים המופיעים כאן. צילום המסך הוא להדגמה בלבד והמספר מייצג את מספר האוכלוסין הכללי בעולם (מספר המתעדכן כל הזמן לפי האתר האמריקאי Population Clock).
לפני זמן מה עודכן גם הלוגו של פייסבוק. גם כאן השינויים נראים אולי מינוריים. אבל הם בהחלט משמעותיים (ה-a למשל עברה מהפך של ממש!). השינוי כאן הרבה יותר קיצוני מהשינוי הקטנטן של כמה פיקסלים שעבר הלוגו של גוגל (וכבר סוקר כאן פעם).
בינתיים גם גוגל לא קופאת על השמרים (ועל הפיקסלים), והנה היא הפתיעה השבוע כשהפכה בהחלטה דרמטית לחברת "אלפבית". עכשיו נותר רק לחכות ולראות אם פייסבוק תשנה צבעה לאדום (כפי שכבר הציעו לפניי), או ששמה יוחלף ל-xyz. מיליארדי המשתמשים (ומאות מיליארדי הדולרים) ימשיכו לזרום, בכל מקרה, לרשת החברתית המובילה – עם האשה בחזית או מאחור והגבר גבוה או נמוך. כדאי להמשיך לעקוב.
_______
לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.
חזרת! איזה כיף.
איזה יופי שחזרת אלינו, ועוד באמצע הקייץ.
יופי !!
כמה חיכינו, כמה בכינו. טוב שחזרת, ותודה לפייסבוק שהחזיר אותך…
ברכות לפיקסלים שחזרו למרכז הבמה-שבת שלום
תודה למגיבים ולמעודדים.
מקווה שיבואו עוד קווים, ונקודות נוספות יצוצו.
כידוע כל ההתחלות קלות וההמשכים קצת פחות.
ימים יגידו (אם יהיה להם מה להגיד).
איך תרועת החצוצרות דוממת והכרוז לא השמיע קול…
מזל ש"עליתי עליך",כלומר, על הבלוג המתחדש. אנא.אל תשאירנו בלעדיו. התמכרנו,אם כי בבחירה ובהכרה מלאה. תודה על ההמשך. המשך עם תופיני הבוקר.
נחמד מאוד. אם לא היית כותב לא הייתי שמה לב לשינוי
תודה
תודה, אסתי. גם אני לא הייתי מרגיש אם לא היו מסקרים את זה. אבל מסתבר שגם שינויים לכאורה מינוריים עשויים להשפיע על תת ההכרה.