העיקר זה הרווח! ||| הבעיה העיקרית בלוגואים של הערוצים החדשים 12, 13 ו-14

המהפך על מסך הטלוויזיה הישראלית, עם פיצולו של ערוץ 2 ההיסטורי, גרם ללא מעט בילבולים בקרב הציבור. הצופים בבית נוטים להתבלבל בקלות (בעיקר אם מבלבלים להם את המוח במשך שבועות ארוכים): ״12 זה ה-2 החדש״. ״עוברים לקשת 12״, ״13 זה השתיים האמיתי״, ״14 זה העשר הישן״. ועוד ועוד משחקי מילים וספרות שניסו להקדים תרופה למהפך הערוצים שהוכתב מלמעלה. הפוסט הזה יעסוק רק בנושא הלוגואים של הערוצים החדשים-ישנים, ולא באיכות השידורים או בנושאים שמאחורי הקלעים ובחדרי החדרים.

לערוץ 10 (״עשר החדש!״, ״14 בשלט״) מהפך המספרים היה קל יחסית. יש רק יורשת אחת לערוץ! ומבחינה מתמטית וויזואלית לא קשה להסביר לצופים הנאמנים, הרגילים לתעתועי לשון יומיומיים, ש״14 זה ה-10 החדש!״. כל כך קל לזכור!

לקשת ורשת, היורשים החוקיים של ערוץ 2, הנושא היה מעט יותר מבלבל. לא פלא ש״קשת״ שילמה 25 מיליון ש״ח על הזכות לקבל את ערוץ 12. כך חשבו קברניטי הערוץ לשמר את הספרה 2 וליצור זיהוי עם ערוץ 2 הישן. לעומתם, ל״רשת״ העניה יותר, לא נשארה ברירה אלא להתמתג עם הספרה 13 הבעייתית.
היה ברור לכולם שצריך ליצור מראית עין כאילו ערוץ 2 זה 12 (או 13). מי שיצליח לשכנע בצורה ויזואלית שהוא היורש האמיתי יזכה בכל הקופה (והקופה בימינו די ריקה, כפי שידוע לכולם).

וכרגיל, מי שאין לו מספיק כסף צריך לדעת להתחכם. וזה מה שעשו הממתגים של רשת. הם קיבלו ״השראה גרפית״ מהלוגו הותיק של ערוץ 2, לוגו המוכר כבר עשרות שנים.
אחרי שהפסידו בקרב על הספרה ״2״. לקחו ברשת את עיצוב הספרות עם הקווים המקבילים והרווח החינני שבין הקווים. וכך הם הצליחו ליצור לוגו שיש לו מאפיינים בולטים של ערוץ 2 הישן, למרות שאין בו את הספרה 2 (וליתר ביטחון גם השאירו אותו אדום, כמו 2 הישן).

ודווקא בקשת, החזקה והעשירה יותר, פיספסו בהתחלה והכינו לוגו עם כל צבעי הקשת, אבל בלי הרווח המוכר בתוך הספרות. ככה הוצג לראשונה הלוגו החדש (ראו בדוגמה למטה את הלוגו הראשון מימין). בקשת שיחקו על הצבעים החזקים והמוכרים של קבוצת קשת. הם היו בטוחים שהזכייה בספרה ״2״ עם חיבור לצבעים החזקים שלהם תיצור את ההכרה שקשת זה ערוץ 2 החדש. ולא ייחסו חשיבות למבנה החלול של הספרות.

אחרי שהבינו בקשת, עוד לפני שעלו הערוצים לאוויר, את הפספוס הגדול, מיהרו לתקן את הטעות ושינו (באיחור מסוים) את הפונט של הספרות 12. אבל מי שמאחר תמיד מגיע אחרון, וכך יצא שרשת זכתה באיפיון חשוב שלא עלה לה כסף.
ואם להיות זוּטוֹלוּג קטנוני עד הסוף, אומר שגם העיצוב המעודכן של קשת, דמוי-ערוץ 2 הישן, עדיין מפספס משהו בספרה ״1״ החדשה. העיצוב, בשונה מעיצוב הספרה 1 של רשת, משאיר בסיס סגור בתחתית הספרה. בצורה זו לא נשמר היופי שבאווריריות החלולה.
ראו את ההבדלים בין ה-1 של קשת וה-1 של רשת. הרווח הפתוח הוא כל הסיפור!

  

אם היו משקיעים שם קצת יותר מחשבה ויזואלית-טיפוגרפית היו ודאי נזכרים בפונט הקלאסי ״הצבי חלול״ שכל האותיות והספרות שלו מעוצבות בסגנון הקווים מקבילים (או הרווח הפנימי) כמו שאימצו ב״רשת״. הנה הדוגמא מ״קטלוג מולכו ההיסטורי״ של בצלאל:

(הערת אגב בסוגריים: זכרתי שלפונט הצבי הייתה גם גירסה חלולה אבל סגורה. נכנסתי לגוגל לחפש ומצאתי את השנה-טובה מלפני 51 שנה שפורסמה אצלי בבלוג והודפסה בדפוס שלנו, באותיות הבלט של הסדריה הישנה):

ונחזור לקשת. כמובן שבקמפיינים ובפרומואים ניצחה הזכיינית העשירה על שלל כוכביה. קשת הצליחה להציג בגדול ובענקבמקום שתיים-שתיים – לוחצים אחת-שתיים, זה הכל״) את הלוגו החדש והמתוקן כיורש האמיתי של ערוץ 2. ״רשת״ מצידה ניסתה להתמודד, בהצלחה יחסית (״לא צריך להתבלבל ברביעי עוברים מערוץ 2 לערוץ 13״ הם אומרים בסרטון שלהם המשתדל ומשדל)

שלשום, בנסיעה צפונה, ראינו שכל נתיבי אילון נכבשו על ידי קשת, על שלל כוכביה. כך שאולי הפיספוס הקטן בלוגו לא ממש מפריע כשיש כיסים צבעוניים ועמוקים.

בסופו של דבר כל הערוצים התיישרו על פונט חלול די אחיד, וכל אחד בחר לו את הצבעים המתאימים לו:

ואחרי כל הזוּטוֹלוגיה הפרטנית נאחל לכולנו צפייה נעימה בכל הערוצים החדשים 11, 12, 13 ו-14 (ותנסו גם את 10 ו-22 – הערוצים השקטים (אם אתם רוצים ערוץ ממש לטעמכם).

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפוגרפיה, מיתוג, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.