עשר נקודות ונקודה (ועוד כמה) ||| ״אלבום בתי הביטחון״ של 11 הנקודות וישובי הנגב הנוספים

אמש בלילה, לפני 73 שנה, ב-6 באוקטובר 1946, מוצאי יום כיפור תש״ז, עלו להתיישבות אחד עשר ישובים שעיצבו את מפת ישראל בדרום. במשך שבע שנות הבלוג ״קווים ונקודות״ (שאפילו שמו שואב השראה מסוימת ממבצע ההתיישבות ההיסטורי) כתבתי כמה פעמים על האירוע המכונן הזה. מה שכתבתי היה מזווית אישית של בן המקום, מאחת הנקודות האלה. זו שהפכה להיות קיבוץ בארי. הבית שלי.

בארי (נחביר): בית הביטחון, מגדל המים וכמה מצריפי הישוב, 1947

בארי (נחביר), בית הביטחון, 2019

הנקודות שהוקמו באישון לילה על ידי חלוצים ישראליים צעירים תיפקדו תחילה כמשלטים לכל דבר. בכל ישוב כזה הוקמו מגדל מים, צריפי מגורים ובית ביטחון. זה היה מעין ״מבצר״ בן שתי קומות עם קירות בטון עבים במיוחד, כמה חלונות ועמדות תצפית וירי בחלקו העליון. זהו מבנה מאוד ייחודי, וכל מי שראה אחד כזה לא יתקשה לזהות מבנה דומה גם מרחוק .
בשנים שאחרי ״מבצע 11 הנקודות״ הוקמו בנגב עוד ישובים, וגם הם זכו ל״מבצר״ שכזה. עבור בני ״הכפר״ שלי שימש בית הביטחון כמוקד לעלייה לרגל – בטיולים ובחגים, וכתזכורת לגאוות מייסדי הקיבוץ.

בחורף ובאביב האחרונים החלטתי לנסות לתעד את כל המבנים האלה ששרדו בנגב המערבי, הצפוני וגם המזרחי. הגעתי לרוב האתרים, אבל יתכן שמבנה כלשהו נעלם מידיעתי ואשמח להשלים את התמונה. היום, לרגל חגיגות ה-73 לעליית י״א הנקודות, מתפרסם כאן האלבום של ״בתי הביטחון בנגב״.

כדי לרענן את שמות הישובים האלה, קיבוצים ומושבים. בני כל הזרמים ההתיישבותיים, חילוניים ודתיים,  מצורף השיר שכתב פוצ׳ו (ישראל ויסלר) לחגיגות ה-30 של בארי, לפני 43 שנים:

מפת עליית 11 הנקודות, כולל בסיסי היציאה

נירים (דנגור), בית הביטחון לאחר התקפת הצבא המצרי, 1948

חלק מהמבנים נמצאים היום במקומות שוממים, כי הישוב עבר כמה קילומטר מאתר ההקמה המקורי. חלק מהמבנים נהרסו לחלוטין במלחמות (לדוגמה: נירים, בנקודה שנקראה דנגור), אחרים כמעט והושמדו על ידי אימוני כוחות השיריון והתותחנים של צה״ל (הנקודה המקורית של קיבוץ אורים) וחלקם נמצאים בתוך ישובים פורחים (חצרים, משמר הנגב ושובל, וגם גבים) ומשמשים כארכיונים או בתפקידים אחרים. אל המבנים של גלאון, קדמה וכפר דרום לא הצלחתי להגיע, או שלא מצאתי אותם.

אורים, בית הביטחון 2019

אל בית הביטחון של נבטים הגעתי בדרך לא דרך ומצאתי אותו מוזנח למדי, כמו הבית של תקומה, שנמצא רחוק מהמושב תקומה של ימינו, באמצע השדות מדרום לשוקדה. בית הביטחון של סעד (ליד כפר עזה) משמש כאתר מבקרים. וזה של מבטחים מוקף בחממות ומשמש כמחסן חלקים.

נבטים, בית הביטחון 2019 (מבנה ייחודי ללא עמדות הכנפיים)

תקומה, בית הביטחון 2019 (בשטח השדות מדרום לשוקדה)

חצרים, בית הביטחון 2019

משמר הנגב, בית הביטחון 2019

שובל, בית הביטחון 2019

הנה עוד כמה בתי ביטחון מישובים שהוקמו ב-1947, אחרי מבצע י״א הנקודות:

מבטחים, בית הביטחון 2019

גבים, בית הביטחון 2019

צאלים, בית הביטחון 2019

סעד, בית הביטחון (ליד כפר עזה) 2019

בכניסה לקיבוץ כפר עזה נמצא ״מעוז מול עזה״ וכך כתוב על המוזיאון באתר האינטרנט של ״שדות שקמה הבשור״: ״האתר מוקדש לשלושת הקיבוצים הדתיים באזור. בקומת הקרקע שבמוזיאון מציגים תצלומים את קורות קיבוץ סעד במלחמת העצמאות, – הגישה לאתר היא דרך כביש הכניסה לקיבוץ כפר עזה. בית הביטחון הישן של קיבוץ סעד שופץ ומשמש כיום כאתר פעיל ובו תצוגות וסרטים המספרים את סיפור המאבק על האזור בדגש על סיפור ההתיישבות של 3 הקיבוצים הדתיים בנגב מלחמת העצמאות״. 

״מעוז מול עזה״, בית הביטחון המשופץ של קיבוץ סעד (צילום מאתר ״שדות שקמה הבשור״)

הסיפור המלא של הקמת 11 נקודות בנגב בלילה אחד של ה-6.10.1946, לא זכה עדיין לתיעוד מתאים. אין אתר עם המחשה שתוכל ללמד את הדורות הבאים קצת מההיסטוריה של הנגב, לפני שהפך להיות ״עוטף עזה״. הסיפור הוא עדיין בבחינת ״היסטוריה שלא מסופרת״ ובוודאי שאינה מתועדת בצורה מתאימה. אולי עד חגיגות ה-75 – יובל וחצי לאירוע החלוצי – יוקם אתר מרכזי שיספר את הסיפור המלא. עד אז תוכלו לעיין באלבום בתי הביטחון של הנגב (ונשמח לעדכן אותו, אם יימצאו לנו תמונות נוספות).

חג עלייה שמח לחברי, תושבי וילדי כל ישובי 11 הנקודות, וכל ישובי הנגב האחרים, וגם לכל עמישראל.

_____
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן

פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה, סיפורי הכפר, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על עשר נקודות ונקודה (ועוד כמה) ||| ״אלבום בתי הביטחון״ של 11 הנקודות וישובי הנגב הנוספים

  1. נמרוד חפץ הגיב:

    היה רצוי להראות גם את בתי הביטחון של 3 המיצפות, גבולות רביבים ובית אשל [בשני המקומות הראשונים הם שלמים ובבית אשל אולי שריד בלבד. הרי הכל התחיל שם.

    • igalz הגיב:

      נמרוד, תודה על התגובה. המבנים הראשונים של המצפים לא נבנו בדיוק בצורה של ״בתי הביטחון״ של 11 הנקודות (והאחרים מ-1947). אבל אולי באמת אצרף אותם. נכון מאוד שהכל התחיל מהם.

      • נמרוד הגיב:

        יש שם בתי ביטחון ששימשו מודל לבתי הביטחון – רק בלי המרפסות הבולטות – שנבנו ב י"א הנקודות ואחר כך גם 5 + 4 הישובים הנוספים [כמו סעד, צאלים, מבטחים, גבים וכו]

  2. שרון רז הגיב:

    כל הכבוד. מעניין ומרשים. ראוי הכבוד הזה למורשת הבנויה. שנה טובה

    • igalz הגיב:

      שרון, תודה.
      היה מעניין מאוד לטייל במרחבי הנגב ולמצוא בתי ביטחון שלא ראיתי אף פעם. אחד מהם (של תקומה, במיקום המקורי) ממש בטווח הליכה מהבית. ההיסטוריה הזו עוד לא ממש נכתבה.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.