חמור קופץ בראש ||| סיפורי חמורים מזירגיל-החמור-מגדרה ועד התוכנה "חמוֹריוּת-פרו"

משום מה יצאו לחמור מוניטין פרובלמטיים במקצת. במסגרת התוויות שאנחנו אוהבים להדביק לחיות (וגם לאנשים): אריה – חזק, פיל – חכם, עכבר – ממזר, סוס – חרוץ!, לקח החמור – למרות מראהו הסימפטי ואפילו הנבון והנוּגה-משהו – את תפקיד העקשן, ויש אומרים אפילו הטיפש.
רשימה זו באה לעשות צדק עם חמורי כל העולם, אבל תתמקד, מטבע הבלוג, בחמורים המקומיים.

זירגיל החמור מגדרה

"'זירגיל"' – האתון שהובאה מבנימינה לגדרה ומשכה אחריה את עגלת החצר בה הובילו לחם, עיתונים ודואר מהמושבה.

זכות ראשונים לחמורינו שמורה, ללא עוררין, לזירגיל – החמור מבנימינה וגדרה (שהיתה בכלל אתון). הביוגרפיה שלו הצדיקה ערך (ותמונה) ב"דברי ערך" לקסיקון הערכים של בארי מ-1997. זירגיל זה היה חמור חלוץ (וחרוץ!) שלא בחל בשום עבודה, ברוח בה פעלו באותה תקופה גם רוב האנשים (והחברים!).

החמור איתן (כנראה) מימין ליד אתון לא מזוהה, פינת החי 1962

חמור חלוץ נוסף היה "איתן", החמור של פינת חי בשנות ה-50 וה-60. הוא היה חמור אפור וסימפטי שנקרא ע"ש חברת הנוער וההשלמה הראשונה "איתנים". עוד אביא את תמונתו, אם אמצא אותה בארכיון (ואל תגידו: מה זה חשוב, כל החמורים אותו דבר. זה לא נכון. כל חמור הוא חמור חדש!).

חמורים ישראליים ספרותיים ומאוירים לא חסרים. בחודשים האחרונים מנהל מורי ורבי מבצלאל, דוד טרטקובר איסוף קפדני ושיטתי (שלא לומר חמוּר) של כל החמורים האלה בפייסבוק שלו. נדמה לי שההרשמה נסגרה, אבל תוכלו להתרשם שהחמור הישראלי העסיק אותנו משחר הציונות. וזה, בלי להזכיר בכלל, חמורים תנ"כיים כמו האתון של בלעם שבא לקלל ויצא מברך, או להיפך (אני לא זוכר, איזה חמור אני…).

 

חמור מאויר החביב עלי משחר ילדותי הוא "זרח", חמורו של מרדכי אמיתי, מהספר המקסים "אצלנו" (הוצאת ספריית פועלים, 1953 שיצא גם במהדורות חדשות, כך נדמה לי) עם איוריו היפהפיים של שרגא ווייל. ספר זה הוא מופת לאופטימיות ששררה בחינוך הקיבוצי של שנות החמישים, למרות קשיי הצנע והמצב הביטחוני (שכבר אז היה "מצב ביטחוני"!).
מהזווית הטיפוגרפית-קליגרפית אוסיף שמילות כל השירים בספר כתובות בדייקנות בציפורן באות "ירושלמי", אותה וכתבים אמנותיים רבים אחרים תוכלו לראות בפליקר המעניין (לחובבי האות העברית) של ירונימוס. (על הכתב העברי האמנותי, אולי עוד נספר בפוסט על האותיות של ילדותנו). לקריאה וצפייה – לחצו על התמונות להגדלה.

ולסיום הפוסט הזה, שלא יכולתי, לצערי, להכניס לתוכו את כל החמורים שרציתי – ועל מנת לסגור את מעגל החמורים שפתח "זירגיל" – קצת חומר מעידן המחשב (מי בכלל זוכר שהיה עידן כלשהו לפני המחשב): טכנולוגיות תחבורה והובלה רבות חלפו והנה "פיתחתי" את התוכנה "חמוֹריוּת-פרו", עם הפלאג-אין (בעברית מִתְקָע, כך למדתי מוויקיפדיה) "זירגיל 2.0". "תוכנה" זו, שחילקתי אותה חינם (חוֹפשה – Shareware) לחלק מחברי לעבודה, מאפשרת את שידרוג דמות החמור לעידן המיחשוב המודרני. התוכנה, שהיא עדיין בשלב הבטא שלה, עוסקת בכל אותן פעולות יומיומיות חמוֹריוֹת, שנדרש פועל-המחשב המודרני לעשות – פעולות רוטיניות החוזרות על עצמן באותה תבנית מדי יום: שיכפול מילים וכתובות, העלאת תמונות, טיפול שוטף בקבצים, כתיבת טוקבקים טיפשיים ועוד פעולות יומיומית שאינן מצריכות מחשבה עמוקה (לשם כך נפתח בעתיד את ינשוּפיוּת-פלוס, שהרי, כידוע, הינשוף הוא חכם-בלילה).
אני חייב לציין שהתוכנה והשימוש בחמור כדמותג, לא באה לפגוע בדמות החמור, אלא לשבח את יכולתו המפורסמת לסחוב ולעבוד, גם במצבים קשים וגם בעידן של אי-ודאות, ולהתמיד בעקשנות גם כשאחרים (סוסים, פרדים, שוורים וחתולים) נוטים להרפות מדי פעם, או לשחק בהעלאת תמונות משעשעות שלהם לאינסטגרם וליוטיוב.

וממש עם סגירת הגיליון (יש לבלוג גיליון בכלל?) הגיעה, דרך הפייסבוק, כמובן, הידיעה המרעישה על העברתם של 7 חמורים שנמצאו משוטטים בצאלים, חוילו ע"י אופיר ד' וגויסו ע"י אלון א' על מנת לנקות את חצר הקיבוץ ("המחנה") מעשבים שוטים וקוצים שהצטברו כל הקיץ הארוך הזה, בעיקר בחורשת החרובים שבכניסה. וכמו במעשייה שלום-עליכמית או קישונית, קרה שהקוצים נשרפו בשריפה הגדולה במחסני החקלאות, עוד לפני שהגיעו החמורים משטחי הכינוס בצאלים (בגלל הדבורים שרק רצו לגרש את הזבובים…) וכך יצא שהחמורים האלה הצטרפו לאתון הלבנה שבמשק הילדים, עד שיתאוששו מטראומת השריפה ובינתיים הם אוכלים קש (ועשבים) בשטחים אחרים, שעוד לא נשרפו. זה גורלם של החמורים: הם רק רוצים לעזור ובסוף עוד אומרים עליהם שהם "חמורים".

_____
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן

פוסט זה פורסם בקטגוריה טיפוגרפיה, ישראל, צבא וביטחון, קיבוץ, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

13 תגובות על חמור קופץ בראש ||| סיפורי חמורים מזירגיל-החמור-מגדרה ועד התוכנה "חמוֹריוּת-פרו"

  1. סמדר הגיב:

    רגע-רגע – כמה אושיות חמוריוֹת נפקדו בטעות מרשימתך, ונדמה שיש לתת גם להם את הכבוד המגיע להם:
    1. החמורים על הפיג'מה של גדי ("גדי חלה: הוא שכב במיטה ואמר לעצמו: כמה עצוב לי. לחברים שלי אסור לבקר אותי. אני חולה – אני שוכב לבד במיטה. אין לי חברים. רק החמורים על הפיג'מה שלי. אבל אי אפשר לדבר איתם. כמה עצוב לי." ובהזדמנות זו שמזכירים את שמוליקיפוד (קרה: לשמוליק, ראה: גדי. כתב וצייר: כוש) – היתכן שלא ראיתי בשתי רשימות ההמתנה אף זכר לשום *קיפוד*?! ברלה הקיפוד מבית ברל ושאר קיפודיך האהובים-נבגדים ודאי מתהפכים על מדפם ורוקעים ברגלם בקוצר רוח, כדי להזכיר לך את קיומם הדומיננטי בחייך…
    2. החמור הקטן שהלך אל הגן, אי-יה, אי-יה – אבטיפוס לכל החמורים המוכים, משל תמציתי ונוקב, שעוסק ביחסים כפויי-הטובה שבין אדם לחמורו ("…ופגש בגנן / שעב-הד שם בגן / וטעם המק-הל / על גבו-הו הקטן/אי-יה…" איה, אווצ'…)
    3. אי-יה, חמורו מודבק הזנב של כריסטופר רובין – האנדרדוג/דונקי והסיידקיק, דמות שולית נרגנת וחובבת דרדרים, שכנראה משום חמוריותה לא זכתה להיחשב סלב כמו פו וחזרזיר ואפילו רו הקטן.
    מסקנה: חמור נשאר חמור, וגורלו הזניח נשאר תמיד חמורי עד נשכח-לחלוטין… ככה זה בחיים.

    • igalz הגיב:

      עוד לא אמרנו כלום על החמור הקטן בילעם (אלתרמן ושושנה דמארי), חמוריקו (אלתרמן ורבקה זוהר).
      וגם לא הגענו לחמורים דוברי אנגלית מדובבת כמו החמור של שרק (אדי מרפי), פטפטן בלתי נסבל וחייכן.
      כן, חמורים זה נושא לבלוג שלם, שבטח כבר הקים מישהו מוועד החמורים העולמי.

      • Amichay Alon הגיב:

        יא יגאל, להזכירך על אף שלא שכחת: "חמור זקן לא יתחיל לידהור"

        מעריץ שלך מאז כיתת שיזף הצטרפה לתומר

      • igalz הגיב:

        burro viejo "נואגרה טרוטה" או משהו דומה. אמר אביגדור, מורי ורבי בסדריה בדפוס.
        עכשיו החמור הזקן זה אני. שמח שגם בהולנד יש קוראים לחמורים ולחומרים מארץ ישראל. חתימה טובה.

  2. Amichay Alon הגיב:

    אני קורא בשקיקה ובציפיה את החומרים של "הדוהר" מארץ הקודש.וברשותך,אשמח להמליץ על חומריך גם לשאר בעלי החיים , שגדלו והתחנכו מחוץ לביתנו("לא פחות,לא יותר")שא ברכה מארנם(העיר שבה אני גר בהולנד).

    • igalz הגיב:

      תודה לך, עמיחי, ההולנדי המעופף שלנו מתומר-שיזף. משמח אותי שגם בהולנד הרחוקה מתעניינים בעוטף עזה ושאר ירקות.
      ד"ש לכל ההולנדים החביבים!

    • igalz הגיב:

      לעמיחי, הקורא היקר מ״תומר-שיזף-ארנהם-הולנד״ – תודה על השתתפותך הפעילה.
      ראה בתגובתה של סמדר על פוסט המפות את הקישור למצגת המפות
      http://212.116.164.25/Wikibbutz/images/a/ac/Ozoman_1984.pps
      עם השקף ה-5 הכולל את ממלכת אביגדור אלון. על פי שקף זה – יוצא שאתם גרים כרגע ב״עוזלנד״. אבל הממלכה שלכם קצת דרומה, עם רפובליקת אסאדו מתחתיה…

      • Amichay Alon הגיב:

        אש יה יגאל,

        ת'שמע,אתה "משלשל פנינים" בכמויות! המון תודה על ההפניה הזו.אם הבנתי נכון אז ממלכות אלו הומצאו על ידי אחותך האמצעית ההרבה יותר ממוכשרת.ואכן לפי מפה זו "עוזלנד" השתלטו גם על הגבינות ההולנדיות,אבל ביננו, מה זאת גבינה צהובה לעומת הבשר המשובח של ממלכת אביגדור אלון.אני בסהכ מושתל של אביגדור אלון ב"עוזלנד".אין לנו כוונות ליכבוש שטחים נוספים(כן יש לנו הסכמים ומיטרייה אווירית עם ממלכת "גלברדיה") אנחנו בסהכ רוצים "לחזור הביתה עם בשר".

        Amichay Alon

        [cid:logo.jpg@03b38bb5c3234aabae629324f3033745]

        Amichay Alon
        T+31 (0)318 66 17 83 Wellensiekstraat 4, 6718 XZ Ede (Gld)

        Aanbodmanager buitenland F+31 (0)318 66 17 01 Postbus 8117, 6710 AC Ede (Gld)

        AmichayAlon@Plantion.nl

        http://www.Plantion.nl

      • igalz הגיב:

        עמיחי ההולנדי, המפות של האימפריה העוזומנית שורטטו על ידי כשקפים ב-1984, עם סיום כהונתו הראשונה של הקיסר עוז הראשון, עוד לפני המצאת המחשב האישי. הן הועלו לוויקיבוץ מזמן (אתה מוזמן לעיין שם מעת לעת, יש לפעמים חידושים וגם הפניות לנושאים מקומיים מעניינים). סמדר עשתה את הקישור. שמח שאהבת ועוד יותר משמח אותי שהיחסים בין ממלכת גלברדיה לרפובליקת אסדו השתפרו.

  3. ונחום גוטמן? איפה הוא?
    איזו חיה נפלאה. יפה ועצובה כל כך.

    • igalz הגיב:

      ברוכה הבאה, רוזה, המגיבה הראשונה שאינני מכיר אישית (כן ירבו).
      נכון, נחום גוטמן גם הוא אחד מאבות-המזון הגרפיים שלי. לצערי לא יכולתי בפוסט הקצר-עם-האוריינטציה-המקומית למנות את כל חמורי ישראל. אל איורי גוטמן עוד אגיע, אולי.

  4. igalz הגיב:

    תודה לך רוזה על המחמאות. מעניין איך הגעת אלינו?

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.