שלום כיתה א׳ ||| איזה כתב מלמדים היום את ילדי דור האמוג׳י?

זהו, אוגוסט נגמר והגיע היום הגדול. וגם לנו יש נכדה חכמה וגדולה שנכנסת היום לכיתה א׳ של מערכת החינוך הישראלית. היום זה לא הזמן לביקורות על הכיוון אליו מכוונים קברניטי מערכת החינוך (מה זה ״קברניט״? יש לו אמוג׳י בכלל?) את המערכת. לא נדבר היום על הדתה ולימודי אנגלית, וגם לא על הרלבנטיות של מסגרות החינוך היום: כיתת הלימוד, ספסל הלימודים, הלוח והגיר (יש עוד דברים כאלה?), צפיפות הכיתות, מערכת ההסעות וכל הגיבוב המיושן הזה שבמילא נשאר מותאם למאה הקודמת ומישהו שכח להוריד את גירסת העידכון.
במקום זה נתעכב שנייה (כי הרי ב״דור האמ;לק״ של ימינו אין זמן!) על איזה כתב מלמדים היום בכיתות.

כשניסיתי להוריד את דוגמת ״האלף-בית ללימוד״ שמציעים כל האתרים החינוכיים ברשת נתקלתי, כרגיל אצלנו, בסמטוחה הרגילה: אלף סגנונות של כתב יד (חלקם עם הפונט הקלוקל ״גוטמן יד ברש״ שכבר הושמץ כאן יותר מפעם אחת) ועוד אלפיים סגנונות של כתב דפוס.

גם אנחנו חטאנו פעם והדפסנו אצלנו את הכרזה ״מתחילים מאלף-בית״. עם דוגמת כתב יד שנלקחה מהכרזות הישנות שהיו תלויות פעם בכל כיתה (ואולי הן עדיין שם). ועם אות הדפוס הנפוצה ביותר, עד הימים האלה – האות פרנקריהל (עליה כתבתי ואכתוב עוד ועוד).
צירפנו לכרזה החינוכית את לוח הכפל (היום לכל ילד-נבון יש מחשבון-חכם בסמארטפון ואין לו צורך בלוח הכפל הישן) והוספנו כמה צמחים ופרחים הבנויים מחלקי אותיות הפרנקריהל (תוכלו לראות אם תלחצו להגדלה).
תוכלו להוריד את הכרזה אל הטאבלט ולהמשיך לשנן את כל צורות האותיות שכבר כמעט ואינן רלבנטיות (כפי שאסביר מייד אחרי ההפסקה).

צ-ל צ-ו-ל  הפסקה (עוד יש, או שגם הוא עבר לאינטרנט?)

ואם הפוסטר לא מספק אתכם, הנה ברכה לשנה החדשה באותיות האלף-בית באמצעותן מלמדים גם היום את ילדי כיתה א׳  – כולל חיצים המתארים את הכיוון הנכון של היד הכותבת – בכתב יד ובכתב דפוס:

היום, יודע כל מורה וכל הורה (וכל סבא), כמעט שאין צורך בכל התורה הזאת. הסיבוב הגדול שעשה המין האנושי – מציורי המערות של לפני עשרות אלפי שנים, דרך המצאת הכתב והמצאת הדפוס ועד הביטול האמ;לקי הקרוב של הצורך באותיות – תואר כבר בהרבה מקומות (כולל במצגות על גרפיקה וטיפוגרפיה שעשיתי אצלנו בדפוס הראשון בנגב, לפני עשור ויותר). היום הכל אמוג׳י! ומי שלא יודע לבחור את האייקון עם הפרצוף הנכון או את היד המתאימה, נשאר מאחור ומאבד את הקשר למציאות. (זה נושא לשיעור שלם, או אולי סמסטר, או בכלל שנת לימוד נוספת וכמובן שלא זה הזמן להתעמק בו).

ציור מערות של אדם ותאו מלפני 15,000 שנה ואמוג׳י של האדם הסמארטפוני מהמאה ה-21

הניסיון (הפתטי) שלי למצוא את המקבילה האמוג׳ית לכותרת ״שלום כיתה א׳״ נעצר בחומת הבדחנות ובמה שקוראים היום ״ציניוּת״ של כל הפרסומים ברשת. כמי ש״לא ידע את אמ;לק״ ורוצה להישאר פחות-או-יותר מחובר לתלמידי העתיד וההווה, עשיתי ניסיון מגושם לכתוב ״שלום כיתה א׳״ בכתב החדש והמעודכן. סליחה שפספסתי (המקרא המפורט והמבודח שפורסם בידיעות אחרונות יעיד על כך).

לכל ילדי כיתה א׳, וגם לכל הילדים מהכיתות האחרות (ובייחוד לילדה אחת, יחידה ותמה, מכפר-סבא, ולעוד חמישה ילדים נוספים מכפרים נוספים) – שתהיה

שנה טובה. שנת לימודים מעניינים והיכרות עם חברות וחברים נחמדים.

ולכ-ו-ל-ם, תלמידים והורים (וסבאים וסבתות) וחתולים וכלבים ואחרים,

שבת שלום

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה איורים, היסטוריה, טיפוגרפיה, פוסטרים, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.