חידושים והשלמות ||| על האטלס-הגיאוגרפי-של-פעם, מעופו של הירגזי הצעיר ועוד אפליקציה חדשנית שתשנה את "תפיסת העולם" שלנו

עקב היקף החומר הרב וגיוון הנושאים של הבלוג, אני נדרש בזמן האחרון לעשות השלמות ותוספות. זה גם המקרה הפעם. בהכירי את רוב קוראי, אני משוכנע שזה עשוי לעניין אתכם ואשתדל לחסוך מכם את "קיצור-דברי-ימי-החיטה". הפעם זו רק הזמנה ל"טעימות". האירוע עצמו יתקיים בפוסטים שיבואו בהמשך השנה (בעזרת-השם וכן-יהי-רצון וכל היתר).

1. האטלס הגיאוגרפי של ילדותי
כזכור, אחרי שסיפרתי על ספרים אהובים שנעלמו לי, כתבה לי נ', השכנה שממול, שבידיה לפחות שניים מהספרים האלה. את הראשון "יפה את ארצנו" מיהרתי לתאר בפוסט-המעקב ומאז כבר סרקתי את כל עמודי האיורים היפהפיים, ואם ארגיש שאתם מתגעגעים לסיפורי-ציפורים – באביב (או עוד לפני כן) הן ישובו חזרה, עם כל העמודים, הכוללים אפילו שקנאי, קיפוד וחיפושית זבל.

 
The Golden Geography – האטלס של ילדותי, העטיפה ועמוד הפתיחה (השאלת נ' השכנה ממול)

הספר השני שקיבלתי לעיון ואני מקווה שאמצא עוד את העותק המשפחתי שלנו הוא:
THE GOLDEN GEOGRAPHY – a Child's Introduction to the World – וממש כתרגום שמו זאת הייתה הכרותי הראשונה עם העולם ועם מערכת השמש שלנו, בדרך מקסימה, כזו שיודעים מבוגרים סבלניים (ואמריקאים) ללמד בינה את הילדים אוהבי הדעת שהיינו.
כשניגשתי לסרוק כמה דפים ייצוגיים מהאטלס המצויר המופלא הזה, לא יכולתי למצוא שום דף שאפשר לוותר עליו. כולם היו כל-כך מוכרים, כל-כך זכורים לטובה, אז הפסקתי (בינתיים) אחרי 8 דפים. בחרתי להביא  פה, בתור התחלה, את כפולת העמודים המתארת את מערכת השמש, מהסיבה שפתאום הובהרה לי ברורה כשמש: הציור המקסים הזה כל-כך נחרת במוחי, עד כדי כך שבתת-ההכרה הוא "אילץ" אותי לבחור בו (בווריאציה שעוצבה פעם כגלויה על העיר אילת בסדרת "גלויות ערים") ככותרת של הבלוג כולו. שימו לב לדמיון הבלתי ניתן להכחשה (ובסוגריים אוסיף שזה סיפור יפה, אבל האמת שציור הכותרת לבלוג נבחר על-ידי בתי היקרה והאינטראקטיבית).

מערכת השמש של The Golden Geography (למעלה) מול מערכת השמש של "קווים ונקודות" (למטה)

גם הדפים הבאים עם הפורפרה המקיפה נורה חשמלית כהמחשה למסלול כדור הארץ הם, לדעתי, מופת להדגמה פשוטה של עובדה מדעית מורכבת (ומסתובבת).

 

2. שובו של הירגזי
כפי שכבר המחשתי בשלוש תמונות – בהמשך לפוסט על הציפורים, סיפרה לי סמדר אודות ירגזי שהוזמן על-ידה אל המערכת האקוסיסטמית שבגינתה, ואפילו נבנה לו בית-עץ מיוחד, עם גגון ופתח קטן, על-ידי אפרים ז"ל בעל ידי הזהב.
הירגזי, הממעט לבקר אותנו בזמן האחרון, אכן קיבל את ההזמנה, בא לחגיגה והשתכן בבית שבנה אפרים. הוא הטיל (בעצם היא) ביצים ודגרה ועשתה כל מה שירגזים נוהגים לעשות. את סיפורו המלא של הירגזי הקטן שבקע מן הביצה ואת סיפור מעופו הראשון מתוך בית-העץ אל העולם האכזר (ספוילר: זה מסלול תעופה קצר למדי) צילמה וכתבה סמדר בסיפור מרגש, שלא אתפלא אם ייצא בקרוב לאור בספרון ב"הוצאת הקיבוץ המיוחד", או שניתן יהיה לרוכשו כספר דיגיטלי עם צלילים ואנימציה ב-AppStore. לצפייה בכל הסיפור – לחצו על הקישור ודפדפו להנאתכם ולאט-לאט, כדי לא להפחיד את הירגזי הקטן.

3. אפליקציית הפרחים והציפורים – המגדיר הדיגיטלי
ועכשיו לסיפור טכנולוגי-עכשווי: כידוע לכם כבר, אני חסיד גדול של אפליקציות (לפחות חסיד תיאורטי), וכל סיפורי הציפורים והפרחים האלה מהפוסטים האחרונים העלו בדעתי את האפשרות שיפה היה אם הייתה מפותחת אפליקציה של זיהוי ציפורים ופרחים. ובמקום כל המגדירים הישנים והכבדים (שבינינו, גם היוצאים אל הטבע בעונת הפריחות, מעדיפים לסחוב איתם בקבוק מים וכריכים ולא אותם) נפתח אפליקציית מגדיר ציפורים ופרחים, בעזרת טכנולוגיית ה"מציאות הרבודה"  (Augmented Reality). הטכנולוגיה קיימת כבר, כתבתי עליה באחד הפוסטים הראשונים ועוד אתייחס אליה בפוסט מיוחד. דוגמאות מרשימות של השימוש בה אפשר לראות כאן. וסוג אחר של שכבת "מציאות רבודה" פחות אינפורמטיבית ויותר בדיונית תוכלו לראות כאן בסרט של National Geographic, ובעוד הרבה מקומות.

 

באפליקציות שיפותחו ויקראו, כנראה, FreeBird © (שם זמני) ו-FreeFlower © יוכל המשתמש להחזיק את הסמארטפון מול הציפור או הפרח ועוד לפני שיילחץ על לחצן הצילום יופיעו, על גבי ריבוע בצד, שם הציפור עם כל הפרטים עליה: מחלקה, קבוצה, איזורי תפוצה, מס' ביצים וכל מה שעשוי לעניין חובבי ציפורים וסמארטפונים. יתכן וכבר פותחה אפליקציה כזאת. אני עוד לא ראיתי. אבל אם אתם מתכוונים לפתח אותה (כפי שאמרתי בקשר לאפליקציה הקודמת) ספרו לי ותנו לי קרדיט על היותי הסנונית הראשונה שבישרה את בוא אביב-הציפורים הדיגיטליות (ואני לא מתכוון לאנגרי-בירדס, כמובן). וזיכרו שאני הייתי "הראשון שזיהה, הבין ופעל", תצביעו בעדי בפריימריס של "וורדפרס" ואני אזכור לכם את זה תמיד (או שלא).

מחר, אולי, אביא דיווחים של דורון שרוּקר ודינה מצמיח על הנעשה מאחורי הקלעים של ועידת "וורדפרס" במרכז הבלוגים העולמי בישראל, אל תחמיצו!

פוסט זה פורסם בקטגוריה איורים, אינפוגרפיקה, טבע ונוף, ספרי ילדים, תמונות, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על חידושים והשלמות ||| על האטלס-הגיאוגרפי-של-פעם, מעופו של הירגזי הצעיר ועוד אפליקציה חדשנית שתשנה את "תפיסת העולם" שלנו

  1. סמדר הגיב:

    אכן, המציאות הולכת ונעשית יותר ויותר רבודה, כך שלא ניתן כבר לתאר אותה בשכבה אחת פשוטה, של פוסט-תגובות-פוסט-תגובות, אפילו כשמדובר בריטואל יומי מקיף ומפורט. לכן טוב אתה עושה לעצור מפעם לפעם, כדי לטעון את הנתונים שנוספו והצטברו ולשדר את הפולוו-אפ'ים המתרגשים עליך, והמרגשים אותנו, בתכיפות שמקשה על הסיקור המסורתי החד-שכבתי.

    בעניין סעיף 2 – אדגיש גם אני את חלקו של אפרים לוי ז"ל, שהלך מאיתנו השנה, שבטובו הצליח תמיד לתת מענה לכל גחמה שלי, מוזרה ומיותרת ככל שתהיה, והיה גם המתכנן והמבצע הכשרוני של פרוייקטים חשובים (בנוסף לתיבת הקינון), כגון: מתקן האכלה לציפורי הגינה (בעיקר בולבולים, אך לא רק), תיבה דו-תאית מתוחכמת לקומפוסט-תולעים-אדומות (התולעים לא כל כך שיתפו פעולה, למרות שהתיבה נבנתה בדיוק לפי הספר שבאינטרנט, הן כנראה לא קראו), ואפילו מעמד-ספרים חינני מפרספקס שקוף (שמשמש אותי עד היום להצבת מתכונים מול עיניי, בעת שאני לשה איזה לחם במטבח).

    בעניין סעיף 3 – רעיון האפלקצייה הזה נראה לי כל כך מתבקש והכרחי, שמיד עולה השאלה "איך לא חשבו על זה קודם", ואם כן חשבו – איך זה שאין לי את זה עדיין בסמארטפון שאין לי עדיין…? אבל טוב שהגנת על זה ב-©, לא יעלה על הדעת שמישהו אחר יעשה קופה על הרעיונות המבריקים שלך. וסליחה – קרדיט לא מספיק, אם הוא לא מתבטא גם בתמלוגים שמנים, ככה זה בעולם הסוציאל-קפיטליסטי… (כאן המקום להכניס שוב את מנשר הקוד החופשי).

  2. גלי הגיב:

    הציור אמנם נבחר על ידי בתך היקרה, אך זה נעשה בעקבות ובהתאם לאותו ציור שבחרת אתה בעצמך לתמונת ה-favicon (איך קוראים לזה בעברית?), כך שהסיפור אכן יפה.

    לגבי אפליקציית הציפורים והפרחים, בדיוק היום ע"ש סיפר לנו ש"הנה מישהו כבר לקח לך את הרעיון" והיה נסיון לדמות אפליקציה כזאת בבצלאל בשנה שעברה, המתבססת על מאגר הידע של ויקיפדיה.

    לסמדר – הסינרומן על עלילות הירגזי מרתק ומרגש. מתי ההמשך יבוא??

    • igalz הגיב:

      עשית אותי מאושר מעצם התגובה. ולגבי התמונה, אולי אני בחרתי אותה (בהיסח הדעת כנראה) אבל את אחראית לחיתוך ולקומפוזיציה, שכל-כך דומים לאיור מהאטלס הישן.
      ולגבי האפליקציה, כמו שאומר א' אחיך: להמציא רעיון זה לא בעיה. למשל "יש לי רעיון (אפליקציה) לעשות ככה שהאדם יוכל לעוף כמו ציפור". החוכמה היא לעשות את זה. אז גם החבר'ה מבצלאל וגם אני עשינו רק הדמייה. החוכמה היא לעשות. נראה מי יהיה החכם שיגרוף את כל הקופה של הציפורים והפרחים.

    • סמדר הגיב:

      לגלי, שמחה שאהבת. המשך יבוא כשיתקיימו אחד או יותר מהתנאים הבאים:
      1. האביב יחזור ועמו הירגזי, אולי הנכד של אותו גוזל פוטוגני ובח"ל הירגזית, שישובו משנות קשר לבנות את קינם בקיבוץ.
      2. אני אקנה מצלמה חדשה, במקום זאת התקולה שיצאה סופית מכלל שימוש.
      לחילופין, ואם כל זה לא יתרחש, אשקול להכין מצגת מרתקת ומרגשת מתמונות 8 הגורים המתוקים שנולדו לג'וי-שאינה-נראית-בתמונה, אי אז בשנת 2009.

  3. הלל י. (לשעבר ניו) הגיב:

    הייתי שמח לחקור את קוד המקור של העפרוני המצויץ, או משהו בדומה לזה.

  4. igalz הגיב:

    שאלה מקצועית: האם לעפרוני ^מצויץ^ יש גם קוד יותר מצויץ מאשר לחוחית או לפשוש?

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.