זוּטוֹלוֹגיה מזויפת ||| מה קרה לסמל המשטרה מאז שעוצב עם הקמת המדינה?

כשמגיעים לענייני המשטרה, העניינים נעשים מורכבים (או פשוטים, תלוי איך מסתכלים). הפעם נניח על שולחן הדיונים את סמל המשטרה. לא קשה לנחש שהיחס לסמל המשטרה, שעוצב לראשונה עם הקמת המדינה והקמת המשטרה, לא שונה מהיחס לסמלי המדינה האחרים שכבר סוקרו כאן פעמים רבות (הדגל, הסמל, הפודיום הרשמי ועוד).

סמל המשטרה הראשון עוצב על ידי המעצב אוֹטֶה וָלִישׁ (בתמונה משמאל מתוך ויקיפדיה)  מעצב גרפי ישראלי שעיצב חלק ניכר מהסמלים הבולטים של מדינת ישראל בראשית ימיה (הקליגרפיה של מגילת העצמאות, מטבעות ובולי דואר עברי, כרזות, תערוכות ועוד).
ערי וליש, בנו של אוטה וליש, מסר לי באדיבותו את הצילומים של הסקיצות הראשונות של סמל המשטרה שצייר אביו. כמו בסמל צה״ל, המגן דוד משמש כתשתית לסמל כולו. בסמל המשטרה הוא מעוצב בצורה תלת-מימדית וכמו בסמל המדינה (שעוצב על ידי האחים שמיר) יש מעגל של עלי זית מסביב למגן-דוד המשטרתי. אולי כביטוי לכמיהתו של העם היהודי לשלום(?).

  


אוטה וליש: סקיצות לסמל המשטרה ושרטוט הסמל הסופי (מאוסף ערי וליש)  

מאז שעוצב הסמל לראשונה חלו בו כמה שינויים, שעיקרם הקטנה והכנסה של המגן-דוד לתוך טבעת עלי הזית ופריצת פתח של תקווה בחלק העליון של זר העלים. הסמל בכללותו נשאר פחות או יותר קבוע במהלך 70 (כמעט) שנות עצמאותנו ועצמאות משטרתנו.
אבל אצלנו (כנראה – כהרמה להנחתה למדור ה״זוּטוֹלוגיה״ שלי) אי אפשר לשמור על הדברים מסודרים. צילמתי מהגוגל דוגמאות סמלי משטרה אקראיים, חלקם נלקחו מפירסומי משטרה רשמיים, וניתן לגלות מיד שכל איש הישר בעיניו יעשה (או העקום, במקרה הזה).


מיגוון סמלי משטרה שנאספו מגוגל עם וריאציות רבות – ניתן ללחוץ ולצפות בפרטים בהגדלה.

נתרכז בעיקר באות מ׳ (קיצור של משטרה, יש להניח) שבמרכז הסמל. וליש עיצב מ׳ ייחודית ומעניינת שלא לקוחה מפונט ספציפי. אבל זה סיבך קצת את ציירי הסמל לדורותיהם. בדוגמיות ששמתי כאן תוכלו לראות שכל מ׳ מסודרת בגופן שונה. עלי הזית וההצללה של המגן-דוד זוכים לכמה וריאציות. למה? כי זה מה שאנחנו מסוגלים. ככה זה כשאוהבים.


סמל המשטרה הנוכחי (כפי שמופיע בויקיפדיה)

    
סמל המשטרה באתר המשטרה הרשמי בשתי גירסאות שונות

באתר המשטרה תחת הכותרת ״מצגת משטרת ישראל / סמל המשטרה מופיע קובץ gif ״שובבני״ עם סריקה באיכות נמוכה ו״אנימציה״ המשחקת בצבעי הסמל. המ׳ הפעם קרוב למקור, ומתחת לסמל מופיע הכיתוב ״משטרת ישראל״ בפונט שלא שייך לשום דבר אחר. בהחלט נושא נוסף לחקירה משטרתית-טיפוגרפית.
שלא לדבר על הניראוּת והבלגן הויזואלי של אתר המשטרה, שנראה כמו כיכר העיר אחרי פיזור של הפגנה בלתי חוקית באמצעים ברוטליים (כולל סמל המשטרה עם שלושה ממים שונים).

 

 


סמל המשטרה בשתי גירסאות שונות בדף הפייסבוק הרשמי

הנושא הוא לכאורה קטנוּני מאין כמותו: אנחנו מבצעים מעצרים מניעתיים ומפזרים מפגינים זועמים ואתה בא אלינו עם הממים שלך? אבל מיד אסביר למה במקרה הזה העניינים אפילו חמורים יותר מהגופן דוד העקום בפודיום של נתניהו.
מתוך עבודתי בדפוס על הכנת מסמכים מוגנים מפני זיוף, יצא לי ללמוד קצת על אלמנטים ביטחוניים. אלמנטים אלה משולבים בגרפיקה של מסמכים כמו: שטרות כסף, תעודות רשמיות, תווי קניה, שיקים ועוד. בכל הניירות שנקראים ״מסמכים ביטחוניים״. במשטרה קיימת יחידה שתפקידה להסתכל בזכוכית מגדלת על המסמכים מהסוג הזה החשודים כמזויפים, ולמצוא את ה״שגיאות״ הקטנות שעשו הזייפנים החפיפניקים.

יתכן בהחלט שהסמלים של המשטרה עצמה, כולל הסמל באתר ובפייסבוק הרשמיים, יכולים להיחשב בבדיקה (גם ללא זכוכית מגדלת) כמזויפים! במקרה הזה אין לתמיהה על הבלגן הגרפי שום קשר לקטנוניות הגרפית שלי. זה עניין לחקירה של המז״פ, או מח״ש או כל מחלקה אחרת במשטרה.
ובעצם, על מה הפליאה. הרי ככה נראית כל ״הסביבה הישראלית״. סייבר-שמייבר, עם נבחר/עם נבער – כאלה הם חייינו ואין לדברים כאן שום קשר לאהבת הארץ או התעניינות בגרפיקה הישראלית. בלגן הוא השם השני שלנו. מזל שיש לנו לפחות הנהגה שיודעת לאן היא הולכת (לכאורה).

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה, טיפוגרפיה, ישראל, עיצוב גרפי, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על זוּטוֹלוֹגיה מזויפת ||| מה קרה לסמל המשטרה מאז שעוצב עם הקמת המדינה?

  1. שלומי הגיב:

    בתור מי שמתמקד בזוטות, פספסת את העובדה שבסמל המשטרה ה(כמעט)מקורי (קדם לו סמל זמני שעוצב ע"י המפכ"ל הראשון) מוקף מגן הדוד בזר המורכב משני סוגים של עלים, ולא אחד: עלי זית (משמאל) ועלי אלון (מימין). עם הזמן ההבחנה בין שני סוגי העלים נעלמה והזר הפך כולו לזית.

    • igalz הגיב:

      תודה על ההבחנה. העירו לי על כך בפייסבוק של הבלוג. דווקא ראיתי את זה ואפילו תהיתי ביני בין עצמי מה הסיבה. אבל לא רציתי להכביר מידע על הקוראים, שגם ככה הוצפו בעניינים שהם קוצו של יוד. וזה כמובן לא משנה הרבה את הטיעון העיקרי שכמו בכל המוסדות בישראל, לא יודעים לשמור אצלנו על מינימום של אחידות ב״מיתוג״ הסמלים השלטוניים. מה שלא יכול לקרות בשום חברה מסחרית גדולה (בנק, תקשורת, אשראי וכו׳). שלא לדבר על ניראוּת (וזמינוּת) אתר המשטרה. ״פרטאצ׳יה אהובתי״.

  2. שמואל ורדי הגיב:

    מסכים איתך שיש חוסר אחידות. בכל הקשור לעיצוב האות "מ", ובמיקום "הצל והאור" ע"ג צלעות הכוכב המשושה המרכיב את סמל המשטרה.
    כמה השלמות לכתבה:
    סמל המשטרה הראשון (הזמני) היה למעשה תג רקום בצורת משושה ובמרכזו האות "מ". הסמל עוצב עי המפכ"ל הראשון יחזקאל סהר. הסמל היה בשימוש מהכרזת המדינה למשך מספר חודשים.
    סמל המתכת הראשון שבתחילת הכתבה:
    כפי שציין קודמי זר העלים מ 2 צידי הכוכב בסמל שונים ובנוסף פינות הכוכב חדות. הסמלים היו ממוספרים מאחור ע"י מספר סידורי טבוע. הסמל היה בשימוש מסוף שנת 1948 ועד אמצע שנות ה 50.
    סמל המתכת השני היה די דומה אם כי זר העלים מצידי הכוכב זהה, טבעת העלים ממוקמת קרוב יותר לפינות הכוכב כך שהפינות הבולטות קטנות יותר. ובנוסף קהות יותר. הסמל היה בשימוש מאמצע שנות ה 50 ועד שנת 1975.
    סמל המתכת השלישי והנוכחי החל משנת 1975 ועד היום. בניגוד למצויין בכתבה, הכוכב לא הצטמק או הוקטן אלא נשאר בגודלו המקורי רק שזר העלים גדל והקיף את הכוכב. כאשר הטבעת הפנימית של העלים משיקה לפינות הכוכב. אגב בסמלי הכובע האות "מ" נשמרה לאורך השנים הגופן המקורי היחודי כפי שעוצב במקור.
    בסמל הנוכחי ישנה גירסת ייצור מסויימת חריגה בנוף, שבה האות "מ" בעיצוב גופן שונה מהמקובל. למעצבים הפיתרונים.

    • igalz הגיב:

      תודה, שמואל, על ההערות המפורטות. כמי שהאותיות העבריות יקרות מאוד לליבו, וכמי שעסק מעט ב״מסמכים ביטחוניים״ בעבודתו – זו עדיין פליאה גדולה איך גם המשטרה לוקה בפרטאצ׳יות הישראלית המפורסמת שבה אין שום חשיבות לדיוק בפרטים ה״קטנים״ של סמל כל כך משמעותי. על ניראות האתר עצמו – הכולל מופעים של שלוש(!) וריאציות של הסמל – מוטב לא לדבר, אלא פשוט אוסיף כאן צילום מסך. אי זמינות האתר לאזרח (כפי שתארתי בפייסבוק) היא נושא נוסף שמוטב שיטופל על ידי המועצה לצרכנות (או מבקר המדינה). באופן כללי המשטרה לא שונה מהעם אותו היא משרתת, ואולי זו בשורה טובה.

      אתר משטרת ישראל

  3. נמרוד הגיב:

    אנחנו במדינת הפארטצ' זה ידוע, לכן מה הפליאה שגם בזוטות כמו סמלים ולוגו זה קורה.

    • igalz הגיב:

      אין שום פליאה, נמרוד. אבל כמגיב ותיק ודאי הבחנת שהמדור לחיפוש שיבושים ופארטצ׳יה הוא מרכיב חשוב של הבלוג הזה. לעולם לא נפסיק להאיר את הפינות הישראליות העקומות. בעיקר לא את הסמלים הלאומיים ששלטון כל כך ״לאומי״, כמו שיש לנו, מתפאר בהם מדי יום.

  4. טל הגיב:

    אני הוא שעיצב את הסמל לויקיפדיה (מס' 2 ו5 בדוגמאות שלך). כיף לדעת שעוד מישהו שם לב לברדק שהולך במיתוג שלהם. לקח לי המון זמן להחליט לפי איזה לוגו לייצר את הסמל לויקיפדיה. יש עוד כל כך הרבה גירסאות של טרייסים בינוניים שלא הוספת אשר מביישות את המעצב. הם חייבים לבצע איזו הקפדה בנושא.

    • igalz הגיב:

      טל שלום, תודה על תגובתך.
      מסתבר שהבלגן אופייני לרוב הסמלים הלאומיים של מדינת פרטאצ׳יה. וכתבתי על כך לא מעט.
      ״מורשת של חדשנות״ שווה גם ״מורשת של חפפנות״. דרך אגב אתר המשטרה שהתייחסתי אליו בפוסט הישן מלפני כמעט שנה, צורף לאתר הכללי של הממשלה: gov.il, ומאז נראה קצת יותר מסודר. בדף הפייסבוק של המשטרה יש את הסמל שלך כתמונת פרופיל וסמל בווריאציה אחרת ו-מ׳ אחר על תמונת הנושא, כך שנשמרת מורשת הפארטצ׳יה.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.