רכבת לילה לפריז (דרך עזה) ||| היום נהגי הקטרים קצת חולים, לא מזמן הם נסעו עד עזה וקהיר

ברכבת ישראל נערכים לשיבושים קשים בתנועת הרכבות החל מהיום בצהריים, בשל עיצומים של נהגי הקטרים. לרכבת בישראל, למרות ההתפארות על התשתיות החדשניות, אין קונוטציות יותר מדי חיוביות: נהגי הקטרים חולים לעתים קרובות, הנוסעים נדחקים והרכבות נתקעות.

בשבוע שעבר הגענו, במסגרת טיול טבע קצר בנחל שקמה, לשרידי תחנת הרכבת הישנה דיר סניד (בערבית: دير سنيد, באנגלית: Deir Suneid). התחנה שנמצאת בסמוך לישובי ״העוטף התקוע״: יד מרדכי ונתיב העשרה נחנכה ב-1 בנובמבר 1920. התחנה הופעלה מחדש אחרי מלחמת ששת הימים ופסקה לפעול ב-1973. בביקור השבוע לא ראינו שם לא נוסעים חמוּצים ולא נהגי קטרים, רק חמציצים צהובים.

צילמתי כמה תמונות של מבני התחנה המגודרים בגדר ביטחונית וחשבתי, שוב, כמה שינויים עבר האיזור שלנו, מאז שמשון הגיבור, שהגיע לעזה עם שועלים ועד ימי שר התחבורה והאסטרטגיה ושר הביטחון והבריאות. אפילו רק במהלך השנים המעטות שאני זוכר כנוסע רכבות מזדמן הרכבת משתנה בכל רגע.

דרך נחל שקמה. תחנת דיר סנייד. שלט הסבר בכניסה

מבנה בתחנת הרכבת דיר סניד (יד מרדכי), מרץ 2019

מי היה מאמין שרק לפני 45 שנה עוד הייתה רכבת שנסעה מתל-אביב לעזה (והייתה תקופה שהיא נסעה אפילו לקנטרה שעל תעלת סואץ ומשם לקהיר).

לפני כמה סבבים ומלחמות, כשחנכו את תחנת הרכבת בשדרות, כתבתי על האפשרות הדימיונית שנעלה על הרכבת בתחנה בשדרות ונעבור דרך תל־אביב וחיפה וראש הנקרה לביירות ונגיע לטורקיה ובמסע קצר של כמה שעות, אפילו עד איטליה ופריז(!).

ולמרות שהיום אנחנו לא מרבים לנסוע ברכבות כבר כתבתי גם על הקו הדרומי מתל־אביב (וחשוב יותר – משדרות!) לאפריקה דרך עזה ומשם למצרים לוב, טוניסיה, אלג׳יר, מרוקו, ספרד ושוב – פריז!).

היום זה נשמע כאגדה, אבל מסתבר שלפני 45 שנה זו הייתה עובדה קיימת ואנשים (אפילו מתל־אביב!) נסעו לעזה על בסיס יומי. עובדים מעזה נסעו לישראל (ברכבת!) מדי יום. ודווקא היום כשחונכים בחיפזון ובעיצוב עתידני בומבסטי, את קו תל־אביב-ירושלים, הרכבות מאחרות להגיע בגלל מחלות שונות של נהגי הקטרים, וסיבות נוספות שקשה קצת להבין.

גשר הרכבת לעזה, נחל שקמה, מרץ 2019

מבנה בתחנת הרכבת דיר סניד (יד מרדכי), מרץ 2019

התחנה הסגורה בנחל שקמה מספרת את כל הסיפור של שינויי הזמנים, של אובדן התקווה והחזון. אני זוכר את הקו הזה דווקא מהיום שהחזרנו את הטנקים לארץ אחרי תקופת ההמתנה של אחרי מלחמת יום כיפור. אז העלינו את הכלים לרכבת המשא באל־עריש ונסענו איתם, דרך כל הרצועה עד ללוד, ומשם לימ״חים לצורך טל״ם (״טיפול אחרי מלחמה״). הסיפור על מסילת הברזל שבנו הבריטים בתקופת שהותם הקצרה בארץ־ישראל – בסך הכל כשלושים שנה – ממחיש עד כמה השתנו הזמנים, ואפשר לומר שלפי אנשי ״החזון״ הנוכחי משני הצדדים, הם גם לא עומדים להשתנות לטובה בקרוב. הויכוח כיום הוא רק על מי יותר ״חזק״ ולמי יש בלון יותר גדול.

כמי שמחשיב עצמו כחבר במפלגת אל״ת – אופטימיסטיים ללא תקנה, אני עדיין משוכנע שעוד יבוא היום ותחנת הרכבת דיר סניד (או תחנת יד מרדכי) תיפתח מחדש ונוכל לנסוע לקהיר-דרך-עזה בלילה ולהגיע לפריז ב-24 שעות או פחות. ואולי אפילו לקפוץ לקניות ולמלון בעזה בחמש דקות (או שעה מתל־אביב).

שיחי צבר, פרגים וקחוונים בקצה נחל שקמה ליד זיקים, מרץ 2019

אנחנו עוד נראה את הימים האחרים / נראה אותם יותר מהר מאשר אנו משערים.
ובינתיים תוכלו לקפוץ לנחל שקמה לתחנת דיר סניד הישנה. הכל עוד ירוק ופורח שם, וגם אם נהגי הקטרים עוד לא החלימו ושרי התחבורה והאסטרטגיה והביטחון והבריאות עסוקים בעניינים חשובים אחרים – בשטח המראות הרבה יותר מעודדים. רק צריך להוסיף גג לתחנה ואפשר לצאת לדרך.

שבוע טוב לכל הנוסעים, והממתינים בתחנות לסיום המחלות והעיצומים. עיזבו אתכם מענייני חקירות והסטות – בקרוב יוצאים לדרך חדשה־ישנה. להתראות בעזה ובפריז.

_____
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן

פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה, ישראל, מלחמה ושלום, תחבורה, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על רכבת לילה לפריז (דרך עזה) ||| היום נהגי הקטרים קצת חולים, לא מזמן הם נסעו עד עזה וקהיר

  1. אסתר הגיב:

    תודה, איזה פוסט מופלא! שכחתי לגמרי שהיה קו רכבת כזה… באמת בא לבכות מהחמצת ההזדמנויות באזורנו. מצטרפת לאיחולים בשיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.