מי  זוכר את חנטוּש? ||| על ספר ילדים שמזמן לא שמעתי עליו

חנטוש עטיפותרפרפתי ודפדפתי קצת במדפי הספרים הישנים, לאיזה ספר ילדים עדיין לא נתתי את הכבוד הראוי. הרי לכל הקלאסיקות, הישראליות והמתורגמות כבר התייחסתי והמדור "מדף הילדים" כאן למעלה בבלוג, כבר מלא כמעט כמו עליית הגג שלנו. ואז מצאתי את חנטוּש שנחבא בשולי המדף, כמעט נשכח.
מייד נפלה ההחלטה להביא את סיפורו של חנטוּש לכבוד שבוע הספר. אצלי בבלוג, אתם כבר יודעים, לא תמצאו ניתוחים מלומדים על ספרי הילדים, רק חוויות וזיכרונות אישיים ומשפחתיים.
"המסע המופלא של חנטוּש" הוא ספרו של יפתח אלון ז"ל (בנו של יגאל אלון) שהיה מאייר מוכשר שלמד את המקצוע באנגליה והיה שותף לאיור ספרי ילדים רבים משנות ה-70 וה-80. את החרוזים לספר כתבה מירה מאיר, ויש מקומות בהם היא מוצגת כמחברת הספר. נדמה לי שיש כאן סיפור הדומה קצת לסיפורו של "עליקמא הקטן", שהגתה וציירה מַרְיָם ברטוב, ואת החרוזים, היפים כשלעצמם, כתב יהודה גבאי. גם כאן – הספר הוא קודם כל ספרו של המאייר, יפתח אלון.
וכך מסופר הסיפור שמאחורי חנטוּש באתר "ידיעות ספרים" עם ההשקה של הגרסה המחודשת של "המסע של חנטוּש" ב-1997:
"זהו יום הולדתו השני של חנטוּש. הראשון היה לפני 20 שנה. יפתח אלון, המאייר, אז סטודנט צעיר בלונדון, הגיע עם צרור ציורים. מירה מאיר, הסופרת, התבוננה ובנתה מהם סיפור. עם הסיפור הזה, ועם חנטוּש, הם טסו לחלל. עברו עשרים שנה. נולדו ילדים חדשים, החלל עדיין מושך ומסקרן, טיפוסים מוזרים יש גם היום. חנטוּש החליט לצאת ולהיפגש עם ילדי סוף האלף. והרי הוא לפניכם, קבלו אותו!"

חנטוש 1

חנטוש_1

הספר בגירסה המחודשת מופיע ברשימת הספרים של "ידיעות ספרים", אבל לא בטוח שתוכלו למצוא אותו בירידי הספרים. המהדורה שבידי היא הראשונה, שיצאה בהוצאת צ'ריקובר בשנת 1977. המהדורה החדשה יצאה 20 שנה מאוחר יותר, ומאז חלפו כבר כמעט עשרים שנה נוספות. מאז 1997 נולד עוד דור של ילדים, ועל סמך היכרות מידגמית עם הדור הזה – לא נראה לי שהם איבדו את הדחף והשאיפה להגיע אל הירח והחלל.

חנטוש_2חנטוש 3

חנטוש_3חנטוש 5

חנטוש_4חנטוש 7

חנטוש_5


אהרון והעפרון המיטה
נו נו נו אליהוחנטוש הוא ספר הרפתקאות שהיה אהוב מאוד על ילדינו, יש בו הרפתקאות וגילויי תושיה, שכל ילד בעל דמיון יכול לדמיין ולבקש לעצמו. חנטוש יוצא לחלל רכוב על אופנוע מאולתר, המשוגר מכן-שיגור שמזכיר קצת את "המסוק" של אליהו. ה"אופנוע החללי" "מביא" אותו לארצות רחוקות והמרדף אחרי הירח מזכיר במשהו את אהרון עם העפרון הסגול ומסעו בעקבות הירח.
אבל לחנטוש יש בהחלט אופי משלו וסיפור הרפתקאותיו המצויר יש בו קצב, זוויות גרפיות מפתיעות, כולל שלבי בניית אופנוע החלל, התקנת כן-ההמראה והשיוט בין הכוכבים. מה שכנראה משך במיוחד את בני הדור הצעיר ששאפו להיות בדיוק כמו חנטוּש ולנסות להמריא אל הירח, על כנפי הדמיון ועוד כמה מתקנים מקרשים מחוברים בצורה מאולתרת.

חנטוש_6

חנטוש_7חנטוש_8

חנטוש_9

חנטוש_10

חנטוש_11

הספר, כדרכם של סיפורים יפים, מסתיים בסוג של סגירת מעגל, המסבירה בצורה שכל ילד יכול להבין (ואולי רק ילדים יכולים להבין) את הסיבה לכל המסע המיוחד הזה כפי שהיא כתובה בסוף הספר:

חנטוש_15

חפשו את חנטוּש בחנויות הספרים. אולי נשארו עוד עותקים של הספר היפה הזה.

_______

לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, עם כל כותרות העמודים וגם את "שיחה ממתינה", ובה נושאים לפוסטים עתידיים, תוכלו למצוא שם.

 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה איורים, בית ומשפחה, ספרי ילדים, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על מי  זוכר את חנטוּש? ||| על ספר ילדים שמזמן לא שמעתי עליו

  1. מי אחראי על עיצוב הכריכה החדשה? איום ונורא! 😦

    • igalz הגיב:

      את צודקת. אין לי מושג מי אחראי ולצערי לא נשארה לי עטיפת הנייר המקורית, אבל נדמה לי שהיא לא נראתה כל-כך עמוסה ומקשקשת כמו הגירסה המחודשת.

  2. סמדר הגיב:

    הכובע של חנטוש דומה מאוד לכובע שכיכב בספר ילדים אהוב אחר, משהו עם "כובע רחב שוליים". פשפשתי בזיכרוני לשווא, הלינק לא הוביל לשום פינת זיכרון בה אפשר לזהות את שם הספר. גם גוגל אכזב – נותן רק עשרות אלפי אזכורים לחשיבות חבישת כובע רחב שוליים כנגד נזקי השמש, ושום ספר ילדים כזה.
    אולי אתה זוכר במה מדובר? זה היה איזה מעשה בילד ובכובעו שעף ברוח ואבד, בסוף היה משפט כמו "כובע שלי רחב שוליים – איפה היית בינתיים?" – לא זוכרת יותר מזה, רק את האיורים עם הכובע, שנראה די כמו כובעו של חנטוש, לא יודעת מי המאייר.
    בטח גם הוא מצוי בעליית הגג שלכם.

  3. קרן הגיב:

    שלום,
    אני מנסה לחפש עוד ספרים שאייר יפתח אלון,
    בבקשה אם יש מישהו שיוכל לעזור

    תודה

    • אורי רון .. הגיב:

      שלום . הספר "מעשה במנוח שהפעיל את המוח" עלילה וציור יפתח אלון ,עיטור מילולי אורי אורלב .. ספר מתוק ביותר .. שווה הכרות ומאמץ לחפש . ..

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.