הצעקה האחרונה 2.0 ||| איך פייסבוק מלמדת אותנו לצעוק גם בצבע סגול זרחני

אפשר אולי לתהות מה גורם לי לעסוק כל כך הרבה (באופן יחסי) ברשת החברתית (פייסבוק) וברה״מ (נתניהו). יש רבים הסבורים ששניהם – פייסבוק ונתניהו – היו ויהיו איתנו כאן לנצח וצריך פשוט להתרגל לשיגיונותיהם ולקבל כל שינוי וכל קפריזה שלהם כמבורכת. מי שבוחר להיחשף לשני אמצעי התקשורת המשפיעים האלה (ביבי ופייסבוק) – הבעייה היא שלו.
אבל כמובן שזה לא כל כך פשוט, הרשת החברתית הגדולה בעולם וראש הממשלה המתמיד בישראל (והשילוב הקטלני של שניהם בדף הרשמי של האחרון) משנים לאט-לאט, ובעצם די מהר, את האקלים החברתי בארץ (ובכדור-הארץ). כל קפריזה שלהם משפיעה על מיליונים (ביבי) ועל מיליארדים (צוּקי).

  

כל החלטה, על פתיחת תאגיד תקשורתי או ביטולו, או על הוספת פיצ׳ר מהפכני חדש לפייסבוק משנים את האופן בו אנחנו חושבים, מגיבים ומתנהגים. אל עלילות נתניהו בחרתי להתייחס בדרך כלל בהומור מסוים, ברוח ההומורסקות של קישון. הרי כל פוסט וכל נאום שלו נראים כמו מערכון או קטע מ״ארץ נהדרת״ (הוא, אגב, מחקה את עצמו הרבה יותר טוב ממריאנו). משמאל יש דוגמא קטנה מביקור המנהיג ורעייתו במבצר המונפור בחג הפסח (״סיירתי היום יחד עם רעייתי שרה במבצר המונפור… אנחנו מאד נהנים לטייל בגליל ובארץ היפה שלנו״).

משפטי המפתח שלו ודמותו התקשורתית הזכירו לי בשנה האחרונה את הסדרה הקלאסית של ספרי ה״מרים״ שכתב ואייר רוג׳ר הרגריבס, עם ״מר שמח״, ״מר איפכא״, ״מר כלוּם״ וכל היתר. הסדרה הזאת הייתה פופולרית מאוד אצלנו במשפחה והתגלתה כחביבה גם על בני דור האייפד הצעירים מהמילניום הנוכחי.
הפלטפורמה של פייסבוק מאפשרת לי להעלות ״ספרים״ חדשים בסידרה בכל פעם שנתניהו עושה או אומר משהו שנראה כהומורסקה. עוד לא העליתי את כל הסידרה לאיחסון יותר מסודר ונגיש בבלוג. אולי אחרי החגים אתפנה למשימה החשובה הזאת. בינתיים שמתי כאן רק טעימה קטנה:

  

ועכשיו נעבור לפייסבוק.
הרשת החברתית מעוצבת, בעקרון, בצורה סולידית שאמורה למשוך את משתתפיה לשתף עוד ועוד פוסטים, עם חוויות אישיות ועם תמונות ואמירות חכמות על החיים-עצמם. והיא עושה את זה בצורה מצוינת! עובדה שכבר יותר מעשור היא המדיה שמיליארדי אנשים בכל העולם בוחרים כדי לתקשר עם מילארדי אנשים נוספים (נכון להיום לפי האתר statista, מספר החשבונות הפעילים הוא 1,968,000,000).
המעצבים של פייסבוק חושבים כל הזמן איך לשפר את הניראות של הדף. הם מגדירים שטחים לפוסטים, אזורי פרסומות, מאגרים של תמונות וסרטונים וארכיוני תמונות של ״חברים״. למרות ש״החברים״ יכולים להעלות חוכמות חיים ״גבוהות״, או כל דבר שטות ואיוולת – בלשון ספרותית מוקפדת, או בשגיאות כתיב ופיסוק מגוחכות – העמוד תמיד נראה מסודר יפה ומאורגן כמו קטלוג טוב או מגזין מוקפד.

אבל זה לא מספיק, כדי לנעול את המשתמשים בבית של הרשת ״החברתית״, וכדי שלא יחשבו אפילו לנהור לרשתות אחרות – מעצבי החברה חייבים להמציא כל הזמן דברים חדשים. כך היה כשלפני כמה חודשים המציאו את האות המוגדלת לפוסטים קצרים. פיצ׳ר שהפך גם אמירה סתמית, שאנשים משגרים בהיסח הדעת לחלל הפייסבוק, לכותרת ראשית צעקנית, כמו זו למשל:

בוקר טוב! מתחילה את היום מול החלון,,,,

לי זה נראה קצת מופרז, אבל המשתתפים הצביעו ברגליים, נהרו בהמוניהם ופירסמו עוד ועוד פוסטים צעקניים כאלה, עד שכל הפיד נראה כמו סמטוחה אחת גדולה.

זה לא הספיק לאנשים של פייסבוק ובדצמבר של השנה שעברה עלה לאוויר הפיצ׳ר המהפכני המאפשר לאנשים לפרסם פוסטים צבעוניים מודגשים, כשהפונט הוא נגטיבי לבן והרקעים ניתנים לבחירה (מוזרה קצת) מתוך 8 אפשרויות הכוללות מעברים של סגול-ורדרד וטורקיז-ירקרק, או רקעים סולידיים של ״אפור-עירוני״ או ״צהוב-חמסיני״. ההמונים מיהרו להשתמש בתכונה החדשה ולפתע נראה כל דף הפייסבוק כמו אוסף של כרזות טיפוגרפיות חובבניות.
מכיוון שלפייסבוק, עם כל הדומיננטיות שלה ברשת, אין שליטה על כל מערכות ההפעלה במחשבים של מיליארדי נתיניה – יוצא שלפעמים היישור המרכזי של הטקסט משתבש, וגם הפונט לא ניתן לשליטה ונראה קצת מצ׳וקמק. ברוב המקרים זהו הגופן אריאל שעדיין לא הצליחו לעקור אותו מהרשת, למרות כל המאמצים של גוגל ושל מעצבי פונטים מקצועיים ששיחררו לשימוש חופשי כמה פונטים טובים בהרבה מאריאל (למשל אלף של הגילדה, אופן-סנס של יונטף ואסיסטנט של בן נתן).

 
דוגמאות פונטים עבריים טובים יותר מאריאל – מימין: אלף. משמאל: אופן-סנס

פייסבוק גם החליטה בשנה שעברה שמיגוון האימוג׳ים שהיא מספקת לא מכסה את כל קשת הרגשות של האדם המודרני, ושידרגה את סימן ה״לייק״ (זה שהביא לה את כל קהל הלייקוהוליסטים הגדול) עם שישה ריגשונים חדשים, הזמינים לכל מי שרוצה להגיד יותר מסתם ״אהבתי״.

ההצעה שלי להוסיף גווני ביניים לא הגיעה בינתיים אל קובעי ההחלטות של הרשת החברתית, אבל עכשיו יצאה פייסבוק עם קשת רגשות גדולה בהרבה. באופציות שאפשר להגיע אליהן יחד עם הפוסטים הצבעוניים החדשים ספרתי 91 ״הבעות״ (חלק מהן חוזרות על עצמן, כי כמה פרצופים כבר אפשר לעשות, אפילו אם יש רשת של 2 מיליארד אנשים מאחוריך).

החיבור בין ראש הממשלה המעודכן שלנו (״מר אין-כלוּם״, או מר ״תקשורת״) ופייסבוק היה מיידי ודף הפייסבוק שלו הוא הכלי העיקרי שבו הוא מתקשר עם ״העם״. מי שיציץ לשם ויקרא את הפוסטים הלכאורה חסרי מודעוּת עצמית (ובעצם מתוּכננים ומתוּכנתים לפרטי פרטים), יכול לראות שם מערך משומן שמנצל את כל היכולות של הרשת לשפוך עוד ועוד דברי הסתה והסטה.‏ 2,018,221 ה״אוהבים״ (נכון למועד פירסום הפוסט וברור לי שלא כולם אוהבים-באמת) של המנהיג הגדול מזדהים איתו באופן טוטאלי (״אוהבים אותך ביבי! אתה המנהיג הגדול מכולם,,,״ ו-״נתניהו המלך, לא יעזור לסמול הבוגדני כלום!!!!!1״) בלי להטיל אפילו ספק קל שבקלים. וככה הפיצ׳רים הצבעוניים של פייסבוק מתאחדים עם הצבעוניות הבלתי-מוּדעת/מוּדעת-לגמרי של ״המלך״, ולא נתפלא אם חילופי הצבעים על ראשו של נתניהו אכן מושפעים מהפיצ׳ר החדש של פייסבוק. ככה זה כשאוהבים.

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

Advertisements
פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפוגרפיה, ישראל, עיצוב גרפי, פוליטיקה, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s