ג'ני והחברות ||| על אילנות יוחסין, מדוד המלך ועד סבא אליהו

(לכבוד החגים המשפחתיים, יצא פוסט קצת ארוך – בכל אופן 7 או 8 דורות…)

ב-2005 הכרתי את ג'ני.
לא שחיפשתי אותה, היא מצאה אותי (במייל). היא מאד אסרטיבית. צורפתי לאילן-היוחסין-הדיגיטלי-האולטימטיבי-של כל-הזמנים, זה שמנסה למפות ולחבר את האנושות כולה (או לפחות את החלק היהודי של האנושות) לרצף משפחתולוגי אחד, של מלבנים ורודים ותכולים, וחצים צהובים עם קווי קישור שחורים ואפורים (או מרוסקים, רחמנא ליצלן).
זה דווקא יכול להיות מעניין מאד לראות את כל רצף הדנ"א הזה, שיכול להסביר מה כל אחד מאיתנו סוחב בגנום האנושי שלו. חוקרי השושלת המשפחתית שלנו הצליחו להגיע עד סבא-של-סבתא שלי (מרדכי שוקסטליסקי, אם רציתם לדעת בדיוק) מצד אחד, וסבא-וסבתא-של-סבא נוספים מהצד השני (שמחה וחיניה זרודינסקי, אם להמשיך בפירוט). זאת אומרת אצלנו יודעים לספור לפחות 7 דורות אחורה, כן ירבו, רטרואקטיבית!
זהו האילן העגול הממוחשב של סבא-רבא-רבא מצד אחד (שעוד נסביר בהמשך באיזו תוכנה עוצב).

ומהצד השני – אילן יוחסין עגול ששורטט במחשב ללא תוכנה ייעודית עפ"י מתווה של הדוד שמואל מחיפה.

אבל לא בשביל לספר לכם על הסבא שלי הבאתי אתכם לכאן (זה בטח מעניין את הסבתא שלכם…), ברור לי שיש משפחות אחרות שיודעות לספור לפחות עשרים דורות, עד הגאון מוילנא, או אבן גבירול-פינת-שאול-המלך, או אפילו עד אברהם אבינו (הרי ככלות הכל – כולנו היינו בניו). זה לא שלא ציירו אילנות יוחסין בדורות הקודמים. עד כמה שראיתי זה היה עיסוק יהודי די נפוץ. עיסוק שאופיין באיורי עצים עם גזע איתן, המסתעף לענפים עבותים המצמיחים עלים רעננים. ניגוד די מכמיר לב להיסטוריה של היהודים בעיירות השונות של אירופה ובקהילות המזרח. הדוגמא הזו היא מאתר מוטק'ה (הפייסבוק של דור הפלמ"ח).

וגם בבית הספר בימינו, הרי מכריחים את הילדים בשנת הבר מצווה לשרטט אילן יוחסין, הרבה לפני שמערכות היחסים שבתוך היוחסין הובהרו לנערים הצעירים. ובכל אופן אבא ואמא גאים מאד ושומרים את מגילת ה"קלף" ששירטט הילד (במקרה הטוב, לרוב זה הם ששירטטו) בבוידעם, עד שמגיע תורו של הילד הבא ואפשר להעתיק, עם כל הטעויות (ואולי להוסיף איזה בן דוד שני שנשכח או אחיינית שלישית שנולדה בזמן שחלף).

תוכנות הגנאולוגיה, כך קוראים להן, הפכו את נושא המשפחתולוגיה הגרפית למורכב קצת, בלשון המעטה. ברגע שקיבלת את הצעת החברות של ג'ני אתה נידון לקבל במייל כל יום עדכונים שוטפים של ימי הולדת וימי נישואין של קרובים-רחוקים שרק ג'ני המתוחכמת, בערמומיותה המחשבית, יודעת לחבר אותם אליך. כמובן שאתה יכול תמיד לבקש להפסיק לקבל עדכונים וחדשות מהשטח – כמו אלה שאתה מקבל ממסעדת ספגטים או מלאומי קארד או דורין פרנקפורט, אבל לא נעים וגם אולי תחמיץ משהו חשוב, וגם, בינינו, איך עושים את זה? (אפילו מהדף השבועי של הסתדרות המורים עוד לא הצלחנו להיפטר).

לקראת אירוע משפחתי שהתקיים לפני מספר שנים (על הדשא של יורם ברעננה) ונכחו בו יותר מ-200 צאצאים, המחוברים כולם על ידי ג'ני, ניסיתי לחפש תוכנה שתכניס את כל המשפחה הענקית הזו לדף A3 שניתן להדפיס אותו וגם לפענח את שמות בני המשפחה. וכאן ג'ני, עם כל הכבוד (ויש כבוד), איכזבה. חקרתי (במחקר שטחי, יש לומר) את התחום הגרפי של מה שנקרא תוכנות גנאולוגיות וגיליתי עולם שלם. רק ממנו אפשר להכין אילן יוחסין של 7 דורות. יש כמובן את ג'ני, שאיתה פתחנו ויש את המקבילה הישראלית עם הצלחה עולמית (כמו בטניס ובשחמט!) MyHeritage, שכמובן מדברת עברית הרבה יותר טוב מג'ני וגם יודעת להפיק אילנות יוחסין בהרבה פורמטים. אבל לא את האילן העגול המושלם שחיפשתי, לפחות לא באותה תקופה, ולא בגירסה החינמית. מצאתי אפילו אתר ויקי מיוחד העוסק בכל הנושא – ויקיגניה. ומצאתי עשרות תוכנות (כולן מתוארות באתר זה). בסוף החלטתי על FamilyTreeMaker – שהיתה, לפחות באותו זמן, היחידה שהפיקה את הפורמט של עיגול מלא. לא שאין לה חסרונות. יש לה הרגל (כנראה בגלל מגבלות מתמטיות תיכנותיות, או סתם חוסר עירנות לסוגיות משפחתיות עדינות) להצמיד, ויזואלית, בני זוג שאינם קשורים (כמו שקורה לפעמים בחתונות, כשמחלקים את שולחנות האורחים), אבל היא פותרת את זה עם קווי חיבור דקים שהם תמיד נכונים, על פי הנתונים שהכנסתם. ויש גם פורמט נתונים מיוחד לייבא ולייצא בין התוכנות השונות (קוראים לו Gedcom, אבל לא אלאה אתכם יותר, הכל תוכלו למצוא בויקיגניה, או אצל אבא-של-דוד-שלה – גוגל).


בתמונה: בני משפחה מחפשים את עצמם
באילן יוחסין ששורטט באמצעות Family Tree Builder של MyHeritage

ולסיום – כאן המקום לבקש סליחה מג'ני. יחסינו, שהיו בתחילה די סוערים ומרתקים, הגיעו למשבר המאפיין זוגות רבים (בכל אילן משפחתי). לא שיש לי טענות אליה. זה לא היא, זה אני.

__________
לנוחיות הקוראים: ניתן למצוא את רשימת כל הפוסטים הקודמים בתפריטים למעלה, בדפי הארכיון, הכוללים כל אחד 200 רשומות.
קישור לדף הפייסבוק של הבלוג – המעוניינים יכולים להיכנס.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אינפוגרפיקה, תרשימים, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על ג'ני והחברות ||| על אילנות יוחסין, מדוד המלך ועד סבא אליהו

  1. סמדר הגיב:

    וואו, רק אתה יכול:
    גם להתעניין בקורות השושלת ולחקור את תולדותיה 7 ומעלה דורות אחורה, ולגלות אגב כך את דבר קיומה של בת דודה של דוד של דודה של סבא אליהו,
    גם ליצור מסד נתונים מפרטיהם של כל הקרובים-רחוקים האבודים שנמצאו, ולהבין תוך כדי את כל הקשרים המשפחתיים הסבוכים המיוצגים בקווים שלמים ומרוסקים המחברים ביניהם,
    גם למצוא תוכנה ייעודית שאיש לא ידע שקיימת (וגם להמשיך למצוא לה שדרוגים מתקדמים כל הזמן) ולסבול את האסרטיביות המייל'ית של ג'ני, מיי הריטג' וחברותיהן,
    גם לתת לתוצאות מחקרך צביון גרפי מוקפד, ידידותי ונאה, בגודל A3 או בגדול קיר שלם, לפי הצורך,
    וגם, לבסוף – להעניק לנו את התוצר המודפס בפרוצס מלא על נייר משובח, שיישמר לדורות הבאים (בהנחה שנמצא לאיזה מגירה תקענו את זה, כשיבוא הדור הבא-הבא לחפש את אילן היוחסין למשימת "שורשים" בשנת בר-מצווה).
    מזל שיש אותך…
    אחרת ברור שהיינו ממשיכים את חיינו בבדידות לא-מזהרת, מנותקים מכל שורש, מתייבשים במהרה כאותו עץ שנעקר מאדמתו המשפחתית המזינה, והפקיר את עצמו בלי-דעת להתייבש בשמש הנגב הקופחת, חסר כל תודעה גניאולוגית מינימלית.
    תודה!

    • igalz הגיב:

      אני לא אמרתי זה…. רק הבאתי את המידע, בשם הדורות הקודמים והדורות הבאים.

      • סמדר הגיב:

        למען הסר ספק – *אני* אמרתי את זה… (-:

        *-* ככה עושים הדגשה כאשר אין אופציה של בולד???

  2. הלל ניו הגיב:

    מה בנוגע לחוה המיטוכונדרית (קישור מצורף)? האם היא מהצד של שוקסטליסקי או של זרודינסקי?

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%94_%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%98%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%AA

    • igalz הגיב:

      לא שמעתי על חווה הזאת ז״ל אבל היא ודאי שייכת לאותו אילן של ג׳ני. הבעיה שעוד לא מצאתי תוכנה שמאפשרת להכניס אותה ל-A3. נפנה למחלקת התיכנות אחרי החגים.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.