↨ קרטו-גרפיקה

אטלס המפות המצוירות שלי

צפון-מרכז-דרוםודאי שמתם לב שבין הפוסטים הרבים שהספקתי להציג ב"קווים ונקודות" במהלך עשרים החודשים האחרונים יש רבים העוסקים במפות, באטלסים ובמה שאפשר לכנות – קרטו-גרפיקה. כלומר שימוש גרפי במפות כבסיס להצגת רעיון גרפי כלשהו (להבדיל מקרטוגרפיה העוסקת במפות לשימוש מעשי).
על-פי ויקיפדיה קרטוגרפיה, היא: "תורת היצירה, העריכה, הקריאה, העיבוד וההדפסה של מפות גיאוגרפיות. המפה היא תיאור מישורי מוקטן, מכוון בר מדידה וסכמטי של תופעות גאוגרפיות על פני כדור הארץ".

steinberg-newyorker

אין לי מושג למה נתפסתי עוד כשהייתי ילד, דווקא לתחום הזה, הלכאורה לא מעניין במיוחד ובעצם מעניין בצורה בלתי רגילה. אני יכול רק להתעודד מכך שקדמו לי כבר רבים וטובים, כך שאני עומד, או יושב, על כתפי ענקים (כפי שמצוטט, להבדיל אלף-אלפי תפוחים, סר אייזיק ניוטון, שאומרים עליו שעמד על כתפי גלילאו, שישב מצידו על קופרניקוס). אני אישית מעדיף להישען על סטיינברג, שהמפות המושגיות שלו משמשות לי כהשראה (שלא לומר "חיקוי" עם גוון מקומי-"פרובינציאלי").

עכשיו החלטתי – כמו שעשיתי בנושא ספרי הילדים ב"מדף הילדים" ובעמוד ה"זוטולוגיה" העוסק בנושא הדקדקנות הגרפית ה"קטנונית" – לייסד עמוד של "קרטו-גרפיקה". בעמוד הזה ירוכזו כל הפוסטים שעניינם הראשי או המשני הוא מפות ואטלסים, מצויירים ומשורטטים. זה יהיה בסופו של דבר "האטלס שלי" ומכיוון שהוא דינמי, כדרכם של בלוגים (בניגוד לאטלסים המודפסים הקיימים משחר ימי הדפוס) – אוכל מדי פעם לעדכן את המפות, לפי הנדרש. דבר שמדינת ישראל – שהיא הנושא הראשי באטלס שלי (אבל לא היחידי) – מסרבת לעשות כבר עשרות שנים.

Bunting_clover_leaf_map_animאני לא מתיימר לקבוע גבולות. ההיפך – בעמוד הזה, ובבלוג שלי בכלל, נפרצים מדי פעם גבולות המציאות ומגיעים למחוזות דמיוניים ומופרכים לגמרי.
בניגוד להוצאות ספרים שמדפיסות אטלסים, וגם בניגוד לחברות היי-טק חדשניות המפתחות אפליקציות שימושיות ביותר (ואחר-כך נמכרות במיליארדים) – האטלס שלי לא שווה את הנייר עליו הוא מודפס, ולכן הוא באמת לא מודפס, אלא נכרך בעזרת האמצעים המגוונים שחברת וורדפרס מאפשרת לבלוגרים, מהמערב ועד המזרח-התיכון (ואפילו מהחלל-החיצון עד החלל-הפנימי).

israel_animation

כדי להיות גם קצת אינפורמטיבי ולא רק קרטוגרפיקן-של-הלצות, חיפשתי ברחבי הגוגל את מפת גבולות ישראל מימי יהושוע, דרך דוד ושלמה ועד מפת החלוקה ומלחמות ישראל. חשבתי ש"מישהו" כבר דאג ליצור אנימציה של התרחבות והתפשטות הממלכה. זו  הייתה יכולה להיות מפה שתסייע לנו, בצורה גרפית, לגבש את דעתנו על הגבולות הראויים לממלכה שלנו.
בחיפוש בעברית לא מצאתי שום דבר קרוב. רק הרבה מפות היסטוריות, בסגנונות שונים (למשל באתר מט"ח ובאתר "מכון הרצוג דעת"). התחלתי כבר להלביש אותן אחת על השנייה כדי לקבל מפה באנימציית gif המיושנת, שאני מתמחה בה בזמן האחרון. ואז עלה בדעתי לחפש באנגלית, ומיד מצאתי את המפה המעניינת הזאת מאתר הדיעות האמריקאי SodaHead, בתגובה לרשימה התוהה "האם הציבור היהודי יתמוך באובמה אחרי שהוא הביע תמיכה בחזרתה של ישראל לגבולות 1967". אמנם המפה קצת קטנה ומתחילה רק בתוכנית החלוקה, ולא בממלכת דוד ושלמה כפי שרציתי, וגם מגיעה רק עד שנת 2000 – אבל זה מספיק כדי שאפסיק (בינתיים) את המלאכה הסזיפית הכרוכה בעיבוד המפה המאולתרת שלי. נדמה לי שזיהיתי בלבול מסוים בתאריכים של מלחמות לבנון השונות (או שאולי מלחמת לבנון הראשונה היא מבצע ליטני, לדעת האמריקאים שאינם ממש מבינים במלחמות באיזורנו).
לא במקרה אומרים שקשה לצייר מפות. אפילו בפוטושופ זו מלאכה לא פשוטה. עכשיו אני מבין את כל המתנגדים מהממשלה הנוכחית, וגם מהממשלות הקודמות. אף אחד מהם לא הגיע לשרטוט גבולות סופיים, כולם עצרו רגע לפני ההכרעה. בגלל הערבים כמובן (או בגלל קשיי הפוטושופ).

זהו זה, דיברתי יותר מדי. קרטוגרפים וקרטוגרפיקאים לא מדברים כל-כך הרבה – הם פשוט משרטטים מפות ומניחים למעיינים בהן להבין את מה שהם רוצים, ולהפליג על כנפי דמיונם.
מוצגת כאן גירסה 1.0 של "אטלס קווים ונקודות". בהמשך נשפר ונשכלל אותו, ככל שיספיק הזמן. אני מזמין אתכם להיכנס לדפדף מדי פעם.

____
(הערת הקרטוגרפיקאי: לא מצאתי בטמפלט של גלריית התמונות שוורדפרס מספקת, את האפשרות לקשר מהגלריה ישירות אל הפוסט בו הופיעה המפה – לכן הוספתי קישור מקוצר שנראה כמו ג'יבריש, אבל אם תלחצו עליו – תוכלו להגיע לסיפור המלא שמאחורי כל מפה. הנושא עדיין בבנייה, נקווה שתסתיים בקרוב).

שיטת הדפדוף בגלריית המפות היא כזו: לחיצה אחת על תמונת-מפה תגדיל אותה, עם כותרת  ותכניס אתכם לגלרייה דינמית של מפות שאפשר דפדף בה. לחיצה על הכתובת מתחת למפה תכניס אתכם אל הפוסט.

________

המדריך לטרמפיסט בגלקסייה של "קווים ונקודות"
מי שהקישורים בגלריית המפות קצת מעצבנים אותו – יכול להיעזר בריבועים הקונוונציונליים ולמצוא את הפוסטים העוסקים במפות (אמיתיות ומופרכות) של ישראל, העולם והחלל.  חלק מהמפות האלה אינן מעשה ידי, אבל הן היו מספיק מעניינות כדי שאקדיש להן רשומה.
(לחיצה על כל תמונה תעביר אתכם לפוסט שבחרתם – בחלון נפרד, כך שתוכלו תמיד לחזור לאטלס, לעמוד ממנו ממנו יצאתם)

index 002 index 004 index 009 index 018 index 019 index 026 index-036 index-041 index-049 index-058 index-068 index-082 index-084 index-096 index 133 index 136 index 146 index 148 index 171 index 179 index 189 index 213 index 216 index 230 index 244 index 245 index 249 index 277 index 278 index 304 index 314 index 325 index 328 index 330 index 332
index 359 index 362 index 380 index 387 index 399
index 426 index_450 index_453                           

 

 

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.