העתיד כבר כאן ||| על ספר קריקטורות-מחשבים מלפני חצי יובל ועל הסינגולריות שעוד רגע מגיעה

המחשב והאדם (וגם המחשב ואני, בתור בן-אדם-אחד מתוך שורת פוֹרטי-המקלדות) הוא נושא שעמד אצלי על הפרק מאז 1988, שנת גילוי "עולם-המחשבים" שלי. הנושא מרחף מעל הבלוג הנוסטלגי-טכנולוגי מתחילת דרכו, כפי שוודאי שמתם לב. גם אם חלק גדול מהנושאים שטופלו כאן הם סביבתיים-נופיים, רגשיים-חוויתיים, טיפוגרפיים ונוסטלגיים – בסוף כל משפט תמיד עומד יהודי עם מקלדת. מהסיבה הפשוטה שכל הבלוג הזה ורבות מהתמונות והאיורים והאינפוגרפיקה נוצרו באמצעות מחשב. וגם אלה הנוסטלגיים הישנים, נמצאו בעזרת מחשב ברשת, או שנסרקו והובאו לכאן בצורה ממוחשבת.

The Computer is also Homan_55
האדם-המחשב החושב בחוברת ההונגרית שהקדימה את הסינגולריות של קורצווייל, 1988

אני זוכר מצוין את הרגע ב-1988 (כמעט חצי יובל חלף, איך שהזמן רץ כשמשחקים עם העכבר ובוהים במסך) שמשכו אותי לחנות מחשבי מקינטוש ברחוב המלך ג'ורג' בתל-אביב. שם ראיתי בפעם הראשונה "מחשב של בני אדם", כזה שגם אדם מן הישוב, אפילו הוא רק מעצב גרפי, יכול לתפעל אותו. ולא רק לתפעל, גם להוציא ממנו דברים שבאותה תקופה היו דורשים שימוש במצלמות-דפוס משוכללות, במכונות שרטוט גמלוניות ובמערכות סדר-צלם ועיבוד תמונה שעולות מיליוני דולרים.
לא האמנתי, אבל תוך שיעור אחד (בו, כמובן, לא מצאתי מספיק שטח על השולחן להזזת העכבר, והוא נפל לי מהשולחן). "נכבשתי לרעיון", כפי שכותבים בכל הוידויים האוטוביוגרפיים על "גילויים שמשנים את חיינו".

והמחשב באמת שינה את חיי (המקצועיים לפחות, אבל גם את חוויות הבילוי והפנאי במשפחה, כשמייד רכשנו מחשב אמיגה ראשון ואחריו את כל המקינטושים לדורותיהם). בתור ילד שגדל עם עפרונות פחם וגירי פסטל של "פוליכרום", ואחר-כך, בצורה קצת יותר מקצועית עם מיגוון הצבעים של חברת "טאלנס" (Talens – שווה להקדיש להם פוסט) הייתה לי "הארה". פינת העבודה שלי הייתה עמוסה באותה עת בסרגלי שבלונות בכל גודל, בדפי לטרסט של אותיות ובניירות צבעוניים דביקים (כבר שכחתי איך קראו להם) שמילאו מגירות ומדפים שלמים. פתאום, כשהבנתי, באיחור מסוים אבל עדיין קטן (המק הראשון יצא ב-1984), שאת כל זה מחליף מחשב קטן (מקינטוש II, קראו למחשב הצבעוני הראשון) ושהעולם השתנה לנצח!

The Computer is also Homan_46 The Computer is also Homan_26קריקטורה של מחשב מ-1988 המאפשר לכוונן את המוזיקה, לפני עידן ה-iTunes וה-YouTube (מימין)
וצייר רנסנסי מקליד יצירת מופת באותה שנה, לפני הפוטושופ (משמאל)

מבחינה מקצועית, למעצבים הגרפיים, השתנו רק כלי העבודה. המהות של חיפוש רעיון וקונצפט והמצאה של משהו אישי נשארו אותו דבר – אבל הכלים החדשים אפשרו לפנטז שהדרך להמחשת הרעיון תהיה הרבה יותר קלה – הכל (כמעט) אפשרי. אם יש לך רעיון, כמובן.
על חווית השימוש במחשבי מקינטוש לדורותיהם, ועל כת מאמיני "אפל" שהתפתחה מאז – עוד אכתוב בוודאי, ברגע שאקבל, בנוסף לשלל המקים והאייפדים שברשותי, גם את האייפון הבלתי-נמנע שלי.

The Computer is also Homan_cover הסיגולריות מתקרבת
חוברת הקריקטורות ההונגרית מ-1988 "The Computer is also Human" (מימין)
וספרו של ריי קורצווייל "הסינגולריות מתקרבת", הוצאת כנרת, 2012 (משמאל)

שני ספרים שנערמו על שולחני באופן מקרי (או שאין מקריות בקוסמוס, מחשב-העל שבשמיים או בענן, סידר את זה) הביאו אותי לגשת למחשב הנוכחי בבית (סתם פי סי רגיל, כי לא חייבים דווקא מק בשביל לכתוב בוורד, לסרוק כמה תמונות ולהעלות לוורדפרס) ולכתוב את הפוסט הזה. (כל הקריקטורות בפוסט הזה הן מהחוברת ההונגרית מ-1988 "The Computer is also Human", וניתן להגדילן ולהתבונן בפרטים)

The Computer is also Homan_37 The Computer is also Homan_49
קוף האדם צד ממותה וירטואלית לפני ה"אנגרי בירדס" ואלוהים בורא את האדם והמחשב לפני חצי יובל

הספר הראשון הוא מין חוברת שמצאתי בארגז קרטון שמתחת לשולחן החיתוך (כן, כן, עדיין צריכים לפעמים לחתוך בסכין יפני, גם בעידן הווירטואלי הממוחשב) זוהי חוברת שיצאה בבודפסט ב-1988 (בדיוק בשנת "ההתגלות" הממוחשבת שלי) המסכמת תחרות קריקטורות בינלאומית בנושא "גם המחשב הוא אנושי". משתתפים בה אמנם אמנים מכל העולם, אבל הרוח ההומוריסטית ההונגרית נושבת מכל דפיו. דווקא על חלוקת הפרסים בתחרות לא הייתי חותם כיום (כאילו שמישהו שואל אותי). בחרתי להביא מתוך החוברת את הקריקטורות שאני אהבתי, אבל אתם מוזמנים לחפש את החוברת בגוגל ולהשיג אותה. לא תצטערו, יש שם "קטעים", למרות חצי-היובל שעבר מזמן צאתה לאור.

The Computer is also Homan_45 The Computer is also Homan_44
סיזיפוס מגלגל את האבן הממוחשבת שלו (מימין) לפני המצאת האפליקציות ואודיסאוס יוצא למסע שלו באפליקציה מ-1988 (משמאל)

The Computer is also Homan_29 The Computer is also Homan_83
פרס שני בתחרות: המחשב חשב ומצא: "המצב הוא בולשיט". האם הם חזו את פייסבוק ב-1988? (מימין)
ו"טוביה החולב" נוסע לעיירה בעגלתו הכוללת גם מחשב-אישי, כפי שהצטייר אז (משמאל)

(אוסיף רק בסוגריים שכנראה יש מחצבי הומור בלתי-נדלים בהונגריה [ראו רק אצלנו, את קישון ודוֹש וזאב ושמוליק כץ, וגם לפיד אם תרצו] מחצבי ההומור ההונגריים העשירים הותירו כנראה את שכניהם עם מכרות-פחם, מאגרי-צנון ובדיחות-קרש מנומסות בלבד).

The Computer is also Homan_25 The Computer is also Homan_21
ההונגרים חזו כבר ב-1988 מה בדיוק יקרה לדור שנולד לתוך המחשבים

The Computer is also Homan_76 The Computer is also Homan_51
הסינגולריות של האדם והמכונה, 25 שנה לפני קורצווייל (מימין) ומציאות רבודה (Augmented Reality) על פי הקריקטוריסטים של אז ב-1988

והספר השני שמונח על שולחני הקטן הוא ספרו של ריי קורצווייל "הסינגולריות מתקרבת".
מה זו הסינגולריות שמדברים עליה פתאום כל-כך הרבה? לפי ויקיפדיה, סינגולריות היא כינוי בתחום העתידנות לנקודת זמן עתידית שבה ישיגו המחשבים יכולות אינטלקטואליות הגבוהות במידה משמעותית מאלו של בני האדם. בעקבות הישג זה של המחשבים, מניחים שיהיו פיתוחים רבים אשר ישנו את העולם בצורה קיצונית שלא ניתן לחזות באופן אמין על ידי אנשים החיים לפני נקודת הסינגולריות.
לפי איך שמתארים את קורצווייל, הוא קרוב להיות "האיש החשוב ביותר בעולם", עתידן, ממציאן, נביא, חוזה נבואות טכנולוגיות שכתב תוכנות מחשב כבר בגיל 12 (בגיל שאני התאמנתי על גשר חבלים עם כל הכיתה). רבות מנבואותיו של קורצווייל כבר התגשמו. הוא יכול להיחשב מין תומאס אדיסון או ז'ול ורן, שנולד בני יורק באמצע המאה ה-20.

ריי קורצווייל
ריי קורצווייל, אבי תורת הסינגולריות: היה יכול להיות בכיתת "דרור" אם היה רוצה

הוא נולד ב-1948, זאת אומרת שהוא בכלל בן מחזור שלי, מקבוצת "דרור" (ראו בפוסט הקודם) וגם יהודי. זאת אומרת שבנסיבות משפחתיות אחרות והפוכות, הוא היה יכול לשבת כאן בנגב ולכתוב בלוג-שוליים עם פוסט על חוברת קריקטורות הונגרית נשכחת, ועל עתידן-צמרת בשם I. Zarudianski, שחושב שהמחשבים והאדם יתחברו לגוף אחד עוד כמה שנים.

קורצווייל כבר עשה מספיק כסף, קיבל מספיק כיבודים ובקיצור "הוא כבר קיבל את הנקודות שלו", אבל זה לא מספיק לו – הוא רוצה לחיות לנצח (כמעט), מכין את עצמו לכך ומספר לכם, אם רק תרצו לשמוע, איך גם אתם יכולים להצטרף אליו. ומי שאין לו כוח וזמן לקרוא 595 עמודים, יכול להיכנס למאמר המתומצת הזה, בבלוג של אמנון כרמל, ולהבין איפה הוא חי. ואיפה הוא, אתם, אנחנו, נהייה כבר בעוד פחות מעשרים שנה.
נשמע לכם מופרך? חכו עד שאגמור לקרוא (אמרנו 595 עמודים, כולל מקרא והערות) ואדווח לכם בפוסט מיוחד כדי שתבינו שאין כבר דרך חזרה.

מי שלא ירצה לעבור את הסינגולריות הזאת – יישאר על גשר החבלים. לא חבל?!

קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה איורים, אינפוגרפיקה, גרפיקה ממוחשבת, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על העתיד כבר כאן ||| על ספר קריקטורות-מחשבים מלפני חצי יובל ועל הסינגולריות שעוד רגע מגיעה

  1. רחל רובינוב הגיב:

    יגאל אתה מרגש אותי בכל רשימה חדשה שלך. מהאניאגיד לך כאילו אני בעצמי כתבתי. תודה. רחל כהן-רובינוב

  2. igalz הגיב:

    תודה, רחל. לא ידעתי שאת עוקבת אחרי הבלוג. ריגשת אותי בתגובתך.

  3. " איך שהזמן רץ כשמשחקים עם העכבר ובוהים במסך"
    משפט מופת.

  4. סמדר הגיב:

    קריקטורות נבואיות ממש. ובכלל, הפוסט העתידני הזה מעורר הרבה מחשבות וחישובים…

    תגיד, באיזה יום תחול הנקודה הסינגולרית הזאת שמתקרבת?
    זה יהיה לפני או אחרי סוף העולם, שיחול ב-21.12.12?
    אני פשוט צריכה לדעת למה להתכונן בשבוע הבא.
    להיות אדם, או להיות מחשב?

    אה, מה זה משנה בעצם, מה כבר ההבדל (על פי קורצווייל).
    To be or not to be – that is the question (על פי שייקספיר).

    • igalz הגיב:

      קורצווייל מדבר על 2045. זה או טו טו.
      אבל זגר ואוונס מדברים על 2525. קצת יותר רחוק.
      In the year 2525
      If man is still alive
      If woman can survive
      They may find

      • סמדר הגיב:

        If man is still alive, If woman can surviv
        בדגש על ה-IF…

        זגר אנד אוונס! כבר עשית אותי צעירה באיזה ארבעים שנה… עכשיו התמלאתי עזוז של טפשעשרה, ואני ערוכה ומוכנה לכל מה שיבוא.
        But nothing can change the shape of things to come

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.