הומו סאפיינס בוואדי פילים ||| על האדם הקדמון ושן של פיל בבתרונות בארי

מסביב לכפר שלנו יש הרבה עתיקות. אני לא מדבר רק על פסיפסים ואתרים ארכיאולוגיים מוכרים ע"י רשות העתיקות, כמו חירבת גררית או פסיפס מעון. השדות והוואדיות שלנו מלאים חרסים, שברי כדים, תחתיות של נרות שמן, בורות מים ומטבעות עתיקים! מהממצאים הרבים, בני מאות ואלפי ורבבות שנים, שנאספו בעשרות השנים האחרונות הוקם האוסף הארכיאולוגי, שכולם יודעים על קיומו, אבל רק מעטים, לצערי, מבקרים בו (אודה ואבוש – גם אני לא).


תמונות מממצאי חירבת גררית: מימין – הפסיפס, משמאל – הבאר התלויה

כילד – אחרי שפעם מצאתי איזה מטבע ביזנטי או משהו דומה – החשבתי את עצמי ארכיאולוג חובב והייתי בקבוצת הילדים החוקרים (מין אינדיאנה-ג'ונסים כאלה, עוד לפני הריסון פורד) שנברו וחפרו בוואדיות שמסביב, במסגרת איזה חוג ארכיאולוגים צעירים. למדנו (מאז כבר שכחתי) להבדיל בין חרס ביזנטי חום-אפרפר מלפני 1,500 שנים לחרס שחור מהתקופה הערבית (לפני 1,000 שנה) ואפילו חרסים מממלכת דוד (כך סיפרו לנו) בצבע אדמדם מלפני 3,000 שנה!


איור מתווך הספר "The Epic of Man", הוצאת Life – מהדורת 1962

אבל גולת הכותרת היו הפעמים (הלא מעטות) שמצאנו אבני צור מסותתות ומחודדות מתקופת האבן, כלים שהשאיר לנו האדם הקדמון! היום אחרי שקראתי בעיון את "קיצור תולדות האנושות" של יובל נוח הררי, אני יודע להבדיל בין הומו סאפיינס שהוא ממש סבא-של-סבא-של-סבא¹²³ שלנו, לבני דודים קצת יותר רחוקים כהומו ניאנדרתלוס והומו ארקטוס או הומו היידלברגנסיס. אותם לא נזמין לבר-מצווה ונסתפק באדם הקדמון ממשפחת ספייאנס (מנהריה.)
היום עולים בי הרהורים (קדמוניים!) שבכל אופן אנחנו נושאים את אותו מטען גנטי שהחבר'ה האלה נשאו, שלא לדבר על "חווה המיטוכונדרית", קרובה שלי, בחורה או אישה, שלמרבה הבושה לא שמעתי עליה ולא הזמנתי אותה לחתונה (התוודעתי אליה רק לאחרונה בעזרת ידידי ה"י השני, חוקר הקדמונים).

 
מימין: צילום (אמיתי!) של רנה הברון ליד אתר "החט של הפיל הקדמון" בוואדי פילים.
משמאל: "הלצה" (לא אמיתית!) מתקופת האבן התיכונה (האפיפלאוליתית)

אל החרסים ואל בורות המים עוד נשוב (כבר חזרנו פעם, לא? אז אין לנו בעיה לחזור שוב ושוב), אבל אני רוצה, ברשותכם, להתמקד הפעם דווקא בפיל הקדמון (שמכרים שלו מכנים גם מסטודון, או ממותה בשם חיבה). בתוך כל הממצאים האזוריים שתיארתי בולט הממצא של חט של פיל קדמון שנמצא בוואדי שעל ידנו ב-1975 ע"י חוקר הקרקעות הנדריק. ממצא זה מעיד לדעת ארכיאולוגים ומומחים לפילים עתיקים על הימצאות חד-משמעית של פילים קדמונים בדיוק כאן במקום בו אנחנו יושבים היום.

זוהי הבנה מדהימה: אם נריץ את הסרט ההיסטורי של המקום הזה – ובאותה מידה, של כל מקום בארצנו – אחורה 1,500 שנה נמצא כאן ביזנטים (מי אלה הביזנטים האלה, תשאלו שוב את ויקיפדיה, אם הם מעניינים אתכם כל כך) אם נריץ אותו 4,000 שנה אחורה, תראו את מלך גרר (אבימלך שהיה פלשתי בכלל). ואם נחזור 100,000 שנה נמצא הומו סאפיינס, יושב על גדות בתרונות בארי ולא משער בכלל שעוד 99,500 שנה תבוא מהפיכת הדפוס ו-500 שנה אחר כך יקום על המערה שלו מפעל דפוס מודרני, המדפיס דפי חשבון ושיקים לבניהם של נכדיהם של ניני-ניניו. ואותו הומו (קיצור של סאפיינס, נו…) אולי הוא זה שצד את הפיל שהשאיר את השן שלו (חט) לרנה הברון, הסופרת הידועה שהקימה את האוסף הארכיאולוגי שלנו.

כל זה מתקשר ל"קניון הקבור" – דרמה פרה-היסטורית מלפני 16,000,000 שנה, עליה סיפר לי פעם רמי ח', המומחה שלנו לקניונים קבורים (ואני לא מתכוון לעזריאלי או קניון הנגב) ומטבעות תורכיים עתיקים. סיפורו המרתק של הקניון הזה (כדאי לכם לקרוא בלינק, זה סיפור מדהיםםםם ומהממםםם!!!!) מביא אותנו להצעה של אותו רמי לחדש את אתר הקניון הזה ולהביא לפה פילים (ואפשר גם ממותות, אחרי שכבר סיפרנו לכם שניתן לשחזרן משרידי ממותה קפואה שנמצאה בסיביר) וליצור פה מעין פארק-היוּרה-סטייל-עוטף-עזה עם ממותות, אנשים קדמונים (זה כבר יש לנו) ואולי איזה דינוזאור שנשאר מההפקה של ספילברג.


ואדי פילים (מראה חלקי בחורף)

רצוי, כמובן, להקים את המיזם בוואדי פילים. לקוראינו שאינם בני המקום: יש לנו כזה ואדי שהילדים הקדמונים של הישוב (גילוי נאות: אני אחד מהם) כינו אותו ככה, בגלל צורת הגבעות שלו שהזכירה להם גב של פיל, כאילו שהם ראו פיל בתקופה ההיא.


(ככה נראה הפיל על ידי הילדים הקדמונים).

הרעיון הוא להקים את המיזם (אטרקציה!!!) בוואדי פילים, הסמוך מאד לחנות "לה מדווש", מרכז האופניים ששמו יצא למרחקים, המתמלא בשבתות החורפיות (וגם לא חורפיות כל כך) במאות ואלפי מבקרים, כאלה הבאים עם בגדי לייקרה צבעוניים והדוקים ואופניים ששווים, לפעמים, יותר מרכב מנהלים קטן. ובכן, הרעיון הוא שכל אותם מבקרים יוכלו לגלוש עם האופניים לתוך פארק-פילי-היוּרה הזה, בו יסתובבו הממותות הממוחזרות, יחד עם פילים ואנשים קדמונים אחרים משוחזרים, והשמחה תהיה גדולה.
ליוזמה הזאת לא תהייה בעיה לגייס כסף והשתתפות בהפקה מטייקונים אוהבי הרפתקאות וממשרד החוץ וההסברה. אחרי הכל, אלה יש להם עור של פיל!

יש לי אפילו שם לצוות שנצטרך לבחור – הרי לא מקימים שום מיזם בלי צוות-שיבחר-ועדה-שתקיים-ישיבה-ושתוציא-סיכום (אם לקצר את התהליך הנהוג) – לבדיקת עלויות והיתכנות כלכלית של היוזמה. השם שאני מציע נשמע מקורי מאד – "ועדת פיל"!


ואחרי שיקום פארק הפילים והממותות (הרעיון המקורי, אני מזכיר, לא שלי אלא של רמי) אוכל להעלות את הפוסט המתבקש על פילי ילדותנו, מפילפילון-עם-אף-ארוך והפיל של עליקמא, דרך דמבו הפיל ופילנפיל של פוּ, ועד הפילים הכחולים בערוץ הופ קטנטנים (בטח יש שם משהו כזה…)

__________
לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס.

פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה, ישראל, קיבוץ, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

12 תגובות על הומו סאפיינס בוואדי פילים ||| על האדם הקדמון ושן של פיל בבתרונות בארי

  1. סמדר הגיב:

    כשאתה חושב על זה, אתה מבין שלא השתנה שום דבר מהותי כאן באיזור, מאז שיחק בנם של הומו ס' וחווה מ' מחוץ למערה שבגדת הוואדי בחמש אבנים, וחלם על היום בו ייקבל כבר ליומולדת את הסמארט-חט(של-פיל).
    או מאז שהיינו אנחנו ילדים וחיפשנו חרסים בוואדי פילים, כשאידיאל הכד-המורכב-השלם-סטייל-דיין לנגד עינינו, משל היה אייפון 5 או מה.
    או כיום, כשילדינו חופרים כל היום והלילה בפייסבוק, ומחפשים – מה הם מחפשים שם, אני לא באמת יודעת – בכל אופן זה עדיין קורה כאן, על גדות הבתרונות. פרק נוסף בעבודת "שורשים" בלתי נגמרת, ממנה מצטיירת מורשת ארוכה של אחיזה איתנה בקרקע אדמת הלס הנזילה של הנגב המערבי, מימי הממותות הקדומות שחיו כאן, ועד ימי מהפיכת המידע הדיגיטלית, ולאורך כל ההיסטוריה (המקוצרת) של האנושות.

    ומיזם התיירות של פארק היורה (חרובילנד?), שת"פ עם לה-מדווש – נשמע לי אטרקטיבי לפחות כמו סיור בטרקטור כפרי רתום לעגלה לאורך חומת המגן בנתיב-העשרה, עם עצירה להתרעננות בקטיף ירקות אורגניים בחממות מתחת לאף של בית חנון… זה יספיק להיפתח עד חוה"מ סוכות?
    בואו בהמוניכם, דרום-אדום-חום-אפור שולטטטטט!!!1

  2. רביב גדיש הגיב:

    לייק Like

  3. הלל ניו הגיב:

    בהסתמך על תקנון חתונות ולוויות
    (ובר-מיצוות גם), אם כבר החלטת להזמין את חווה המיטוכונדרית כדאי להקפיד לא להושיב אותה ליד אדם של כרומוזון Y, כי הם לא ממש ביחד.
    בנוסף, כדאי לשקול מחדש את הזמנת אחינו הניאנדרתלים ואבותינו הארקטוסים, ולו רק בתור התנצלות (מאוחרת) על כך שקצת הכחדנו אותם (כנראה).
    אבות אבותינו ממשפחת הומו הביליס הם הראשונים שלמדו לייצר כלים, לכן לא הייתי דואג בקשר לסכו"ם, אבל אם אתה מתכוון להזמין גם את לוסי ובני מינה – תדאג שיהיה מזנון צמחוני. בכל מקרה רצוי להגביל את רשימת המוזמנים ליונקים בלבד. לא צריך שכל מיני זוחלים או פרוקי רגליים יסתובבו שם בין הרגליים.

    • igalz הגיב:

      הללויה, תגובתך התקבלה בברכה ובשמחה, תטופל אחרי החגים. לוסי לא תבוא עקב בעיות אישיות.
      חגשמח לכל ההומנידים וצאצאיהם.

  4. מיכאל הגיב:

    למיטב ידיעתי הלא-משהו, ההומו היידלברגנסיס הוחלף בכלל על ידי ההומו סאיטקסיס (יחד עם כל תת-גזע הדפוסבלטי). הלב שלי עדיין עם הזיקוניקים, שבט שיצא לי לחיות במחיצתו זמן מה… אבל גם מהם לא ישאר אפילו חט (קדמון?) אחד בערבות הנגב.

    • igalz הגיב:

      תודה, מיכאל, על הפרטים המאלפים שאתה מוסיף, גם ממרחק אלפי קילומטרים (אצלכם זה אלפי מיילים? או שעברתם כבר למטרים?).
      למען חלק מקוראינו שאינם בקיאים בתולדות המין האנושי ובתולדות תעשיית הדפוס האנושית – ארמוז שלמרות שהיידלברגנסיס היה באמת אדם, שמוצאו לייד היידלברג, כל שאר הדמויות הן פרקים בתולדות הדפוס המקומי.
      אגב, האם האדם הקדמון שיימצא ליד שן הפיל הקדמון אצלנו, ייקרא באותה רוח – הומו נחביריטוס?
      אשמח אם תוסיף תובנות נוספות על הפוסטים, מזווית אקדמאית-אמריקאית ואם במקרה תפגוש שם את ספילברג, תשאל אותו בקשר לדינוזאור שנשאר לו מפארק היורה? צריכים אותו למיזם בוואדי פילים.

  5. אביבית הגיב:

    אפשר לשים קישור למאוורר?

  6. יניב הגיב:

    תגובה אחרי 4.5 שנים..מיליונית שנייה בחלון הזמן הגיאולוגי.
    תיקון קטן, לפני חצי מיליון שנה הומו סאפיינס לא היה קיים. אבני הצור והיד הן מהתרבות האשלית ששייכת לסוג האדם הנכחד שנקרא הומו ארקטוס שהתקיים במשך כמיליון שנה (לעומת הומו סאפיינס מודרני שקיים כ 70 אלף שנה)

    • igalz הגיב:

      יניב, תודה. לא מאוחר לתקן גם ״מיליונית שנייה בחלון הזמן הגיאולוגי״. נכון ההומו סאפיינס (אנחנו) לא היה קיים לפני חצי מיליון שנה, אבל להגנתי הלא-לגמרי-מדעית אפשר למנות את הארקטוס כבן-דוד או קרוב אחר. בכל מקרה, תודה על התיקון.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.