נבחרת מותגי-העל של ישראל ||| שלמה ארצי לפני נתניהו, במבה לפני ביצת קינדר

%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9dאנחנו בישראל אוהבים מותגים. פעם לא הכרנו את המושג ״מותגים״, וגם לא היו כל כך הרבה אפשרויות.
אכלנו ופלים של ״עלית״ וקוטג׳ של ״תנובה״. קראנו ״דבר״ (או ״למרחב״) שיחקנו בקלאס ושלוש מקלות והחלפנו ספרים בספריה. אהבנו את צה״ל וגלי צה״ל ואת הבימה ומסטיק פם-פם (להזכירכם: לא היתה טלוויזיה ישראלית לפני ״מלחמת״), ואהבנו גם את הממשלה. האישים החשובים היו: בן גוריון (לפני שהפך לנתב״ג) ואשכול (לפני שהיה למועצה אזורית) ואולי גם ביאליק (שעוד לא היה שטר של 10 לירות). ובבית ההורים היו כסאות ושולחן קצת מגוחכים (שהיום נחשבים לפריטי וינטאז׳ יוקרתיים) ואף אחד לא שמע על איקאה.

החיים היו פשוטים לפני שיובאו (מאירופה ואמריקה!) ״המותגים!״
היום יש בישראל חברה שעיקר עיסוקה הוא לעקוב אחרי המותגים, לדרג אותם ולהציג אותם לציבור. פלא בעיניי שפירסום הדירוג השנתי של השנה החולפת זכה למקום כל כך שוּלי בתקשורת. ב-ynet (מקום שני בדירוג ״עיתונות‭ ‬ותקשורת‭ ‬אלקטרונית״!) פורסם לא מזמן מצעד מותגי-העל בישראל. זהו הדירוג שערכה חברת Superbrands ישראל, באמצעות מחקר צרכנים מקיף שערך מכון המחקר Ipsos. הטבלאות כוללות לצידן הסברים מפורטים כיצד נבחרו מותגי-העל של ישראל.

הרשימה היא מרתקת, מלאת מידע מעודכן ומלמדת הרבה על העדפותיו של הציבור הישראלי. מי שיתעמק ברשימה הזו יכול להבין את החברה הישראלית על אהבותיה, תאוותיה, כיווני התפתחותה וזכרונותיה. הבלוג הזה לא מתיימר לעסוק בניתוח סוציולוגי-פסיכולוגי של הרשימה. בחרתי להציג בצורה גרפית דוגמאות של כמה מרשימות הדירוגים הבולטות. תוכלו לעיין ברשימה המלאה כאן. קוראי הפוסט מוזמנים לנסות להסביר מה המניעים הנסתרים שהביאו לכל בחירה (שלפעמים נראית קצת משונה).

תחילה, כמובן, דירוג ה״אישים״. (פעם קראתי הגדרה למה מתכוונים אצלנו כשאומרים ״אישים״. ובכן, ״אישים״ הם אנשים, כמוכם וכמוני, שכתבו עליהם בעיתון! כל כך פשוט!). אז הנה הדירוג המפתיע של האישים לשנת 2016 (ומיד אחריו דירוג החטיפים):

%d7%90%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9d  %d7%97%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9d

הבנתם את זה? שמעון פרס הנצחי עדיין בראש. סביר להניח שבשנה הבאה הוא יצטרף אל בן גוריון בתחתית המצעד. אבל מה שיותר מפתיע הוא דירוגו של בנימין נתניהו, ״ראש ממשלה מכהן״, במקום החמישי הנמוך. אחרי שלמה ארצי(!), בר רפאלי(!?) וגל גדות (״סופרוומן״!!!).
מיד אחרי ה״אישים״ מדורגים ה״חטיפים״ (כולם מקבל יחס שווה כשמדברים על ״מותגים״): ״במבה״ הישראלית הנצחית (לה אצטרך להקדיש פוסט נפרד) מובילה את הטבלה, לפני מותגי היבוא המתוקים: ״קינדר״ עם הביצה המתוחכמת שמפתיעה את כולם ודגמי המכוניות המעניינים שבתוכה. מיד אחריה ״פררו רושה״ עם העטיפה המוזהבת וה״יוקרתית״. מסיימת את הרשימה ״הפרה הנוסטלגית״ של עלית ששומרת על מקום בצמרת למרות שנמכרה כבר מזמן לשטראוס.

והנה עוד כמה טבלאות נבחרות נוספות:

%d7%9e%d7%95%d7%a6%d7%a8%d7%99-%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%9f-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9d  %d7%a2%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9d

בתחום המזון: ממרח השוקולד הותיק של ״השחר״ עדיין שורד בטבלה שרובה חברות ישראלית!
בתקשורת: תוצאה מוזרה קצת עם מיקומו של ערוץ ״נשיונל גיאוגרפיק״ בראש. ״ישראל היום״ מוביל את העיתונים, כפי שנחשף בחקירות האחרונות (תיק 2000), אבל ynet (מאותו תיק) עדיין מדורג גבוה ממנו.

%d7%a0%d7%95%d7%a4%d7%a9-%d7%95%d7%a4%d7%a0%d7%90%d7%99-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9d  %d7%a2%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%91-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9d

בתחום הנופש, הפנאי והתרבות: אפשר להבין מהטבלה שהספרים עדיין מהווים מדיה חשובה (סטימצקי וצומת ספרים בצמרת הטבלה), אבל אל על ודאי לא תשאר הרבה זמן בראש, לאור האירועים האחרונים.
בעיצוב הבית: ארבע חברות ישראליות לא מצליחות להדביק את הענק השוודי שהתחבב על הישראלים (אבל פחות על ממשלת ישראל)

הדירוג החשוב ביותר הוא הדירוג של ״מגזר‭ ‬ציבורי‭,‬ ארגונים‭ ‬ומוסדות״. על הדירוג הזה אפשר לכתוב 24 פוסטים. הערבוביה של מוסדות ביטחוניים, ושאר ארגונים המופיעים ברשימה המורחבת, קצת מפליאה (לכאורה): צה״ל היקר לכולנו (הממותג אצלנו: ״הצבא המוסרי בעולם״) הוא כמובן ראשון וחיל האוויר במקום החמישי (לשיריון, ואפילו לצנחנים, לא נמצא מקום. שיתביישו המשתתפים המדגמיים במשאל!)
עוד בדירוג – מוסדות הצלה וצדקה, מוסדות אקדמאיים, עם תוספת של ״יד ושם״ ו״חברת החשמל״. הדירוג הסופי הוא ממש ״אור לגויים®״, תמצית ההוויה הישראלית בתקופה הביטחונית-צדקנית-קורבנית של ימינו – מצה״ל ועד בג״ץ.
בג״ץ אכן חותם את הרשימה (במקום ה-24, מיד אחרי ירושלים). מי אמר שאין צדק בישראל?!
פרשנים אומרים שבשנה הבאה יקבלו ארגונים חשובים כמו מח״ש™, יאח״ה© והיועמ״ש® מיקום גבוה יותר בטבלת המותגים המעודכנת.

%d7%9e%d7%92%d7%96%d7%a8-%d7%a6%d7%99%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%99-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9d

שיהיה שבוע טוב לכל קוראי הבלוג, ממותגים ובלתי-ממותגים.
ותזכרו: ״לא היה כמו, לא יהיה כמו ואין כמו במבה״ (וצה״ל!).

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אינפוגרפיקה, ישראל, מיתוג, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s