״מורשת של חדשנות״ ||| נבחר סמל 70 לישראל, עוד לא אבדה תקוותנו… והחמוצים חוגגים

אז זהו זה. אחרי סאגה ופארסה (בעברית תקנית: בַּדְחִית) והרבה תגובות חמוצות, נבחר ברוב של קול אחד סמל חגיגות ה־70 לישראל. הנושא של סמלים ודגלים לאומיים קרוב מאוד לליבי, והבלוג הזה כבר התייחס לנושא סמל ה־70. אז הנה הגיע היום (יום שלישי, עליו נאמר ״פעמיים כי טוב״) ולפניכם הפוסט המסכם שלי בנושא החשוב הזה.

למרות שהייתה פניה לציבור כולו להשתתף בתחרות העיצוב, בסופו של דבר הסמל עוצב על ידי משרד האירועים טרגט מרקט, המשרד שממונה על הפקת כל אירועי ה־70. הלוגו הוצג על ידי שרת התרבות בטקס חגיגי אתמול בלטרון(!). השרה הציגה את הלוגו ואמרה על החגיגות הצפויות: ״אלה יהיו שבעים שעות של חגיגה ישראלית… שבעים שעות של אירועים מתגלגלים״…
מומחים קצת יותר מעודכנים ממני כבר הספיקו להביע ביקורת לא מרומזת בכלל על הלוגו החדש. למשל הנה הביקורת של עודד בן יהודה ב-xnet. והנה עוד התייחסות לנושא.

בזמנו, כשהתפרסמה הקריאה הדמוקרטית לציבור להציע הצעות ככל אשר עולה בדעתו, הובעה תרעומת (קצת חמוּצה) על ה״חגיגה״ ה״ליכודיאדית״ הזו שאיננה נותנת כבוד למקצוע העיצוב. היו שהזכירו שאת חלק מסמלי חגיגות העשורים הקודמים עיצבו בכירי המעצבים הישראליים לדורותיהם.

אני בחרתי בדרך ה״הלצה-סטירה-פרודיה-סרקזם״ והצגתי ״לוגו״ משלי לחגיגות. הכנסתי לתוכו כל מה שניתן לאסוף ״מן הים הכללי וטיפה משלי״ (כפי שניסח כל כך יפה החרזן הלאומי חנניה רייכמן). חשבתי שזו הלצה סבירה. מסתבר שבאגף הטקסים והסמלים שבמשרד ההסברה של משרד התרבות והספורט לקחו את ההלצה כפשוטה, והגיעו לסמל אקלקטי עם ערב רב של מוטיבים. הלוגו אמנם לא ממש דומה מבחינה ויזואלית לסמל שלי – אבל גם לא כל כך רחוק ממנו.

ועכשיו, אחרי שתיארתי את מהלך האירועים, הנה עוד שלושה זרקורים לפינות גרפיות בסמל הנבחר, שהמבקרים המלומדים דילגו עליהן בביקורת המעניינת שלהם:

1. הבחירה בפונט בנוסח כתב סת״ם המסורתי היא לא סתם. הרי הסלוגן שנבחר הוא ״מורשת של חדשנות״. ובנושא המורשת – המעצבים אכן קלעו בדיוק לכוונת הדרג המבצע: אם תשימו לב, התג המסורתי בחלק העליון השמאלי של האות ש׳ – נמצא בדיוק הנדסי באמצע לוגו ה-70. מדדתי והייתי ממש המום מהדיוק המופלא, המסמל, כמובן, את הידע וההקפדה הישראליים המוכרים לנו.

2. הריבועים  הקליפ-ארטיים היוצאים מצידו השמאלי של המגן־דוד אמורים, כנראה לסמל את מרכיב ה״חדשנות״. יתכן שהכוונה הייתה להראות כיצד רבבות רעיונות חדשניים, סייבריים, חקלאיים וביטחוניים ממריאים מאומת הסטארט־אפ אל העולם הרחב. אלה שקוראים את הלוגו הפוך (כלומר משמאל לימין, כדרכם של הגויים), אולי יחשבו שהכוונה הייתה דווקא שכל הריבועים האלה מסמלים את המוני בית ישראל שנאספו מכל הגלויות. נשאיר את זה עמום כדרכו של כל סמל טוב.

3. היו שהתרעמו למה פתאום, עמוק בתוך המאה ה־21, אומת הסייבר משתמשת באות מנוקדת. אני דווקא מבין את הרצון להיות אור לגויים גם בנושא זה. אבל אם כבר ״אור״, הרי כזוּטוֹלוֹג טרחן הסתכלתי עם זכוכית מגדלת על הלוגו וגיליתי שמרוב ״מורשת של חדשנות״ הומצא כאן סימן ניקוד חדש! זה לא קמץ ולא חטף פתח ואפילו לא שווא נע. כנראה שעדיין לא נעצרה ההתפתחות של הכתב והניקוד העבריים, גם אחרי שבעים שנות עצמאות (וכמה אלפי שנים מאז שפותח על ידי הטיפוגרפים של ממלכת יהודה וקבוצת סטארטאפיסטים משבטי ישראל).

  

הלוגו החדש מצטרף לאחיו הלוגואים של חגיגות ה-70: לוגו 70 לכנסת ישראל ולוגו 70 לצבא הגנה לישראל – כולם זכו למקלחת צוננת של ציבור החמוצים שאיננו יודע להעריך מה טוב בשבילו.
לכן חשבתי להציע לוגו מאוחד המצרף את כל המוטיבים של שנת ה-70: חדשנות של כולנו עם ניצחון לכנסת, לצה״ל ולמדינה. מה דעתכם?

 

שיהיה חג שמח לכל החוגגים, חמוצים או מתוקים, מלוחים וחריפים.

__________
לנוחיות הקוראים:
 ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
 קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ישראל, מיתוג, שעשועים, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.