וַיִּבְרָא אֱלֹהִים/דרווין אֶת הָאָדָם ||| בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ (ואת המפץ הגדול)

בזמן האחרון סיפורי ה״הדתה״ התחילו לתפוס מקום נרחב יותר ויותר בדיונים הציבוריים. הויכוח הישן בין מאמינים אדוקים בתורת ישראל או בתורת האבולוציה, שנשמרו עד עכשיו מאחורי הקלעים החדשותיים, הפכו היום לנושא מרכזי בהתנגחות הקבועה בין הרוב החילוני (שנמצא בעמדת נסיגה) למיעוט הדתי המסתער בפיקוד המצביא האמיץ בנט ("תקשורת שקרנית, נמאסתם") על כל מערכות החיים במדינה: בית הספר, הצבא, מוסד הנישואין והגירושין. וגם על מערכות ״סוף החיים״ שבניהול החברא-קדישא.

הסיפור האחרון פורסם בראיון המעניין שערך ניר גונטז׳ עם ד״ר שרה קלצ׳קו עורכת ספר לימודי מדע לכיתה א׳ (עם ״נגיעות״ דתיות שהשתרבבו בין דברי המדע). מעניין שדווקא התיאור המופיע שם על החקלאי החורש, זורע ומתפלל לגשם חידד והצית שוב את העימות הישן נושן בין המאמינים הישנים באלוהים (היהודי) ותורת הבריאה שלו/שלהם, לבין החילוניים נאמני תורת המפץ הגדול והאבולוציה.

אחרי שפרסמתי בפייסבוק תיאור קצר עם הפנייה לראיון של גונטז׳ חשבתי לעצמי שהפתרון יכול להיות פשוט וחסכוני. משרד החינוך, כולל השר הדתי-אך-מודרני, לפחות לפי מה שהוא מנסה לשדר בתקשורת, יוציא ספר כפול. בכל כפולת עמודים יופיעו שתי הגירסאות – התורה הדתית על סיפור הבריאה (״בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ״) ומולה התורה המדעית החילונית (שיש לה כבר פורום ופייסבוק, כמובן). התלמידים ילמדו את שתי התפיסות כבר מכיתה א׳. נכון שזה עשוי לבלבל קצת תלמידים רכים בשנים שרק נחשפים למוסדות ההשכלה שגם ככה אינם קלים להבנה. אבל מצד שני זה יכין אותם, כבר מכיתה א׳, לויכוחים ולתפיסות השונות. וכל תלמיד יוכל לבחור: מדע או תנ״ך. או אפילו לשלב את שניהם בלי התנגחות. המורים ומשרד החינוך יעודדו את החיים המשותפים בין שני הזרמים ויחנכו לסובלנות הדדית (כמו בציורים למטה).


כפולת עמודים מהספר הדתי-חילוני ״בריאת העולם הדו-אמונתי״ (החלק העליון: מתוך ״סיפורי התנ״ך עם תמונות בצבעים״, הוצאת חברת סאן, ניו יורק 1956, איור נ. דיופורט; החלק התחתון: ויקיפדיה בעברית)

ואם כבר סובלנות, תשאלו בוודאי למה הסובלנות מסתיימת בעימות דתיים-חילוניים? מה עם העמים הנוספים החיים בינינו? לכן במהדורות הבאות ישולבו, שווי ערך ובאותו סדר גודל, גם האמונות הרווחות במיגזר הערבי ובמיגזרים נוספים. וכך יגדל כאן דור שאולי לא ידע בדיוק את יוסף, אבל יידע איך כל בני האנוש יכולים לחיות זה בצד זה, בהבנה ובהערכה הדדית. ואפשר גם להרחיב ליונקים שאינם בני אדם, הרי גם הם נבראו (על פי סיפורי התנ״ך והאבולוציה גם יחד) מאותו אב קדמון.

הנה כפולה נוספת מהספר הדו-אמונתי על התפתחות העולם (לצפייה בפרטים אפשר להגדיל בלחיצה):

שתהיה שבת קסומה (וכפולת-אמונה) לכל המאמינים (במה שהם מאמינים). איש באמונתו יחיה, וגר זאב עם בנט, ויבוא שלום עלינו ועל כל עם ישראל (וגם על עמים אחרים). ואמרו אמן וגם חחח.

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה איורים, היסטוריה, ישראל, מדע וטכנולוגיה, ספרים, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על וַיִּבְרָא אֱלֹהִים/דרווין אֶת הָאָדָם ||| בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ (ואת המפץ הגדול)

  1. canotbe הגיב:

    זאב עם בנט? חשבתי שאנחנו בטוחים שבנט הוא הזאב. לא?

    • igalz הגיב:

      בנט הוא שועל, לא? סתם הצטלצל לי ככה. אולי צריך להיות: ״וגר שפן עם בנט״ (ואני יודע שבתמונה זה ארנב)

      null

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.