ציפורן מרובעת ||| בואו ללמוד קליגרפיה, אולי עוד ייצא מכם משהו גדול

כבר הרבה זמן עומדת אצלי ברשימת ה"שיחה הממתינה" המשימה לכתוב על קליגרפיה (הקישור לוויקיפדיה מספר הרבה על קליגרפיה סינית, אבל הפרק על הקליגרפיה העברית בהחלט לוקה שם בחסר). אני דוחה אותה משבוע לשבוע ומחודש לחודש. ולא בגלל חוסר עניין. נהפוך הוא – הנושא כל-כך חשוב ומרתק, שלא מצאתי בדיוק את הזווית בה אוכל לתרום את חלקי. הרי אפשר למצוא הרבה מאוד חומר ברשת, ומי שהתחום אהוב עליו כבר למד בעצמו קליגרפיה וראה את כל דפי קטלוג הקליגרפיה העברית (שקישור אליו יופיע בהמשך). 

כתב אמנותי עברי

למי שהתחום חדש וזר לו לחלוטין אומר בקיצור שקליגרפיה היא אמנות כתיבת האותיות באמצעות ציפורן, ברוב המקרים ציפורן מרובעת. זאת אמנות שמקורה במזרח הרחוק, בסין ויפן, ושם היא גם הגיעה לדרגת אמנות שזוכה להערכה רבה. גם האות הלטינית זכתה לדורות שלמים של קליגרפים ששכללו אותה לדרגת אמנות, ומהאותיות האלה צמחו רוב הפונטים הידועים שהיום כבר אינם מעוצבים בציפורן של קליגרפיה.
והאות העברית המודרנית, ראשיתה בכתיבת ספרי הקודש – בסגנון הספרדי או האשכנזי – ועל בסיס הסגנון הקליגרפי הזה עיצבו ופיתחו הגרפיקאים והטיפוגרפים החלוצים את האות העברית החדשה של המאה ה-20. אפשר לומר שהכתיבה הקליגרפית היא הבסיס והמקור לרוב הפונטים העבריים הקלאסיים של ימינו: דוד, נרקיס קלאסי, נרקיסים ואפילו פרנק-ריהל והדסה.

לא הייתי מטריח אתכם בסיפורי הקליגרפיה הזאת, הבלוג הזה הרי איננו בלוג מקצועי נטו, וגם כשאני נוגע בנושאי טיפוגרפיה וסיפורים על האות העברית ומפתחיה, אין לי שום יומרות מחקריות, אלא בעיקר רצון לספר מעשיות שיש להן גם ביסוס היסטורי וגם מסר אישי מסוים. והנה לפני כמה חודשים קיבלתי חיזוק לעיסוק בנושא הזה בדבריו של פרופ' מונטס, ראש תחום לימודי הליבה באוניברסיטת קולומביה. בראיון שנערך איתו בדה-מרקר הוא טוען ש"חינוך הומניסטי ליברלי לא מנוגד להיותך בעל מקצוע נחשק – למעשה, זאת דרך להיות איש מקצוע יותר טוב". 

Steve Jobsאפשר להבין מדברי פרופ' מונטס שהלימודים ההומניסטיים ולימודי האמנות למיניהם – ולאו דווקא לימודי המחשב והכלכלה וההנדסה – הם אלה הנדרשים בשוק העבודה המודרני, ומי שפנה ללימודים כאלה ועשה בהם חיל, יהיה מבוקש מאוד על-ידי מעסיקים שיודעים להעריך חשיבה יצירתית. הפרופ' המכובד מביא לדוגמא את סטיב ג'ובס, שכל השכלתו האקדמאית הסתכמה בקורס קליגרפיה שהוא לקח באוניברסיטה, ודווקא הוא זה שהביא לעולם את הפיתוחים הגאוניים והמהפכניים ביותר כמו המק, האייפון, האייפד – אם למנות רק את הקצפת שבהמצאותיו של גאון הטכנולוגיה והשיווק הזה.

לימודי קליגרפיה כשלעצמם לא יבטיחו לכם שתוכלו להמציא את האייפון הבא, אבל הם ודאי יעזרו לכם לגבש חשיבה אסתטית וגישה לאמנות, שיישבו ברקע כל יצירותיכם הבאות, באיזה תחום שהן לא יהיו.

Rolit  ירושלמי

Stam   כתב ספרדי

אני כשלעצמי, כשגיליתי בנעורי את החוברת המפורסמת של כתב אמנותי עברי של ל. פ. טובי עם מאגר אותיות הקליגרפיה העבריות (תוכלו לראות את כל דפי החוברת, כולל ההקדמה המלומדת, בפליקר של ירונימוס), רכשתי כמה ציפורנים מרובעות (שוודאי שמורות אצלי עדיין באיזו מגירה נשכחת, כשאר הדברים) ולימדתי את עצמי לכתוב חלק גדול מאותיות אלה. בעיקר הצטיינתי בכתיבת הכתב המודרני יחסית "רולית", שעיצבו הגרפיקאים רוטשילד וליפמן בשנות החמישים. אבל ידעתי גם לכתוב, בצורה קצת פחות קולחת,  את הכתב "ירושלמי" ו"אוניברסל" ואפילו את הכתב "סת"ם" שמקורו, כמשתמע משמו, בספרי התורה היהודיים (ראו בדוגמא).

יגאל ציפורן 1    יגאל ציפורן 2כתב קליגרפי סת"ם: נסיונות ישנים שלי בכתיבה בעזרת ציפורן מרובעת

לימים שכחתי את מלאכת הקליגרפיה, וגם (חייבים להודות) לא כל-כך נזקקתי לה בחיי המקצועיים. ובכל אופן אחד התרגילים הפשוטים יותר והחביבים עלי, מאלה ששרדו בתיק העבודות שלי מבצלאל היה עיצוב העטיפה למגזין העיצוב היפני "IDEA". בעבודה זו שהנושא שלה היה "עיצוב ישראלי", אם אני זוכר נכון – בחרתי להביא רק את כיווני התנועה של הציפורן, כפי שהם מופיעים בחוברת של טובי. כך יצא שער מגזין ריק למדי – "יפני" על פי תפיסתי – אבל עם אסתטיקה משלו ורמז ומחווה לאות העברית המסורתית סת"ם.

Idea igal

קליגרפיה היא, כך נדמה לי, אמנות בסכנת הכחדה ולא רבים המתמסרים ללימודיה. מצד שני יש לא מעטים שממליצים על העיסוק בה כסגולה למרגוע נפשי ולריכוז רוחני. הנה, למשל, ציטוט מאתר "קמפוס ברושים לרפואה משלימה" של אוניברסיטת תל -אביב (ההדגשה – שלי)

"מילים הן קולותיו של המוח, הקליגרפיה היא תמונת הלב.
הקליגרפיה מכונה גם כתב הנפש, שכן לא ניתן להסתיר בה דבר. העיסוק בקליגרפיה משלב אמנות, יצירה והתפתחות אישית ורוחנית. בתרגול הקליגרפיה החשיבה והעשייה פועלים יחדיו: האימון מפתח את הקואורדינציה והסבלנות, מרחיב את גבולות החשיבה והמודעות ומאפשר פיתוח רגישות, אבחנה והקשבה לעצמי ולזולת".

והנה פתאום, דרך קישורים בפייסבוק, מצאתי את אפליקציית הקליגרפיה החדשנית "Calligraphy Practice". למרות שמחירה כמעט שמונה שקלים (חצי כוס קפה בארומה), לא היססתי ורכשתי אותה. אני עוד מתרגל חדש, אבל אני כבר יכול להמליץ לכל מי שהנושא קרוב לליבו לרכוש את האפליקציה. בתוכנה הזו מחליפות שתי אצבעות את הציפורן הקליגרפית המסורתית, ואחרי קצת תרגול ואימונים וכשתסגלו לעצמכם את התנועות הבטוחות – תוכלו לייצר טקסטים וכותרות קליגרפיות נהדרות. אותן ניתן לשמור ולהעביר לתוכנות גרפיות אחרות (אילוסטרייטור למשל) ולתקן או לערוך את האותיות הטעונות תיקון. אני מוצא בשימוש באפליקציה הזאת עיסוק נפלא עם פוטנציאל אמנותי, אפילו יותר ממשחק ה"אנגרי-בירדס" (שגם הוא חינוכי מאוד ומלמד מוטוריקה עדינה ואומדן-מרחקים-וזוויות) ובהחלט אפשר לומר שהעיסוק באפליקציה הזו "מפתח את הקואורדינציה והסבלנות ומרחיב את גבולות החשיבה והמודעות".
בסרטון למעלה תוכלו לראות הדגמה יפה של התוכנה, ואם תרצו לקנות אותה – תגידו שאני שלחתי אתכם, אולי תקבלו הנחה (סתאאאם, אין שום הנחות באפ-סטור).

calligraphy_app_Rolit
ניסיונות ראשונים לקליגרפיה בתוכנת Calligraphy Practice

חג העומר כתב ירושלמידוגמא של פונט קליגרפי "ירושלמי" בסיסמא לקראת חג העומר המרכזי בנגב, 1964

אצלנו עמוד אחרוןדוגמא של שימוש בכתב "ירושלמי" מהספר "אצלנו", הוצאת ספרית פועלים, 1953.
הקליגרפיה של רוטשילד את ליפמן. האיורים: שרגא וויל

תעודה כתב אוניברסאלדבר ראש הממשלה לשנת העשור בכתב אוניברסאל (מתוך החוברת "כתב עברי אמנותי" של ל.פ. טובי, מתוך הפליקר של ירונימוס): "הרחבנו גבולות המדינה מכפי שנקבעו על ידי או"מ"

ומי שירצה לראות תיעוד קצת יותר נרחב ומקצועי בנושאים האלה – מוזמן לקפוץ לבלוג המלא וגדוש בידע יקר ערך "הלשכה לטיפוגרפיה עברית" שמנהל ירונימוס מקסימוס (שם עט). שם מרוכזים מאמרים ודוגמאות של האות העברית על כל סוגיה, כולל נושאי הקליגרפיה. (גילוי נאות, גם אני שלחתי לו את החומרים הטיפוגרפיים שהצטברו אצלי כירושת הסדריה של הדפוס שלנו במשך למעלה מ-60 שנה ותוכלו לראות אותם שם, עם קרדיטים שירונימוס מחלק בנדיבות רבה).

בקיצור קליגרפיה – IN. הנדסה ומתמטיקה – קצת פחות IN.
לכו על זה, או תנו לאצבעות ללכת במקומכם.

____

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפוגרפיה, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

11 תגובות על ציפורן מרובעת ||| בואו ללמוד קליגרפיה, אולי עוד ייצא מכם משהו גדול

  1. שרי אלדן) הגיב:

    מאלף!
    גם "קולות של המוח", גם "תמונת הלב".
    מה צריך יותר הבן-אדם. גם ה"מילים, מילים, מילים"…של שקספיר שנאמרו בטון סרקסטי לא יוכלו למילים הקליגרפיות –גם קולות גם תמונות בהנף של מכחול,שנדמה כמשחרר את האותיות (=האותות),להיות חופשיות למעופן.

  2. נ׳ הגיב:

    טובה ציפורן מרובעת מאצבע משולשת

  3. סמדר הגיב:

    טוב שאתה מעורר את תשומת לבנו לאמנויות בהכחדה כגון אלה.
    אז אם כבר יש פתרון טכנולוגי לשימור הקליגרפיה – לי אישית דחוף גם להציל את כתב-היד העברי, זה שלי לפחות, "כתב הנפש ותמונת הלב" האישית, שהולך ומאבד במהירות את צורתו הקריאה. חוסר השימוש בכלים ידניים כמו עט-עפרון-וציפורן שעברו מן העולם, יחד עם עודף שימוש מנוון באצבע המורה, שסתם מקישה על מקלדת אותיות ללא מיומנות מיוחדת – יוצרים חוסר איזון, שמרחיק אותי עוד ועוד מ"התפתחות אישית ורוחנית", מצר את "גבולות החשיבה והמודעות", פוגע ב"פיתוח הרגישות והאבחנה" הפגיעים מעצם הגדרתם, ומונע אגב כך כל "הקשבה פוטנציאלית לעצמי ולזולת"…
    אז האם יש כבר באפ-סטור גם אפליקציה שמאפשרת לימוד-מחדש של כתיבה תמה, ללא מגע כלי כתיבה, רק יד-אדם, שמחליקה בשתי אצבעות על מסך טאץ'? כי אם לא – נראה לי שזו האפ הראשונה שנחוץ לפתח עתה, משהובטח כבר עתידה של הקליגרפיה.

    • chbur1 הגיב:

      אני מעוניין לרכוש עט קליגרפי ע"פ מידה
      לא טוש נובע!!
      אלא עט ברזל שאני יכול לטבול ודיו ולכתוב
      כמו בתמונה המצורפת…
      איפה אני קונה באזור ירושלים?

      תודה
      hbiner1@gmail.com
      0548597620

      תמונה מוטבעת 1

      • igalz הגיב:

        לצערי, הבלוג הזה לא עוסק בפתרונות מעשיים, אלא רק בזכרונות ותמונות. לדעתי, אפשר לשאול בחנויות כלי כתיבה ישנים, בקשר לעט (ציפורן) קליגרפית. אולי גם באקדמיה בצלאל הירושלמית. קוראי הבלוג מוזמנים לספק מידע, אם יש להם רעיונות נוספים.

  4. yaronimus הגיב:

    שמע, אין לי מה לומר, תודה רבה רבה. אני מקווה שתשתף עוד המון אוצרות והמון פוסטים שכאלה 🙂 הסריקה ההיא מ״אצלנו״ – פרייסלס!

    • igalz הגיב:

      ירונימוס, ודאי שמת לב שאתה מגיב לפוסט מלפני שנה ורבע. תודה על החומרים שאצלי לא שרדו את שיני הזמן. ודאי תשמח לראות שהפוסט הזה על הקליגרפיה מדורג ברייטינג של הבלוג הזה במקום השני בכל הזמנים!!! כנראה שיש עוד רבים האוהבים את הציפורן הקליגרפית (או שהדוגמא של סטיב ג'ובס משכה אותם).
      חג שמח.

  5. נורית הגיב:

    תודה מקרב לב! למדתי קליגרפיה כשהייתי בצבא, ופתאום, עשרים שנה אחרי, רציתי לחדש קצת את האומנות הזו בחיי, וחיפשתי מקום להתחיל. לא יכולתי למצוא פוסט מוצלח יותר לשם כך. עזרת לי מאוד והזכרת הרבה נשכחות…
    נורית.

  6. דלית הגיב:

    פוסט מאד מעניין. אשמח לדעת היכן ניתן ללמוד קליגרפיה

  7. אשורית - שירותי הוצאה לאור הגיב:

    אהבתי את הפוסט. תודה!
    גם אני למדתי קליגרפיה בנעורי (שנות ה-80), ועשיתי בה שימוש רב בשנות העשרה. כתובות מאוירות וכאלה.
    אהבתי מאוד את הדפים עם הנסיונות של האותיות! גם לי יש עוד דפים כאלה שמורים אי שם.

    לצערי, לא חושב שאפשר היום להתפרנס מעבודה בזה.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.