אין ״דבר״ ||| געגועים לעיתון של ברל (ושל חנה זמר)

דבר היום

השבוע דפדפתי בקטלוג האותיות של דפוס דבר שמצאתי במגירותיי. התרשמתי ממיבחר הפונטים העצום שעמד לרשות העיתון שהיה ואיננו עוד, ונחשפתי לגאווה ולציונות הישנה שנשקפות מהטקסטים שבחרו יוצרי הקטלוג כדי להדגים את הגופנים השונים והגדלים שלהם. נזכרתי גם ביחסים החמים שהיו לי עם העיתון הזה, עיתון שהלך מאיתנו בטרם עת (ויש שיגידו: הרבה אחרי שהיה צריך כבר ללכת). עטיפת הקטלוג הצנוע הזה, עם הסלוגן שאנשי דבר מייחסים לעצמם: ״ביצוע מהיר ומעולה בתנאים נוחים״ משקפת את רוח הימים ההם:

   
עטיפת קטלוג האותיות של ״דבר״, 1961

מפה ומשם

א.
״דבר״ לא היה העיתון הראשון שהכרתי. אנחנו שייכים הרי ל״אחדות העבודה״ (של טבנקין וגלילי ויגאל אלון) ולמרות שהכפר בו נולדתי ובו נולדו לי ילדיי, נקרא על שמו של ברל (בארי) כצנלסון, מייסדו של ״דבר״, אנחנו (כלומר ההורים, וגם אני הקטן) העדפנו את ״למרחב״ בעריכת ישראל אבן נור, עם הכותבים חנוך ברטוב, חיים גורי ואחרים.

ב.
זה לא הפריע לי כילד בן 9 לשגר למערכת ״דבר לילדים״ את השיר המבטיח ״שמגר בן ענת״ (ראו משמאל). שיר שבמבט היסטורי, מוזר בעיניי שלא הפך ללהיט ענק כמו ״דוד מלך ישראל״ או לפחות כמו ״אברהם אל תלך לשם״.

ג.
לימים יצא לי לבקר יום בשבוע, במשך שנה, בדפוס ״דבר״ שבפינת הרחובות התל-אביבית מלצ׳ט-שיינקין. עשיתי שם ״שירות תנועתי״ בעיתון הקיבוצים שנקרא באופן מפתיע ״קיבוץ״. התקופה הייתה בימים שטכנולוגיית העופרת של דפוס הבלט התחלפה כבר בהדפסות האופסט מבוססות הצילום. הסַדָּרים של העיתון היו אנשים כבדי גוף וחסונים שנבחרו לתפקיד בשל כוחם הרב. הכוח נדרש כדי לשנע את המגשים עם שורות העופרת שמהם הודפסו דפי העיתון בטכנולוגיה שעבר זמנה. משקל כל עמוד כזה, לא כולל גלופות האבץ של התמונות, היה כמה עשרות קילוגרמים. עוד קודם למהפך הטכנולוגי שתיארתי תיעד ״דבר״ (בשחור-לבן בלבד) את כל האירועים הגדולים של המדינה והעולם בצורה סולידית, יחסית למקובל היום, שנעזרה באותיות חיים כבד. הנה כמה דוגמאות:

 

סַדָּר-מכונה וסַדָּר-יד בדפוס העיתון ״דבר״ ומכונת ההדפסה, 1937 (צילום זולטן קלוגר, ויקיפדיה)

ד.
אותם סַדָּרים חסונים של ״דבר״ נדרשו בטכנולוגיה החדשה לוותר על השימוש בשריריהם החזקים ולהתעסק בחיתוכים עדינים של נייר צילום, שנקרא ״ברומייד״ ובו סודרו שורות טקסט שיצאו ממכונות הסדר-צלם. את הברומיידים האלה היה צריך להדביק בעדינות ובסבלנות לטורי העיתון וליישר אותם על שולחן אור. ראיתי על פניהם אכזבה מסוימת מהפיכת המקצוע ה״גברי״ לעיסוק החדש העדין והקפדני. לא פלא שטורי עיתון רבים הודבקו באלכסון מסוים, והבקשות ליישרם נתקלו במבטים זועמים.

סוף דבר

הייתי יכול לכתוב עוד אלפי מילים ועשרות טורים על ימי המעבר הטכנולוגי מעופרת ל״ברומיידים״, אבל היום כשאני מקליד את הטור הזה בכורסא על מקשי האייפד העדינים – כבר אין למין האנושי עניין בהרבה מילים (או במילים בכלל).
תנו לנו ״טוּדוֹ בוֹם״ אומרים לי סטטיק ובן-אל (מעניין איזה פונט יש לטוּדוֹ הזה?), וגם החתולה שעכשיו מנמנמת לידי על הכורסא (ולה עוד יוקדש פוסט מיוחד בקרוב) לא מגלה שום עניין בסיפורי הפונטים הנוסטלגיים שלי. היא חתולה צעירה, בת שנתיים כמעט, ונדמה לי שסטטיק מדבר אליה הרבה יותר מהמעשיות שלי.
כשהבנתי שזהו המצב אליו נקלעה העיתונות והתרבות העברית, החלטתי לעזוב את ברל ואת דפוס דבר ולשים כאן עוד כמה עמודים מקטלוג אותיות ״דבר״ ההיסטורי. הדוגמאות היפות האלה ממחישות את יופיין של האותיות שהיו אז בדפוס, אבל הן מדגימות גם את הטקסטים הציוניים האנכרוניסטיים, איתם בחרו העורכים להדגים את האותיות – עם הקוודראטים והציצרו והפונקטים. הרבה לפני שהסטטיקים הגיעו לעולמנו. אין דבר, החתולה מעדכנת אותי שגם סטטיק ובן-אל מעניינים אותה כ״דבר השבוע״.

  

  

  

  

אני חייב לעצור כאן. נגמרו לי כל האותיות.

 

 

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה, טיפוגרפיה, עיתונות, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על אין ״דבר״ ||| געגועים לעיתון של ברל (ושל חנה זמר)

  1. עמית ברין הגיב:

    הקטלוג נפלא, כמו גם תיעוד הדפוס והתיאורים שלך. מצטט את כל אלה בשיעורים הבאים של מבוא לטיפוגרפיה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s