75 שנה לבוקר בו הנגב שינה את פניו ||| ״כשתפס אותם השחר התרגשו כמו ילדים״. גם אנחנו נתרגש כשיקום סוף־סוף ״אתר 11 הנקודות״

״כשתפס אותם השחר התרגשו כמו ילדים
כי ראו שצריף או שנים על הארץ כבר עומדים
הם המשיכו בלי לנוח לעבוד ולעמול
ובערב – האמינו! – עוד פרצו בשיר מחול״.

מתוך השיר ״י״א הנקודות״, מילים: פוצ׳ו (ישראל וייסלר); לחן: מימי קלמר

כן, כן, נעים להיזכר. הבוקר לפני 75 שנה התעוררו המתיישבים ב-11 הנקודות שהוקמו בנגב וראו, כמאמר השיר, ש״צריף או שניים על הארץ כבר עומדים״.

הפוסט הזה לא יתאר את סיפור עלייתן להתיישבות של אחת עשרה הנקודות שקבעו באוקטובר 1946 את גבול מדינת ישראל בנגב הצפוני והמערבי. על סיפור הקמת היישובים האלה כתבתי במשך שנות הבלוג כמה וכמה פעמים. הפעם אנסה לעסוק בסיפור של הקמת ״אתר 11 הנקודות״ שמתוכנן לקום בנחאביר, היא בארי בנקודה הראשונה אליה עלתה כאחת מ-י״א הנקודות בליל ה-6 באוקטובר 1946. נקודה זו נמצאת כמה קילומטרים מערבה מהמקום הנוכחי בו שוכן היום קיבוץ בארי.

בשנים האחרונות התארגן צוות שמתכנן להקים אתר שיספר את סיפור ההתיישבות הרחבה ביותר שקמה בישראל בלילה אחד. התוכנית היא להקים אתר פתוח ובו סיפורם של כל 11 הנקודות (לפי סדר הא״ב): אורים, בארי, גלאון, חצרים, כפר דרום, משמר הנגב, נבטים, נירים, קדמה, שובל ותקומה.

הישובים החדשים שקמו כללו תשעה קיבוצים מהזרמים השונים של התנועות הקיבוציות ושני מושבים. בין החלוצים הצעירים היו (ראו בפירוט): דתיים וחילוניים, בחורות ובחורים, ילידי הארץ ופליטי שואה, עולים חדשים – מאירופה, מאסיה ומאמריקה, מצפון ומדרום אפריקה. חברים מתנועות הנוער העובד, השומר הצעיר, הצופים והחלוץ מבבל (עירק), מגורדוניה והמכבי הצעיר, מהפועל המזרחי והנוער הבורוכובי. בקיצור, מכל החלקים והתנועות של העם היהודי.
ראוי שדווקא בתקופת הפלגנות של ימינו, המורשת המשותפת הזאת מלפני 75 שנה תודגש ותונגש לכל המטיילים: תלמידים ומבוגרים, שמגיעים לחלק ארץ זה, בעיקר בימי ״דרום אדום״ ופסטיבלי הכלניות וגם בטיולים בכל תקופות השנה.

  מגדל המים בנחאביר: שלב הבנייה, השומרים ליד המגדל ותוכנית המגדל ב״אתר 11 הנקודות״ המתוכנן

באתר המתוכנן – שהיה אמור לקום לפני חצי יובל במלאות 50 להתיישבות, ואולי יקום אחרי רבע מאה נוספת – אפשר יהיה לטפס על מגדל המים ששרד את כל השנים ולצפות על הנוף שמסביב: הוואדיות, השדות, היערות וגם לראות את עזה ואת ה״ים־של־עזה״ שנמצא קילומטרים ספורים מערבה מהאתר. אפשר יהיה לראות תצוגה סימלית של כל אחת מאחת עשרה הנקודות במבנה בית הביטחון ששרד למרות ההפגזות. ולהתרשם משיחזור של כמה מבנים ועמדות. האתר אמור להיות חוליה נוספת ב״ציר אתרי המורשת״ שבדרום.

מתכנני האתר וגם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ומוסדות נוספים רואים חשיבות גדולה בהנגשת סיפור עליית 11 הנקודות ומקווים שאחרי הצגת התוכניות, הצנועות באופן יחסי, יקום האתר בקרוב.
חלק מהדפים המופיעים כאן לקוחים מתוך החוברת שהופצה לכל הגורמים שיכולים לסייע בהקמת האתר.

מחר נחגוג ברוב עם, ילדים ומבוגרים – יחד עם כמה מהמתיישבים־הצעירים־של־אז שמלאו להם כבר 95 שנים – את חג העלייה ה-75. שיהיה חג שמח לכל מתיישבי הנגב ולתושבי הארץ כולה.

__________
לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס.

פוסט זה פורסם בקטגוריה היסטוריה, ישראל, מלחמה ושלום, סיפורי הכפר, קיבוץ, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על 75 שנה לבוקר בו הנגב שינה את פניו ||| ״כשתפס אותם השחר התרגשו כמו ילדים״. גם אנחנו נתרגש כשיקום סוף־סוף ״אתר 11 הנקודות״

  1. levdave הגיב:

    מרגש. תודה!!

  2. bnrus jp. הגיב:

    מי יתן ובמהרה בימינו יוקם האתר. אכן נחביר היא בארי מקום ראוי לנוכח בית הביטחון השלם ומגדל המים המרשים שלידו.

    • igalz הגיב:

      מקווים שהאתר יקום ושההיסטוריה של הנגב תזכה לנקודת ציון נוספת במסלול אתרי המורשת, עם ייצוג של 11 הנקודות
      ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ▪️

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.