איקס לעצמאות ישראל ||| מסע החיפושים אחרי כרזת יום העצמאות 2017 נמשך

הנושא של כרזות יום העצמאות הוא סוגיה לא פתורה בבלוג הזה, וכנראה גם בתרבות הישראלית. טיפלתי בנושא הזה כבר כמה וכמה פעמים. השנה, כשלא מצאתי בשום מקום ברשת תיעוד כלשהו לכרזת יום העצמאות ה-69, פרסמתי פוסט קטן בפייסבוק. תהיתי שם אם מישהו ראה או יודע איפה אפשר לחזות בכרזה של יום העצמאות 2017 (שיחול בעוד פחות משבועיים!). אבל בפייסבוק, כפי שכולם יודעים, הכל נזיל ונדיף, ונשכח רגע אחרי הפרסום – וכאן מדובר בנושא עיצובי היסטורי. אז הנה אני מביע את הפליאה גם כאן בבלוג, בשם ההיסטוריה הלאומית ולמען תיעוד תולדות המדינה מ-1948 ועד ימינו.

תוכניות החג, לרבות זהות מדליקי המשואות השנה ולוח ההופעות של גדולי הזמרים ביום החג (במקומות הראשונים – איל גולן, משה פרץ ושרית חדד) כבר פורסמו. לוח האירועים בכל הערים והמועצות כבר זמין ברשת, ורק על הכרזה – שצריך עוד להדפיס ולחלק למוסדות הציבור ולבתי הספר והגנים – לא פורסם דבר. זה נשמע מפליא למדי, בעיקר אם זוכרים את השתלשלות הדברים המוזרה בשנה שעברה.
אז יכולות להיות שלוש אפשרויות:
א. הכרזה נבחרה, הודפסה ורק קשה למצוא לכך תיעוד – בגוגל ובאתרי משרד התרבות ומשרד ההסברה.
ב. שוב מישהו שכח (בכוונה או בטעות) את הנושא, ואולי רגע לפני החג ימציאו משהו (כמו בשנה שעברה).
ג. הכל בסדר – הכרזה נבחרה, הודפסה וחולקה ורק שומרים על צניעות ושקט תעשייתי, כדי לא לבלבל.
איזו אפשרות נראית לכם הכי סבירה? כותב הבלוג הזה ישמח מאוד לשמוע שאפשרות ג׳ היא הנכונה, ויותר מכך – אשמח לראות את הכרזה ולהציג אותה כאן, לצד הכרזות שכבר הצגתי בעבר.

בינתיים, עד שאראה את הכרזה ואשמע פרטים על עיצובה, אני מניח כאן כרזה גנרית שניתן להשתמש בה (ללא כל זכויות יוצרים) בכל אתר הרוצה בכך ובכל מוסדות החינוך בארץ הנהדרת שלנו.

הנה הציטוט מויקיפדיה (שמרתי את כל הקישורים למען המתענינים יותר לעומק בנושא):
כרזת יום העצמאות
היא כרזה המופקת בכל שנה החל משנת ה'תש"ט1949 (למעט שנת 1957[1]), לקראת יום העצמאות, כחלק מחגיגות העצמאות למדינת ישראל.
את הכרזה בוחר ומפיק מרכז ההסברה שבמשרד התרבות והספורט.
בכל שנה בוחרת ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים תחילה את הנושא הלאומי המרכזי של יום העצמאות. הנושא, המלווה את הטקסים הממלכתיים הנערכים באותו יום, ובראשם טקס הדלקת המשואות וטקס פרס ישראל, משמש השראה ליצירת הכרזה ולעיצובה, וכן לבחירת משיאי 12 המשואות בטקס המרכזי בהר הרצל. לדוגמה, הכרזה ליום העצמאות ה-66 למדינת ישראל מייצגת מוטיבים בהשראת הנושא שנבחר באותה שנה: "זמן נשים", להעצמת הנשים בישראל. הכרזה משקפת סמלית את הנושא ומשמשת לאורך החג כולו, החל בנעילת אירועי יום הזיכרון בהר הרצל וכלה במוצאי יום העצמאות, בטקסטים הלאומיים ובאירועים הממלכתיים. כרזת יום העצמאות ממלאת תפקיד בולט כמוטיב בטקסים, והיא בעלת נוכחות ומשמעות מרכזית במסריה. היא נועדה לייצג בדרך מקורית את ערכיה של המדינה וכן את רוממות הרוח המאפיינת את יום העצמאות.

על גבי כל כרזה מופיע הכיתוב "x לעצמאות ישראל" (x מייצג את מניין שנות העצמאות למדינה) או "יום העצמאות y" (y מייצג את שנת ההפקה של הכרזה ליום העצמאות לפי הלוח העברי). במשך השנים עיצבו את הכרזות מעצבים ישראלים ידועי שם, כגון פאול קור, ציונה שמשי, דוד טרטקובר, דן ריזינגר ואחרים.

חגעצמאותשמח. 

 

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה חגים ומועדים, ישראל, פוסטרים, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על איקס לעצמאות ישראל ||| מסע החיפושים אחרי כרזת יום העצמאות 2017 נמשך

  1. אפרת הגיב:

    לימדתי שיעור שלם בתקשורת חזותית על כרזות יום העצמאות בכל השנים.ממש נהנינו לבחון מה השתנה.
    אמרתי לתלמידים שעד שבוע הבא כבר תפורסם הכרזה לשנת תשעז,69 לעצמאות ישראל ונבחן אותה בשבוע הבא.
    חיפשתי כמוך ולא מצאתי.
    מה יהיה?

    • igalz הגיב:

      מה שמרגיז זה שהזלזול והחפפנות הם עד כדי כך גדולים, שממציאים כל מיני סיפורים וכזבים, ויודעים שבמילא הכל יישכח עם הפרשה הבאה שעוד רגע תבוא. והציבור (אנחנו) אוכל את הכל.

  2. רות הגיב:

    למיטב יכולות החיפוש שלי, לא היתה כרזה. היתכן?

  3. מבצרי אברהם הגיב:

    גם אני מלא תמיהה היכן מסתתרת הכרזה השנה, מכל מקום בשל היות השנה בסימן 50 שנה לאיחוד ירושלים, יכול להיות שתהיה כרזה ליום ירושלים, בבחינת הצלת הכבוד האבוד של המדינה, כולי ציפייה…

  4. אפרת הגיב:

    הפניתי את השאלה לדוברות משרד התרבות . הם העלו את הכרזה לעמוד הפייסבוק שלהם- ורק שם אפשר לראות אותה – באיחור אפנתי – ב11/5/17.שבוע אחרי ששאלתי אותם איפה הכרזה.מצורף לינק:

    • igalz הגיב:

      תודה, אפרת. שיתפתי קישור בפייסבוק, אבל לא נראה לי שזה יזיז למישהו. הזלזול עד כדי כך גדול שאפילו לא מרגישים בושה לפרסם ״קשקוש״ של הדבקת ״לוגו״ חגיגות ״איחוד״ ירושלים בתור ״כרזה״. במקום להודות ש״אין כלום, כי לא היה כלום״.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.