מפלג/ת הימין החדש/ה ||| לוגו חדש שצועד קדימה ושמאלה והולך אחורה וימינה

במסגרת ניתוח סמלילי המפלגות החדשות – המתפצלות ומתחברות בימינו כמו ייצורים חד־תאיים – הגיע הזמן להציג כמה מהלוגואים החדשים ולשאול מספר שאלות. הפעם נתמקד במפלגה הכבר־לא־כל־כך חדשה שנקראת ״הימין החדש״.

לפני כמה ימים פורסם הבאנר המוביל של המפלגה הדתית-חילונית הזו וכך הוא נראה (לא נגענו):

באנר מקורי של מפלגת ״הימין החדש״

מה אפשר לומר על כרזה כזו שלא מנסה לטעון ל״חוסן״ או להיות ״גשר״ או ״ליגה אחרת״. לכאורה הכל יפה כאן: עיני השקד, המבט הנחוש של בנט והצבע הכחול על גווניו השונים. אין טיפת אדום, אפילו השפתיים של שני המנהיגים לא אדומות מדי.
נתחיל מהסלוגן השובב המחבר את המילים: ״יהודישראלימני״ ונדבר רק על הזווית הלשונית והטיפוגרפית שלו. על המשמעות המפצלת והמתריסה, שמחברת בעזרת ה״יודים״, את ה״ישראלי״ שבאמצע ל״יהודי״ בתחילת הסלוגן ול״ימני״ בסופו – לא נרחיב את הדיבור.
נעסוק כאן רק שני נושאים. הראשון הוא נושא התייחסות העברית ללשון נקבה ולשון זכר. במקרה הזה, בניגוד למגמה העכשווית של האקדמיה, לתת גם ללשון הנקבה מקום – בעזרת שימוש במונחים חדשים כמו ״ראשת העיר״ ואולי אפילו ״ראשת הממשלה״ – משתמשים במפלגה היהודית החדשה לשון זכר בלבד: יהודי, ישראלי, ימני. עשינו ניסיון לראות מה היה קורה אם היו מכינים גם מודעה ברוח השיוויון המגדרי החדש. כך היא הייתה נראית:

ניסיון לעשות באנר שיתאים גם לנשים

במבט חטוף אפשר להבין למה לא עשו גם גירסה כזאת. החיבורים המבריקים של ה״יודים״ של ה"יהודישראלימני" מתבטלים כשנוספת האות ת׳ המסמלת לשון נקבה. ואז אפשר לראות בחיבורי המילים את המילים: ״תיש״ ו״תימנית״. והרי לא זו הייתה כוונת המפרסם: מה לנו ״תיש תימני״ במפלגה כל כך לאומית ונקיה, חדשה מהנילונים הכחולים?

נושא הרבה יותר מהותי הוא כיוון המפלגה ואיך הוא בא לידי ביטוי בלוגו. כאן הסתבכו קצת עם הבעייה הישנה של השפה העברית, שכמו השפה הערבית נכתבת מימין לשמאל >.
הזרימה ואפילו ההטייה של שם המפלגה היא מימין לשמאל. ואילו החצים הכפולים (שאולי נגזרו משני משולשי המגן־דוד) סודרו כך שיצביעו משמאל לימין <<. וכך נוצר דיסוננס ובילבול (שלא לומר סמטוחה): מצד אחד, הולכים ברוח השפה עברית – מימין לשמאל. מצד שני מסתכלים כל הזמן אחורה וימינה.

בסוגיית כיוון האותיות מתלבטת השפה עברית במשך דורות של כותבי מגילות ומעצבי אותיות. ניסיתי לעשות דוגמא להיפוך של כיוון האותיות כך שיפסעו גם הן ימינה, ברוח החצים של ״הימין החדש״. תוכלו לראות כאן את ההשוואה, לפני ואחרי (זו לא תמונת ראי של הסלוגן כולו, טרחתי והפכתי כל אות במקומה):

סלוגן מקורי עם היפוך חצים

סלוגן אלטרנטיבי עם חצים מקוריים

בקיצור, יהודים־ישראלים־ימנים, או שתהפכו את כיוון החצים ברוח העברית המסורתית >>, או שתהפכו את האותיות בלוגו. כמו שהכיתוב מוצג עכשיו קשה לדעת לאן פניכם מועדות – ימינה או שמאלה.

המשך יבוא בסיקור סמלילים נוספים. ולהמחשה נוספת מצורפת הדוגמא הישנה של הסיפור על הקיפוד שהגיע לפרשת דרכים ולא ידע לאן לפנות.

_____
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן

פוסט זה פורסם בקטגוריה מיתוג, פוליטיקה, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.